Raimo Nordman

Puhelin: 050 521 0560, (02) 762 7136

Pyöräillen ajatuksia tuulettamaan

Pyöräilykausi 2015

Tämä kausi alkoi vasta maaliskuussa, kun vuosi sitten kausi alkoi jo uudenvuoden päivästä.
Seuraava kausi 2016

Maalis23146,205
Kausi yhteensä 5209 65,94 79

Kauden 2015 pyöräilyblogi

29.12.2015 Olipa kaunis, aurinkoinen pakkaspäivä. Tuulta ei ollut juuri lainkaan. Iltapäivällä lähtiessämme pyöräilemään oli lämpötila vajaan neljä astetta pakkasen puolella. Pyörälenkiltä tullessamme oli pakkanen kiristynyt jo -7,5 asteeseen. Teimme vain pienen lenkin, mutta mukavasti pyörä kulki. Ajoimme Onkijoelle ja sieltä Eviran ohitse Loimaalle, josta jatkoimme Kauhanojalle. Kauhanojalta tulimme takaisin Loimaalle. Kiersimme Kartanonmäenkautta Karhulaan ja sieltä tulimme kotiin. Tällaisesta kiemurasta kertyi matkaa 42 km (gps). Vähän loppumatkalla alkoi sormissa ja varpaissakin tuntua palelua, ei kuitenkaan mitenkään pahasti. Vieläköhän tämän vuoden puolella pääsemme pyörälenkille?

22.12.2015 Aaamupäivän ajan oli pilvistä, mutta iltapäivälle tultaessa alkoi pilvipeitä hiljalleen rakoilla. Illansuussa oli taivas jo täysin pilvetön. Päivällä lämpötila kipusi viiteen-kuuteen asteeseen, mutta illalla painuttiin jo parin plusasteen tienoille ja jopa alle senkin. Pyötäilykeli oli pääosin kuiva. Tuuli ei ollut kovin voimakasta. Ajoimme Metsämaalle ja sieltä teimme Koskenranta-Ristimäenkulma-Kollanen -lenkin, jonka jälkeen jatkoimme Ypäjänkylän kautta Kauhanojalle. Kauhanojalta ajoimme kotiin Puujalkalan kautta kiertäen. Päivän pyöräilymatkaksi tuli 69 km (gps).

19.12.2015 Lähdettiin pyöräilemään tänään, sää oli erinomainen. Aurinko paistoi koko päivän pilvettömältä taivaalta ja lämpötila oli muutaman asteen plussan puolella koko päivän. Tuuli oli melko heikkoa. Joissakin varjokohdissa oli liukkautta pluskelistä huolimatta. Ajoimme tutun lenkin Vampula-Virttaa-Oripää. Lenkille tuli mittaa 66 km (gps).

12.12.2015 Ajoittain pilvet peittivät taivaan, mutta välillä aurinkokin paistoi. Tuuli oli erittäin heikkoa ja lämpötila pari kolme astetta plussalla. Tällä kertaa oli pyörälenkkimme Oripää-Mellilä-Kartanonmäki-Puujalkala -lenkki, lisäksi kilometrin verran pyörätietä kaupungin suuntaan ja takaisin. Lenkistä tuli matkaa 57 km (gps). Tänään sain 5000 km täyteen tämän vuoden osalta. Katsotaan, riittääkö vielä pyöräilykelejä!

11.12.2015 Sää oli tänään aamupäivällä osin aurinkoinen, mutta iltapäivää kohti tultaessa alkoi pilvisyys lisääntyä kunnes taas illansuussa taivas alkoi selitä. Lämpötila vaihteli yhdestä neljään asteeseen plussan puolella. Tuuli oli heikkoa länsi-lounaasta. Ajoimme lenkin: Alastaro-Vampula-Virttaa-Oripää. Matkaa lenkistä kertyi 66 km (gps).

8.12.2015 Pilvisen harmaa oli tämäkin päivä, mutta taas hyvin heikkotuulinen. Tänään pyörälenkin suuntana olivat Metsämaa ja Kauhanoja, josta tulimme Puujalkalan kautta kotiin. Tämä lenkki on 48 km:n (gps) mittainen.

2.12.2015 Aurinko paistoi tänään lähes pilvettömältä taivaalta ja tuulta ei olut juuri lainkaan. Koko päivän lämpötila pysytteli asteen verran nollan yläpuolella, mutta illansuussa auringon laskun jälkeen alkoi lämpötila painua pakkaselle. Suolaamattomat tiet olivat liukkaita, mutta kuitenkin melkko helppoja ajaa, kun mitään jään ja lumen muodostamia uuranteita ei ollut. Ajoimme joulukuun ensimmäisenä pyöräilypäivänä Oripää-Pappinen-Mellilä-Piltola-Kartanonmäki-Puujalkala -lenkin, josta kertyi pyöräilymatkaa 55 km (gps).

29.11.2015 Lämpötila oli tänään kolme-neljä astetta plussalla, tuuli oli melko navakkaa. Aurinko paistoi lähtiessämme, mutta lenkkimme aikana pilvisyys nopeasti lisääntyi ja ennen Ypäjää jo pirskotteli ajoittain hiukan vettä. Tämän päivän lenkkimme suuntautui siis Ypäjälle, josta tulimme Metsämaan kautta kotiin. Sadetta emme Ypäjän jälkeen enää saaneet. Ypäjältä oli hieno myötätuuli Metsämaalle, mutta Metsämaalta kotiin päin oli tuuli sivulta, ei kuitenkaan kovin pahasti tuntunut vastaiselta. Lenkistä kertyi matkaa 54 km (gps).

23.11.2015 Pilvistä oli tänäänki ja ajoitain satoi hiukan lunta. Tuulta ei ollut juuri lainkaan. Lunta ja jäätä sensijaan oli monilla teillä. Laitoimme nastarenkaat etupyöriin ja päätimme lähteä pyöräilemään, kun tänään oli Loimaan Lehden 12 pururatakierroksen viimeinen etappi. Vuorossa on meidän lähin ratamme - Hirvikosken pururata. Olemme näin käyneet kaikki pururatakohteet ja kaikkiin menneet pyöräillen. Tänään kiersimme Hirvikosken pururadalle Oripään, Virttaan, Vampulan ja Alastaron kautta. Ehdimme ennen pururadalle menoa käväistä vielä kotona hiukan vaatteita vaihtamassa. Pururadalla oli väkeä melko runsaasti, toiseksi suurin osanottaja määrä - 85 osanottajaa. Alastaro vei voiton 145 osallistujalla ja kolmas oli Metsämaa 83 osanottajan voimin. Hirvikosken osallistujamäärää lisäsivät turvapaikanhakijat, jotka olivat mukana kohtalaisen suurella porukalla. Kiitos heille siitä. He olivat kohteliaita ja ja ystävällisiä, pyysivät anteeksi, kun joutuivat juostessaan ohittelemaan, ja toivottelivat hyvää päivää. Pyöräilykilometrejä kertyi tänään 69 km (gps) ja yhden kilometrin mittaisen pururadan kiersimme kolmasti, joten kävelykilometrejä tuli kolme. Kaikkien 12 pururatakierroksen matkoista meille kertyi pyöräilykilometrejä 902 ja kävelykilometrejä 42.

21.11.2015 Tänään oli edelleen pilvinen päivä ja tulipa heikkoja räntäkuurojakin muutama päivän aikana. Tuuli oli melko heikkoa. Lämpötila oli hiukan nollan yläpuolella. Lähdimme pienelle pyörälenkille kolmen päivän tauon jälkeen. Ajoimme Metsämaa-Kauhanoja-Puujalkala -lenkin, josta matkaa tuli 48 km (gps).

17.11.2015 Loimaan Lehden pururatakierroksen tämän päivän kohde oli meiltä noin kuuden kilometrin päässä oleva Kertunmäen pururata. Emme nytkään tyytyneet ainoastaan ajamaan Kertunmäelle vaan kiersimme sinne Ypäjän, Kosken ja Mellilän kautta. Kertunmäellä kiersimme noin neljän kilometrin pururatakierroksen, jonka jälkeen ajelimme Kertunmäeltä suoraan kotiin. Kävelyn lisäksi tuli pyöräilymatkaa 73 km (gps). Aamupäivä oli tänäänkin pilvinen, mutta puolenpäivän jälkeen alkoi jo aurinko pilkistellä pilvien lomasta. Iltapäivän aikana pilvisyys hävisi ja illalla taivas oli jo täysin pilvetön. Päivällä oli lämmintä noin kuusi astetta, mutta illansuussa alkoivat lehdet ja ruoho kohmettua, kun maanpinnassa lämpötila alkoi mennä nollan tienoille.

16.11.2015 Pilvinen päivä oli tämäkin, mutta iltaa kohden alkoi taivas selitä. Tuuli oli heikkoa ja lämpötila kolme neljä astetta plussalla. Tänään jatkuivat taas Loimaan Lehden pururatoihin tutustumiset, vuorossa oli Alastaron Vahvalan pururata. Ajoimme taas pitkän lenkin ennen Alastarolle tuloa. Lähdimme Mellilän suuntaan, jonne ajoimme Piltolan kautta. Mallilästä jatkoimme Pappisiin ja Oripäähän, josta vielä Virttaalle ja sieltä Vampulaan. Vampulasta tulimme Alastarolle. Alastarolla pururadan valaistusta ei kaupunki ollut pyynnöistä huolimatta korjannut, joten pimeä lenkki oli tiedossa. Nyt porukkaa oli paljon paikalla ja paljon myös otsalamppuja. Alastorolla rikkoutui Metsämaan 83 osanottajan ennätys, nyt uusi ennätys on 145 osanottajaa. Kiersimme Alastarolla neljän kilometrin pururatakierroksen, jonka jälkeen ajelimme Kurittulan kautta kotiin. Pyöräilylenkille tuli mittaa 82 km (gps).

15.11.2015 Taisi aurinko muutaman kerran tänään pilkahtaa, enimmäkseen oli kuitenkin melko pilvistä. Vähäistä sadetta iltapäiväksi oli ennusteessa. Tuuli ei puhallellut juuri lainkaan. Lähdimme pyörälenkille. Tänään ajoimme ensiksi Metsämaalle Kollasenkulmalle, josta jatkoimme valtatie kakkosta Kanteenmaahan. Kanteenmaasta tulimme Alastaron ja Kurittulan kautta kotiin. Hiukan sadetta saimme Lampisuon ja Kotarammin paikkeilla. Lenkille kertyi mittaa 60 km (gps).

13.11.2015 Tänään oli jälleen melko sumppuinen sää. Lämpötila oli pari kolme astetta plussalla. Tuuli puhalteli hiukan voimakkaammin kuin edellisinä pyöräilykertoinamme. Ajoimme lenkin: Oripää-Pappinen-Mellilä-Piltola-Loimaan portti-Kartanonmäki-Puujalkala. Tuuli kävi ihmeellisestä suunnasta, kun suurimman osan reitistä saimme ajella myötätuulessa. Selvin vastatuuliosuus oli Oripäästä Mellilään. Matkaa lenkistä tuli 55 km (gps).

12.11.2015 Päivä oli sumuinen aamusta iltaan. Lämpötila oli 3-4 astetta plussan puolella. Sadetta ei ennusteissa luvattu ja tuulta ei ollut juuri lainkaan, joten lähdimme pyöräilemään. Ajoimme Metsämaalle Kollasenkulmalle ja sieltä Ristimäenkulman kautta Koskenrannan risteykseen, josta jatkoimme Ypäjänkylän kautta Kauhanojalle. Kauhanojalta tulimme Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalkalan kautta kotiin. Tämän päivän pyörälenkille tuli mittaa 62 km (gps).

10.11.2015 Tämän viikon toinen pururatakierros oli Juvan lenkki. Sinnekin lähdimme pyörillä. Ajoimme taas ensiksi Mellilään ja sieltä Koskelle ja Ypäjälle. Ypäjältä tulimme Juvalle, jossa kiersimme viiden kilometrin mittaisen radan. Ratakierroksen jälkeen ajelimme kotiin Puujalkalan kautta. Tänään emme sadetta saaneet. Aamupäivä oli vielä sadekuuroinen, mutta ei enää iltapäivä. Lämpötila oli vielä plussalla kotiin tultuammekin nelisen astetta vaikka taivas olikin jo tähtikirkas. Pyöräillen matkaa tuli 77 km (gps) ja patikoiden 5 km.

9.11.2015 Tänään jatkuivat taas Loimaan Lehden pururatatapahtuma. Vuorossa oli nyt Oripään rata Kangastuvan maastossa. Menimme pururadalle edelleen pyöräillen. Kiersimme Alastaron, Vampulan ja Virttaan kautta Oripäähän. Oripäässä kiersimme kolmen kilometrin radalla kierroksen, jonka jälkeen ajelimme kotiin. Lähtiessämme pyöräilemään ei satanut, mutta taivas oli täysin pilvinen. Alastarolla saimme ensimmäiset pisarat ja ennen Vampulaa satoi välillä jo melko rivakasti. Siitä sade kuitenkin pikku hiljaa taukosi ja Oripään pururatakierroksen aikana ei satanut, ei myöskään kotiin pyöräillessämme kuin heikkoa tihkua. Pyöräilymatkaa tuli 67 km (gps) ja patikointia 3 km.

4.11.2015 Upea pyöräilysää sai taas jatkoa tästäkin päivästä. Lämmintä oli vielä kymmenkunta astetta, aurinkoista ja tuulikin oli heikkoa. Piti lähteä pyörälenkille. Ajoimme Oripään kautta Pöytyän kirkolle, josta tulimme kotiin Kumilan, Mellilän, Piltolan, Kartanonmäen ja Puujalkalan kautta kiertäen. Tälle lenkille tuli mittaa 72 km (gps).

3.11.2015 Upea pyöräilysää jatkui tänäänkin. Eilen mitattiin kaikkien aikojen korkein marraskuun lämpötila, taisi ola 13,3 astetta, kun entinen ennätys vuodelta 1999 oli 13,0 astetta. Tänään eilin ennätys jäi heti historiaan, kun Kemiönsaaressa mitattiin uudeksi ennätykseksi 14,3 astetta. Loimaan Lehden pururataturnee jatkui tänäänkin. Nyt oli vuorossa Virttaan polut, joissa on valinnanvaraa. Menimme Virttaalekin polkupyörillä. Ajoimme kotoa Puujalkalaan ja sieltä Kartanonmäen ja Piltolan kautta Mellilään. Mellilästä jatkoimme Pappisiin ja Oripäähän, josta sitten suuntasimme Virttaalle Eräveikkojen majalle. Majalla oli ilmoittautuminen ja lähtö lenkille. Kiersimme Kankaanjärven. Matkaa kävellen tuli lähes kuusi kilometriä. Virttaalta kotiin ajoimme Virttaan keskustan ja Hanhijoen kautta Alastaron keskustaan, josta tulimme vanhaa tietä Karsattilaan ja siitä kotiin. Pyöräilymatkaa tälle päivälle tuli taas 80 km (gps).

2.11.2015 Tänään oli upea aurinkoinen ja lähes tuuleton päivä. Lähdimme pyöräilemään, oli taas Loimaan Lehden pururatatapahtumapäivä, tänään oli vuorossa Ypäjän pururata. Ajoimme Ypäjälle mennessä jo pitkän lenkin. Ensiksi menimme Metsämaalle Koskenrannan risteykseen, josta Ristimäenkulman ja Kollasenkulman kautta takaisin Metsämaan keskustaan ja nyt sitten suuntasimme Ypäjälle. Pertunkaaren pihasta lähdimme patikoimaan parin kilometrin mittaista pururataa. Yllätys oli, että pururadan valot eivät syttyneetkään koko patikoinnin aikana. Ypäjällä kunta oli järjestänyt mehutarjoilun ja tunnelmavalaistuksen pururadalta vähän sivussa olevalle laavulle. Valojen puuttuminen teki patikoinnista taas aivan erilaisen kokemuksen. Puhelimilla ja muutaman otsavalon valaisemana joukko selvisi taipaleesta. Osanottajia oli yli 40. Patikoinnin jälkeen ajoimme kotiin Katinhännän tien kautta, jolla liikenne oli Loimaan tietä selvästi hiljaisempaa. Pyöräilymatkaa tuli kokonaisuutenaan 80 km (gps) ja sen lisäksi kävelyä reilut 2 km. Marraskuun alkajaisiksi tuli tänään täyteen 4000 km pyöräilyä tämän vuoden aikana.

28.10.2015 Tällä viikolla Loimaan Lehden lähialueen pururatoihin tutustumistapahtumia oli kolmena iltana. Tänään oli vuorossa Punkalaitumen Porttikallio. Aika haastavaa oli lähteä sinne polkupyörien kanssa, kun päivälläkin lämpötila oli vain muutaman asteen plussan puolella ja illaksi oli tiedossa lämpötilan lasku nopeasti auringon laskun jälkeen nollan alapuolelle. Pimeyskin tuo aina pyöräilyyn mukaan omia haasteitaan. Lähdimme kuitenkin ajamaan. Menimme Metsämaan Ristimäenkulman ja Murronharjun kautta Porttikalliolle. Hyvin heikko myötätuuli taisi vielä hiukan avittaa menoa. Olimme Porttikalliolla jo tunnin verran etuajassa ja kiersimmekin jo kolmen kilometrin verran rataa muita odotellessa ja pysyäksemme lämpiminä. Yhdessä muun porukan mukana kävelimme vielä kahden kilometrin radan kertaalleen. Yhteensä kävelimme viisi kilometriä. Kotiin ajoimme Kanteenmaantien kautta, jota ajoimme Palojoen risteykseen, siitä ajoimme Orisuon kautta Kojonperään ja sieltä kotiin. Pyöräilymatkaa iltapäivästä ja illasta tuli yhteensä 78 km (gps).

27.10.2015 Loimaan Lehden pururatakierroksessa oli tänään vuorossa Loimaan Eteläinen pururata, jonne meiltä ei ole matkaa kuin kuutisen kilometriä. Lähdimme sinne jo ajoissa ja kiersimme taas pitkän lenkin ennen pururadalle saapumista. Ajoimme Mellilään, Koski Tl:ään ja Ypäjälle, josta tulimme Loimeen Eteläiselle pururadalle. Kiersimme kävellen 2,3 km:n radalla vain kierroksen. Kävelyä tuli yhteensä hiukan vajaa kolme kilometriä. Pururadalta pyöräilimme vielä kotiin. Pyöräilyä tuli hiukan yli 75 km (gps). Tänään tuuli oli melko navakkaa. Tuuli puhalteli pohjoisesta, joten Koskelle saakka menomatka oli kevyttä myötätuulta. Koskelta Ypäjälle ja Ypäjältä Loimaalle oli tuuli vastainen, mutta jonkin verran tuulen voimakkuus iltaa kohden väheni, samalla ilma viileni merkittävästi. Lähtiessä oli lämpötila ollut noin +6 astetta, mutta kotiin takaisin palattuamme oli lämpötila kutakuinkin nollassa.

26.10.2015 Tänään jatkuivat Loimaan Lehden järjestämä pururatoihin tutustuminen. Vuorossa oli nyt Metsämaan pururata. Menimme sinnekin taas polkupyörillä ja tulikin pyöräilylenkistä hyvin pitkä. Ajoimme Ypäjälle Palikkalaan, josta menimme valtatie 10. Vaulammin risteykseen ja sitten Vaulammille. Vaulammilta tulimme Ypäjän keskustaan ja siitä Metsämaalle. Koskenrannan risteyksessä katsoimme, että patikointitapahtuman alkuun oli vielä reilusti aikaa, niinpä päätimme koukata vielä Ristimäenkulman ja Kollasenkulman kautta. Olimme Kalliohovin pihaan tullessamme pyöräilleet jo lähes 72 km. Kiersimme Metsämaan pururataa vain kierroksen, joten kävelyä Kalliohovin pihalta lähetien tuli vähän reilu kaksi kilometriä. Kalliohovilta kotiin pyöräilimme jo aivan pimeässä - vain kuun möllötti lähes tätytenä. Päivä oli tänään aurinkoinen. Tuuli oli kohtalaista. Lämpötila oli ylimmillään ehkä kahdeksan asteen paikkeilla, mutta ilma viileni nopeasti auringon laskun jälkeen. Tämän päivän pyörälenkille tuli kokonaisuudessaan mittaa reilu 85 km (gps).

20.10.2015 Tänään oli Loimaan Lehden järjestämä toiseen pururataan tutustuminen. Tutustumiskohteena oli nyt Kurittulan pururata. Menimme pururatakierrokselle taas pyöräillen pitkän kaavan mukaisesti. Ajoimme ensiksi Oripäähän ja sieltä jatkoimme Virttaalle ja Vampulaan. Vampulasta tulimme Alastarolle, josta ajoimme Koskenkylän kautta Köyliönkylään ja siitä Kurittulaan Ryngöntien varressa olevalle pururadalle. Porukkaa oli mukana tänäänkin runsaasti, noin 40 henkilöä. Kiersimme nyt 1,5 km:n radan kahteen kertaan, jonka jälkeen pyöräilimme kotiin. Kiersimme Vakkatietä vielä Onkijoki-Hirvikoski -risteyksen kautta. Matka kierrokselle tuli 73 km (gps), josta pyöräilyä oli 70 km. Pari puimuria näimme puimassa rapsia kahdella eri pellolla Niinijoella.

19.10.2015 Tänään toi lisää mielenkiintoa päivän pyöräretkelle patikointi Melliläjärven ympäri. Loimaan Lehti kutsui osallistumaan pururatojen testaukseen ja niinpä päätimme osallistua. Milläs sitä muuten mentiin kuin polkupyörällä. Ajoimme ensiksi Oripäähän ja sieltä Pappisten kautta Mellilään ja siitä Melliläjärvelle. Tulimme sinne jo puolisen tuntia etuajassa, joten kävimme vielä Pöytyän rajalla kääntymässä ennen patikkareissun alkua. Patikointiin osallistui meitä useamman kymmenen henken joukko. Mukava olikin kiertää lenkki, jota emme ennen olleetkaan kiertäneet. Kuulimme monia mielenkiintoisia tarinoita ja tietoja alueen menneisyydestä ja nykyisyydestäkin. Kiersimme tämän 1,8 km:n lenkin vain kertaalleen, kun edessä oli vielä pyöräily takaisin kotiin. Tulimme Melliläjärveltä Piltolaan ja Karhulan risteykseen, josta ajoimme vielä Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalkalan kautta kotiin. Koko päivän pyöräilymatkaksi tuli 66 km (gps). Yksi puimurikin nähtiin vielä puintihommissa Niinijoella.

15.10.2015 Aurinkoinen sää jatkuu edelleen. Aamulla on jonkin verran sumua, joka puoleen päivään tultaessa haihtuu pois. Päivälämpötilat ovat 10 asteen paikkeilla ja yöllä on ollut alimmillaan lämpötila nollan vaiheilla. Tuuli oli tänään hiukan eilistä vaoimakkaampaa. Tuuli on käynyt lännestä jo monta päivää. Ajoimme tänään Alastarolle ja sieltä Vampulaan, josta tulimme Virttaan kautta Oripäähän ja sieltä kotiin. Parilla pellolla oltiin puimassa vehnää. Muutamalla rapsipellolla oli puinti vielä täysin aloittamatta. Päivän pyöräilylenkille tuli mittaa 66 km (gps).

14.10.2015 Jatkoimme tänään pyöräilyä. Sää oli puolipilvinen ja heikkotuulinen. Lämpötila oli 10 asteen paikkeilla. Ajoimme tänään Metsämaan kautta Ypäjälle, josta jatkoimme Vaulammille. Vaulammilta tulimme Palikkalan kautta Ypäjälle ja sieltä Loimaalle ja Puujalkalan kautta kotiin. Puintihommissa emme nähneet yhtään puimuria, mutta pelloilla niitä pari kolme oli. Hyvin vähän enää oli puimattomia peltoja myös tällä suunnalla. Lenkille tuli mittaa 75 km (gps).

12.10.2015 Aurinko paisteli puolipilviseltä taivaalta ja tuulikin oli kohtalaisen heikkoa, lämpötila oli kymmenen asteen paikkeilla. On jo kulunut yli kaksi viikkoa, kun viimeksi satoi. Puintikelejä nyt tuntuu riittävän, mutta puimatta ei ole enää juuri mitään. Kolme puimuria näimme tänään pelloilla ja muutamia puimattomia lohkoja oli reittimme varressa, pääasiassa ne olivat rapsia ja ohraa. Ajoimme tänään Mellilään ja sieltä Koski Tl:ään, josta jatkoimme Ypäjälle. Ypäjältä tulimme Loimaalle ja sieltä Puujalkalan kautta kiertäen kotiin. Matkaa lenkistä tuli 76 km (gps).

8.10.2015 Jatkoimme pyöräilyä heti tänään. Ilma oli samanlainen kuin eilenkin. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta. Lämpötila ei kuitenkaan kivunnut kuin 7 asteen paikkeille. Tuuli oli tänään hiukan voimakkaampaa kuin eilen. Ajoimme tänään Oripää-Mellilä-Kartanonmäki-Puujalkala -lenkin. Matkaa lenkistä tuli 55 km (gps). Pari puimuria lenkin varrella oli puintityössä tänäänkin pelloilla.

7.10.2015 Niin sitä hupsahti kuukausi ilman ainuttakaan pyöräilypäivää. Edellisen pyöräilykerran jälkeen olimme reilun viikon vaellusreissulla Utsjoella. Kohteena oli Kuivin kierros ja Kevon kanjoni. Vaelsimme siellä 88 km kuuden päivän aikana mahtavassa ruskaloisteessa ja upeissa maisemissa. Kyllä pyöräilyn mielellään vaihtaa sellaiseen vaelluskokemukseen. Kuukausikuvani syyskuulta on Kevon kanjonilta, kun olemme lähestymässä Fielujokea. Vaellusmatkan jälkeen olimme pari päivää Kuopiossa ja sieltä kotiuduttuamme alkoi ahkera puolukoilla käynti. Kun puolukkaa saatiin riittävsti aloimme käydä karpaloilla, joita niitäkin oli aivan hyvin, ja pihatöitäkin piti tehdä. Näin kuitenkin aika kului ja pyöräilyt jäivät. Tänään sitten lähdimme lopulta pyörälenkille. Ajoimme Metsämaalle Kollasenkulmalle ja sieltä Ristimäenkulman kautta Koskenrannan risteykseen ja siitä Kauhanojalle, josta vielä Puujalkalan kautta kiertäen kotiin. Lenkistä tuli matkaa 62 km (gps). Aika lopuillaan puinnit lenkin varrella olivat, pari puimuria vielä näimme puintityössä pellolla. Jonkin verran oli jo syyskyntöjä tehty ja vielä enemmän kevytmuokkausta.

8.9.2015 Tänään oli pilvinen päivä. Aamulla muutama tippa tuli vettäkin. Tuuli kävi pohjoisesta, joten kolealta tuntui. Toivottavasti taivas ei yöksi selkene niin säästytään hallalta. Ajoimme tänään Oripää-Virttaa-Vampula-Alastaro -lenkin, josta matkaa kertyi 66 km (gps). Vampulasta kotiin päin tuli hienosti, kun tuuli koko ajan auttoi. Puolenkymmentä puimuri oli pelloilla puintitöissä. Puitavana taisi olla lähinnä ohra- ja kaurapeltoja. Kaikista ei pystynyt sanomaan, mitä olivat puimassa. Paljon kuitenkin on vielä puitavaa ja ainakin kevätvehnistä useat pellot ovat vielä hyvin vihertäviä.

6.9.2015 Sateen uhka oli ilmeinen, mutta lähdimme kuitenkin lyhyelle pyörälenkille, kun monta päivää on jo mennyt ilman pyöräilyä. Ajoimme Kojonperään ja sieltä 2-tielle Orisuolle. Orisuolta jatkoimme 2-tietä Kanteenmaahan, josta tulimme Alastaron kautta kotiin. Matkaa lenkistä tuli 54 km (gps). Pari - kolme puimuria oli puintihommissa pellolla, edellisvuorokauden eli lauantain sade oli 5 mm ja saman verran vettä saatiin jo perjantainakin. Ilman sadetta selvisimme ensimmäiset lähes 50 km, mutta loppumatkalla sitten kastuimme.

1.9.2015 Aamulla oli voimakas sumu, joka hälveni hyvin hitaasti. Iltapäivälläkin oli vielä sumupilviä taivaalla. Tuulta ei ollut juuri lainkaan ja aurinko ei oikein kunnolla päässyt paistamaan. Pyöräilyyn sää oli mitä mainioin, kun lämpötila kuitenkin oli 17-18 astetta. Ajoimme Ypäjän ja Kosken kautta Mellilään ja sieltä kotiin. Matkaa tälle päivälle kertyi 72 km (gps). Puimureita oli pelloilla muutamia. Kevätvehnääkin jo oli puitavassa kunnossa.

27.8.2015 Helteiset päivät jäivät taakse ja eilen satoikin pari milliä. Tänään lämpötila oli toki vieläkin vähän yli 20 astetta, eikä sadettakaan saatu vaikka aamuyöstä sadekuuroja piti tulla. Iltapäivällä lähdimme pyörälenkille. Ajoimme tutun lenkin Alastaro-Vampula-Virttaa-Oripää. Meno Vampulaan oli myötätuulta, mutta sen jälkeen Oripäähän saakka puhalteli vastatuuli. Oripäästä tuuli oli aivan sivutuulta. Matkaa lenkistä tuli 66 km (gps). Puimureita oli pelloilla joitakin, ei kuitenkaan mitään puintiryntäystä vielä ole, kasvustot eivät vielä ole puintikuntoon tuleentuneet.
Tämän kauden pyöräilyissä saavutin tänään 3000 km.

23.8.2015 Eilen oli Loimaan Lehdessä ilmoitus, että lauantaina 29.8. järjestetään Loimaan Ladun, Loimaan seurakunnan ja Loimaan kaupungin toimesta pyöräilytapahtuma, jossa voi itse oman kuntonsa mukaan valita kuinka monella kirkolla vierailee tapahtuman aikana. Meillepä ei tuleva lauantai sovi, joten tempaisimme tuon reissun tänään. Ajoimme niin, että kävimme Loimaan seurakunnan kaikilla kuudella kirkolla. Ensimmäinen kohteemme oli Metsämaan kirkko, josta suuntasimme Loimaan kaupungin kirkolle. Kaupungin kirkolta matka jatkui Mellilän kirkolle. Mellilästä tulikin seuraavalle selvästi pisin matka, kun suuntasimme Virttaalle. Virttaalta tulimme Alastaron kirkolle ja sieltä lopuksi omalle lähikirkollemme Kanta-Loimaan kirkolle, josta oli enää reilu kilometrin polkeminen kotiin. Tapahtuman ilmoituksessa oli matkaksi kerrottu 95,7 km, mutta oman gps-laitteemme mukaan kertyi matkaa 97 km. Jostain emme ilmeisesti selvinneet aivan lyhintä reittiä. Kuvasin kaikki kirkot matkapuhelimen kameralla, mutta katsotaan saanko kuvat sivulle lähipäivinä.
Matkan varrella oli jo jonkin verran puimureita puintitöissä pelloilla, joten sadonkorjuukausi on selvästi alkanut. Poutaa tässä onkin jo riittänyt kaksi ja puoli viikkoa ja poutaan liittynyt helle on kypsyttänyt myöhässä olleita kasvustoja vauhdilla. Hyvä niin!
Kirkkokuvat löytyvät linkistä kirkot. Kuvan kohdalla ylhäällä olevasta nimestä näkyy kuvanottoaika aivan sekunnilleen (vuosi,kuukausi,päivä, tunti, minuutti ja sekunti).

18.8.2015 Aurinko paistoi tänäänkin koko päivän pilvettömältä taivaalta ja lämpötila hätyytteli hellerajaa. Tuulikin oli melko heikkoa, joten olipa ihanteellinen pyöräilysää. Ajoimme tänään Alastarolle ja sieltä Vampulaan, josta Virttaan kylän kautta Oripäähän. Oripäästä tulimme kotiin. Tälle lenkille tuli pituutta 66 km (gps). Puinteja ei tämän reitin varrella vielä oltu aloitettu, tuorehernettä lukuun ottamatta. Lähes puintivalmiita ohrapeltoja oli reitin varrella jo useampia, joten kohtapuoliin alkaa puimureita pelloilla todennäköisesti näkymään.

16.8.2015 Vierähtipä vähän yli kuukausi ilman ainuttakaan pyörälylenkkiä. Viljelystarkastukset toivat päivään riittävästi kuntoilua. Tarkastuskauden päätyttyä on käyty marjametsällä mustikoita ja viimeksi vadelmia poimimassa. Tänään sitten tempaisimme pyörälenkin aivan illansuussa. Ajoimme Ypäjälle ja sieltä Ypäjänkylälle ja Metsämaalle, josta tulimme kotiin kiertäen vielä Hirvikosken keskustan kautta. Tuuli oli melko vähäistä ja taisi illan aikana vielä jonkin verran heiketä. Lenkin varrella Ypäjällä oli jo parissa kohtaa aloiteltu ohran puintia. Mannisten ja Ypäjän välillä jo kohtalaisen suuret alueet olivat puituina. Lähellä Ypäjän asemaa oli puintia vasta vähän aloiteltu. Kuminapeltoja oli myös matkan varrella puituina. Päivän lenkille tuli mittaa 59 km (gps).

13.7.2015 Tänään oli viljelystarkastajien koulutuksessa päivän, mutta illalla sitten tempaisin pyöräreissun, jonka Marja-Liisa oli kiertänyt päivällä. Lenkkimme oli: Oripää-Virttaa-Vampula-Alastaro-Kurittula-Vakkatietä Onkijoentien risteykseen ja siitä Hirvikosken kautta kotiin. Lenkki on 67 km (gps). Sade laittoi vauhtia polkemiseen jo Oripään ja Virttaan välillä ja Vampulasta kotiin päin poljin koko ajan odottaen, että sadepilvi saavuttaa. Aivan Hirvikoskella alkoi vetta ripsua, mutta vähäiseksi se kuitenkin jäi. Mittarin pohja juuri kastui.

11.7.2015 Hyvä oli sateenuhasta huolimatta pyöräilysää myös tänään. Tänään emme kastuneet. Tuuli oli heikkoa ja taisi ilma olla hiukan eilistä lämpimämpi. Tänään suuntasimme pilvien värin perusteella kohti kirkkainta ilmansuuntaa. Ensiksi suunnistimme Metsämaalle ja sieltä Koskenrannan risteykseen. Ypäjän suuntaan oli runsaasti pilvisyyttä, joten lähdimme 9-tietä ja menimme Ristimäenkulman tietä 2-tielle. Kakkostiellä otimme suunnan kohti Orisuota, josta käännyimme Kojonperään. Kojonperässä aivan hiukan ripotteli vettä. Jatkoimme Köyliönkylälle ja sieltä tulimme samaa reittiä kotiin kuin eilenkin. Tämän päivän reitistä kertyi matkaa 56 km (gps).

10.7.2015 Tänään oli mainio pyöräilysää vaikka sateenuhka olikin ilmeinen - aurinkokin näyttäytyi ja tuuli oli vain heikkoa. Lämmintä ei ollut, lämpötila oli vain hiukan yli 16 astetta. Tänään kävin ensiksi aamulla hakemassa pyöräni huollosta ja sen jälkeen poljin vielä postilenkin hiukan pitemmän kaavan mukaan. Iltapäivällä lähdimme kuuropilviä uhmaten pyörälenkille. Ajoimme ensiksi Kartanomäkeen ja siitä Loimaanportin kautta Karhulaan, Piltolaan ja Mellilään. Mellilästä suuntasimme Pappisten kautta Oripäähän ja sieltä Haaroisiin. Haaroisista katsellen oli Alastaron suunta aurinkoinen, joten ajoimme vielä Alastarolle ja sieltä Köyliönkylään. Köyliöstä tulimme Kurittulaan ja siitä Karsattilaan, josta Vakkatietä Metsämaan risteykseen saakka. Kiersimme vielä Hirvikosken keskustan kautta kotiin vaikka satoikin jo melkoisesti. Viimeisen kolmen kilometrin matkalla saimme sadetta. Päivän pyöräilyt olivat yhteensä 10+3+68=81 km (gps).

8.7.2015 Tänään oli pilvinen päivä ja ajoittain sateli vähäisiä sadekuuroja. Hankeimme pyörälenkille, mutta taas tuli sade, joten jätimme lenkin tekemättä. Minä vain vein pyöräni ensimmäiseen huoltoon, joka 250-300 km:n ajon jälkeen tulee tehdä. Vettä sateli hiljakseen, mutta menin kuitenkin. Paluumatkan tein lainaksi saamallani vanhalla Cresentillä, joka vaihteettomana kulki melko mukavasti.

6.7.2015 Tänään pääosan päivää on ollut aurinkoista, mutta nyt iltaa kohti tultaessa on pilvisyys lisääntynyt. Tuuli on melko voimakasta. Ajoimme tänään ensiksi Metsämaalle. Siellä kiersimme Ristimäenkulman ja Kollasen lenkin, jonka jälkeen jatkoimme Metsämaalta Kauhanojalle. Kauhanojalta matka jatkui Kartanonmäkeen ja siitä Puujalkalan kautta Hirvikosken pyöräilyvihkolle. Pyöräilyvihkolta tulimme vielä uudestaan Hirvikosken keskustaan ja sieltä kotiin. Hyvin pyörät kulkivat tuulesta huolimatta. Pahimmat vastatuuliosuudet saimme taas metsäosuuksille. Parasta myötätuulta tulimme Kauhanojalta Loimaalle, mutta muuallakin oli monia hyviä myötätuuliosuuksia. Päivän pyöräily oli gps:n mukaan 69 km.

4.7.2015 Oli taas hyvä pyöräilysää - ei kovin voimakasta tuulta, lämpötila noin 25 astetta ja taivas lähes pilvetön. Ajoimme tänään yhden entisistä lenkeistämme hiukan pidennettynä eli menimme ensiksi vastatuulessa Oripäähän ja sieltä hyvin sivutuulessa Vampulaan, aina Rutavan risteykseen saakka. Ajoimme vajaan kahden kilometrin soratien pätkän Rutavalle ja siitä sitten Vampulan keskustan läpi ja samoin Alastaron keskustan läpi. Alastarolta tulimme vanhaa tietä Karsattilaan ja siitä Vakkatietä Onkijoentien risteykseen saaka, josta tulimme kotiin. Matkaa tämän päivän lenkille tuli 81 km (gps).

2.7.2015 Tänään jatkoimme pyöräilyharrastusta. Oli oikein aurinkoinen ja kesäisen lämmin päivä. Tuuli oli melko heikkoa. Tämän päivän pyöräily oli käynti nimppareilla Ypäjällä. Menomatkalla vähän poikkesimme asioilla ja siitä tuli matkaa reilut 28 km. Paluumatkalla kiersimme vielä Puujalkalan kautta. Paluumatkalle kertyi mittaa 32 km, joten yhteensä päivän kyläreissulla pyöräilykilometrejä kertyi 60 km (gps).

1.7.2015 Tänään jatkoimme pyöräilyä, ja allani oli uusi pyörä. Tuuli oli melko kohtalaista. Tuulen suunta oli lännestä. Lähdimme myötätuulessa Karhulan ja Piltolan kautta Mellilään, josta jatkoimme Koski Tl:n keskustaan ja sieltä Ypäjälle. Ypäjältä tulimme Loimaalle, mutta kiersimme vielä Puujalkalan kautta Hirvikosken pyöräilyvihkolle. Matkaa lenkistä kertyi 77 km (gps). Uusi pyörä kulki selvästi edellistä kevyemmin ja satulakin oli takapuoliystävällisempi. Mukava pyöräilykokemus, vanha pyörä oli ilmeisesti mitoiltaan minulle selvästi liian suuri. Ypäjällä kukkivat Maariankämmäkät ja Valkolehdokit tien varressa. Pelloilla tilanne ei kaikilta osin näytä hyvältä. Sateet ovat kellastuttaneet monia peltoja hyvinkin pahasti. Kasvustot ovat myöhässä, viimeisimmät kylvöt vasta oraalla. Syysviljat ovat yleisesti melko vahvoja, mutta poikkeuksiakin näykyy.

30.6.2015 Lähdettiin heti aamulla autolla Turkuun. Ensimmäinen kohde oli pyöräkauppa, joka tosin aukesi vasta klo 10. Heti liikkeen auettua olin siellä tutkailemassa pyörävalikoimaa. Kotona olin jo netistä katsonut hiukan vaihtoehtoja ja valinta oli päätymässä Cresentin Kebne -malliin. Liikkeestä löytyi sellaine, mutta oli tosin viime vuoden mallia ja ainoa joka oli minulle sopivilla rungon mitoilla. Siihen sitten päädyin ja myyjä lupasi pyörän olevan toimituskunnossa klo 12 mennessä. Pyörään piti laittaa lukkopolkimet. Jo hiukan ennen 12 menin pyörää noutamaan ja valmiinahan se siellä oli, joten ei muuta kuin ajamaan. Iltapäivällä sitten teimmekin tyttären ja hänen kahden poikansa kanssa pyöräretken Ruissaloon. Kävimme Kasvitieteellisessä puutarhassa ja myös Saaronniemellä uimassa. Merivesi olikin jo yllättävän lämmintä. Ruissalosta palasimme takaisin ja kiersimme vielä katsomassa Kakolaan nousevaa asutusaluetta. Päivän pyöräilylle tuli mittaa 28 km.

29.6.2015 Tuuli oli tänään huomattavasti eilistä navakampaa. Aurinko kuitenkin paistoi ja lämpöä oli eilistä enemmän. Lähdimme myötätuulessa polkemaan kohti Metsämaata. Metsämaalla kiersimme Ristimäenkulman - Kollasen lenkin ja sen jälkeen jatkoimme Kauhanojalle. Kauhanojalta tulimme Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalkalaan ja Hirvikosken pyöräilyvihkon kautta kotiin. Matkaa tästä lenkistä tuli 69 km (gps).

28.6.2015 Tänään oli yksi tämän kevään ja alkukesän kauneimmista päivistä. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta koko päivän. Lämpötilakin nousi hiukan yli 20 asteen. Tuuli oli melko heikkoa vielä puolenpäivän aikaan, mutta voimistui selvästi iltaa kohti. Ajoimme tänään Alastaron kautta Vampulaan, aivan keskustan halki ja tulimme kantatie 41:lle Kalkkitehtaan risteyksestä. Siitä käännyimme kohti Virttaata. Tulimme Virttaan keskustan kautta ja ajoimme Oripäähän ja sieltä Hirvikoskelle ja kotiin. Reitille kertyi pituutta 72 km (gps).

27.6.2015 Tuli yli kahden viikon mittainen tauko pyöräilyyn, kävimme Lapissa UKK-puiston alueella vaeltamassa. Olimme viikon maastossa, vaelsimme lähes 120 km, josta vain kymmenes osa oli ilman rinkkaa. Näimme upeita maisemia ja erityisesti monta hienoa putousta, joissa vielä virtasi vettää kohtuullisen runsaasti. Putouksista parin putouskorkeus on 10 metrin luokkaa, Maalpurinojan putous Kuikkapään ja Anterinmukan välissä ja toinen Pälkkimäpään putous. Vaikuttava oli myös Akanhärkäkuru putouksineen. Paratiisikurun putous oli vielä täysin lumen peitossa.
Tänään sitten pyöräilimme vaellusmatkan jälkeen ensimmäisen kerran. Herikkoa tihkusadetta oli melkeinpä koko pyöräreissumme ajan. Ajoimme Metsämaalle, sieltä Kauhanojalle, Kartanonmäkeen ja sieltä Karhulankylän risteykseen, josta Hirvikosken pyöräilyvihkolle. Vihkoltakin tulimme vielä Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Lenkille saimme pituutta näin 52 km (gps). Märkyydestä johtuen kellastuvia oraita näkyi jonkin verran reitin varrella. Lämpötila ei ole vielä kertaakaan tämän kevään ja kesän aikana kivunnut hellelukemiin. Tänään lämpötila oli 15 asteen paikkeilla.

11.6.2015 Erittäin tuulinen sää jatkui tänäänkin. Aurinkoista kyllä oli, mutta tuuli jäähdytti ja iltapäivälämpötila taisi jäädä vain 15 asteen tienoille. Lähdimme tuulesta huolimatta pyörälenkille. Ajoimme ensiksi vastatuulessa Haaroisiin, josta lievässä sivumyötäisessä poljimme Alastarolle ja sieltä jatkoimme Kanteenmaahan. Kanteenmaasta 2-tietä olikin mukava myötäinen sivutuuli, jossa päästelimme Kollasenkulman risteykseen saakka. Siitä olikin sivuvastaista tuulta kutakuinkin kotiin saakka, mutta aika pitkälti tällä välillä suojasi metsä pahimmilta puhureilta. Matkaa tästä lenkistä kertyi 66 km (gps).

9.6.2015 Pyöräilysää oli hyvä tänäänkin, joskin tuuli oli melko voimakasta edelleen. Ajoimme tänään Metsämaan kautta Ypäjälle ja sieltä jatkoimme vielä Vaulammille, josta tulimme Palikkalaan ja sieltä Loimaalle. Loimaalta ajoimme vielä Juvan ja Puujalkalan kautta Hirvikoskella ja kotiin. Lenkin mitta oli 76 km (gps). Edelleen kesä on jatkunut viileänä. Tänään saattoi lämpötila nousta 18 asteen paikkeille, mutta viime yönä varmaan hallanarimmilla paikoilla oltiin hyvinkin nollan tuntumassa.

8.6.2015 Viikko 23. kului patikoinnin ja mökkeilyn merkeissä. Vaelsimme parin vuorokauden ajan Leivonmäen kansallispuistossa noin 40 km, josta pääosa oli päivärepun tai vain keveän rinkkan kanssa. Tänään lähdimme kovasta tuulesta huolimatta pyöräilemään. Ajoimme Piltolan kautta Mellilään ja sieltä Pappisten kautta Oripäähän. Oripäästä tulimme Vanhallekirkolle, josta menimme vielä uudestaan Karhulan risteykseen ja tulimme sieltä 9-tietä Loimaanportille ja siitä Kartanonmäkeen ja Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Matkaa lenkistä tuli 61 km (gps). Oripäästä tullessamme lähellä Vanhaakirkkoa tuli vastaan henkilöauto, jonka kuljettajalla oli sanomalehti levitettynä eteensä ratin päälle. Pitää niitä olla todella muista piittaamattomia kuljettajia, huh huh...

29.5.2015 Sää oli tänäänkin. Aamupäivällä satoi, mutta iltpaäivällä sade lakkasi ja alkoi kirkastua. Tuuli oli etelä-lounaassa. Lähdimme pyöräilemään, kun sade lakkasi ja ilma kirkastui. Alkumatkasta kotoa Ypäjälle oli vielä melko pilvistä, mutta Ypäjältä Koskelle jatkaessamme alkoi pilvisyys hävitä ja aurinko paistaa. Kiersimme Kosken keskustan kautta ja jatkoimme kohti Mellilää. Mellilästä tulimme Piltolaan ja siitä Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen ja Puujalkalaan. Puujalkalasta ajoimme Hirvikosken pyöräilyvihkolaatikolle ja siitä pienen lenkin jälkeen kotiin. Päivän lenkille tuli mittaa 78 km (gps). Tänään ei peltotöissä näkynyt traktoreita, aamupäivän noin neljän millin sade kasteli taas pellot.

27.5.2015 Tuuli puhalteli tänäänki ja pilviä oli vain vähän taivaalla. Lämpötila oli 17 asteen paikkeilla. Ajoimme tänään ensiksi Metsämaalle ja teimme sieltä taas Ristimäenkulman-Kollasen -lenkin, jonka jälkeen jatkoimme Kauhanojalle, Kartanonmäkeen, Puujalkalaan ja Hirvikosken pyöräilyvihkolta kotiin. Kylvötyöt ovat edelleen kesken ja pelloilla tehtiin töitä. Eilen iltapäivästä alkaen ja yöllä meillä satoi viisi milliä vettä, mutta sadetta ei ilmeisesti oltu saatu kaikkialla ainakaan yhtä paljon. Päivän ajosuoritus oli 69 km (gps). Tänään saavutimme uuden ennätyksen kuukauden aikana ajetuissa kilometreissä. Uusi ennätys nyt toukokuussa on tähän mennessä 1052 km, vanha oli vuoden 2010 toukokuulta sekin 1010 km.

25.5.2015 Päivä oli säältään kuin edellispäivän toisinto. aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja tuuli puhalteli etelä-lounaasta ennusteen mukaan noin viiden metrin sekuntinopeudella. Päätimme tuulesta huolimatta kokeilla kuitenkin kohtalaisen pitkää lenkkiä, jota emme ennen ole kokonaan ajaneet. Lähdimme myötätuulessa ja ajoimme ensiksi Kurittulaan ja Kojonperään, josta jatkoimme Orisuolle ja Punkalaitumen Palojoelle sekä Punkalaitumen keskustaan, tämä oli kokonaan myötätuulista osuutta. Ennen pyöräilemätön osuutemme alkoi Punklaitumen kaskustasta jatkaessamme kohti Lauttakylää. Tällä osuudella tuuli tuli melko sivusta, mutta oli kuitenkin pääosin hiukan enemmän myötäinen kuin vastainen. Ennen Lauttakylää käännyimme Sarkkilasta vanhalle kangastielle Huhtamon suuntaan, josta Vakkilassa käännyimme pois ja suuntasimme Huittisten Palojoelle. Palojoella pidimme kunnon tauon ja saimme saattajankin, kun jatkoimme kotiin päin. Tulimme ensiksi pieniä sorateitä Kalsinkulmalle ja siitä jatkoimme pikkuteitä Kärkkäänjoelle ja sieltä Alajoen kautta Hennijoelle. Tähän päättyi soratieosuus ja sivutuulinen osuus ja aloimme puskea vastatuuleen kohti Alastaroa. Alastarolta tulimme vanhaa tietä Kurittulan kautta Karsattilaan ja siitä Vakkatietä Metsämaa-Hirvikoski -risteyksen kautta kiertäen ajoimme kotiin. Matkaa koko reissusta tuli taas tämän kauden uusi päiväennätys, 105 km (gps). Melko paljon oli traktoreita äestys- ja kylvötöissä pelloilla eri puolilla reitin vartta.

24.5.2015 Sää oli tänään taas aurinkoista, mutta myös tuulista. Tuuli puhalteli melko navakasti länsi-luoteesa. Eilinen neljän millin sade oli jo sen verran haihtunut, että kylväjiä näkyi taas peltotöissä. Kiersimme ansiksi pienen vajaan kolmen kilometrin lenkin haistellen tuulen suuntaa. Lenkin jälkeen suuntasimme alkuperäisenkin suunnitelmamme mukaisesti Metsämaalle. Kiersimme Metsämaan keskustasta Ristimäenkulman ja Kollasen kautta takaisin Metsämaalle ennen kuin jatkoimme Kauhanojalle. Kauhanojalta tulimme Kartanonmäkeen ja siitä kiersimme vielä Puujalkalan kautta Hirvikoskelle. Asutusaluueella kiersimme vielä pienen lenkin, että saimme koko päivän pyöräilysuoritukseksi mittaa 72 km (gps).

22.5.2015 Aurinkoinen sää jatkui tänään, mutta tuuli yltyi erittäin kovaksi - annettiin jopa tuulivaroitus. Tuulenpuuskat olivat todella rajuja, mutta lähdimme kuitenkin ajelemaan, kun Marja-Liisan pyörä ainakin piti hakea huollosta. Ajoimme Loimaalle ja vaihdoimme Loimaa Extran taas omaan Cresentiin. Loimaalta jatkoimme Kauhanojalle. Tuuli oli aavistuken sivumyötäinen. Kauhanojalta ajoimme Katinhännäntietä Ypäjänkylään. Nyt puhalsi pääosin takatuuli. Ypäjänkylästä jatkoimme Metsämaalle Koskenrannan risteykseen. Tämäkin väli oli pääosin tuuleltaan sivumyötäistä. Koskenrannan risteyksestä menimme 9-tietä nyt hyvässä myötätuulessa Ristimäenkulman risteykseen ja siitä 2-tielle. 2-tielläkin oli tuuli enemmän sivumyötäinen kuin vastainen, joten jatkoimmekin aina Orisuolle saakka. Orisuolta käännyimme Kojonperän tielle ja nyt saimme vastaamme vastatuulen, jota onneksi ensiksi metsänsuoja heikensi. Kojonperästä Köyliönkylälle oli kunnon vastatuulta, jota vastaan sai puskea oikein tosissaan. Aukeaosuudesta kuitenkin selvittiin ja metsä suojasikin taas, kun Köyliönkylältä tultiin Kurittulaan. Kurittulasta olikin ihme kyllä pääosin sivumyötäistä aina Metsämaa-Hirvikoski risteykseen saakka. Risteyksestä ajoimme vielä Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Lenkistä kertyi matkaa 67 km (gps).

21.5.2015 Tuuli oli tänään vaihtelevaa niin suunnaltaan kuin voimakkuudeltaankin. Suunta oli kuitenkin pääosin lännen ja lounaan suunnalta. Lämpötila oli iltapäivällä 15 asteen tietämissä, mutta myös tummia pilviä alkoi iltapäivällä kertyä taivaalle. Lähdimme pyöräilemään heti puolenpäivän jälkeen. Ajoimme Piltolan kautta Mellilään ja siitä Koski Tl:n keskustaan. Koskelta jatkoimme Ypäjälle ja sieltä Loimaalle. Marja-Liisa osti tässä uuden pyörän ja paluumatkalla jätimme sen määräaikaishuoltoon. Loimaalta kotiin Marja-Liisa tuli vanhalla Loimaan Extralla, joka kyllä rullasi kevyesti. Pyörässä ei ollut vaihteita lainkaan. Matkaa lenkistä tuli 73 km (gps). Tänään näytti olevan tämän kevään vilkkain kylvöpäivä pelloilla. Paljon oli koneita, mutta hiukan myös sade haittasi. Mekin saimme vettä vähän niskaamme Kosken ja Ypäjän välillä olevalla Someron osuudella ja uudestaan ja voimakkaamman kuuron juuri ennen Loimaan keskustaan tuloa ja sade jatkui hiljaisena lähes kotiin saakka. Sateesta ei kuitenkaan ollut kertynyt kuin pieni kaste mittarin pohjaan.

19.5.2015 Tänään aurinko paistoi koko päivän lähes pilvettömältä taivaalta. Lämpötila oli korkeimmillaan 15 asteen paikkeilla ja tuuli oli melko heikkoa. Sään suhteen oli loistava pyöräilyilma. Tänään ajelimme tämän kauden maratonmatkan. Ensimmäinen etappi oli Alastaro, josta ajoimme Virttaan pyöräilyvihkolle ja siitä Huovinrinteelle. Kävimme sotilaskodissa juomassa isot lasilliset mehua ja nautimme maittavat possumunkit. Tämän mässäilyn jälkeen ajelimme Huovinrinteeltä Yläneelle ja sieltä Oripäähän ja kotiin. Matkaa tämän päivän lenkistä tuli 103 km. Tänään oli koneita pelloilla tämän kevään ennätysmäärä. Ehkä kylvöt alkavat olla puolessa välissä. Paljon on peltoja, jotka ovat niin märän näköisiä, että niille ei vielä moneen päivään pääse kylvöhommiin vaikka poutaakin riittäisi. Tienvarsilla kukkivat vielä valkovuokot ja voikukat, mutta leskenlehdet jo lennättelevät siemeniään. Kevättaskuruohon kukinta on myös ohitse ja lidut alkavat tuleentua.

17.5.2015 Puolipilvinen oli sää tänäänkin. Tuuli oli jonkinverran eilistä voimakkaampaa. Lähdimme vastatuuleen kohti Ypäjää ja ajoimme Palikkalaan, 10-tielle, jota pitkin Vaulammin risteykseen ja siitä Jokioisille. Tämä alkumatka oli pääosin vastatuulta, mutta Jokioisilta Humppilaan oli mukavaa myötätuulta ja sama jatkui, kun Humppilasta ajelimme 2-tielle ja sitä taas Ristimäenkulmantien risteykseen, josta tulimme samaa reittiä kuin eilenkin kotiin. Loppupäässä kiersimme vielä lenkin Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Matkaa tuli tämän kauden uusi päiväennätys 87 km (gps). Tänään oli toinen sateeton päivä. Kahdella pellolla oli kevättyöt käynnissä, toisella kylvettiin ja toisella äestettiin. Vesilammikoita on monilla pelloilla, niiden kuivumista voi joutua odottamaan vielä jonkin aikaa vaikka uusia sateita ei tulisikaan.

16.5.2015 Tänään jatkoimme pyöräilyharrastustamme. Olin erinomainen pyöräilysää. Tuuli oli heikkoa. Lämpötila oli hiukan yli 10 astetta. Kiersimme tänään Punkalaitumen kierroksen eli ajoimme ensiksi Kojonkulmalle, siitä Orisuolle ja Plojoen kautta Punkalaitumelle. Punkalaitumelta tulimme Murronharjulle, josta ajelimme kotiin Ristimäenkulman, Koskenrannan ja Metsämaan kautta. Matkaa tämän päivän lenkistämme tuli 79 km (gps). Pellot ovat märkiä, kun eilen satoi taas 4 mm. Kylväjiä ei näkynyt pelloilla ja paljon ovat kylvötyöt vielä kesken. Toivottavasti nyt olisi parisen viikkoa selvästi kuivempaa keliä, niin kylvötyöt saataisiin melko pitkälti tehdyiksi. Luonto alkaa jo olla yleisilmeeltään vihreä, kun koivt alkavat olla lehdessä, samoin monet muut kasvit ja ensimmäiset kylvötkin jo kauniilla oraalla. Tänään näimme tämän kesän ensimmäisen haarapääskyn, mutta käen kukuntaa emme vielä kuulleet.

14.5.2015 Tuuli oli tänään melko navakkaa, mutta onneksi aurinko paistoi kahden sadepäivän jatkoksi. Pellot ovat märkiä, kun parina edellispäivänä on satanut yhteensä 35 mm. Lähdimme tänään ajamaan vastatuuleen kohti Oripäätä, Oripäästä lähdimme jo hienoisessa sivumyötäisessä Pöytyän kirkolle, josta selvässä myötätuulessa jatkoimme Kumilaan. Kumilasta Piimätien kautta Mellilään oli vielä myötäistä kuin myös Mellilästä Piltolaan, josta sitten saimmekin jo puskea vastatuulessa kohti 9-tietä. Käännyimme risteyksestä 9-tielle ja nousimme Loimaanportista ylös ja jatkoimme Kartanonmäkeen ja Juvan lävitse Puujalkalaan. Puujalkalasta tulimme Hirvikoskelle pyöräilyvihkolle ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 72 km (gps). Kevät etenee sateiden ja kolean sään takia hitaasti, mutta ensimmäisiä kylvöksiä on kuitenkin jo kauniilla oraalla. Suurin osa kylvöistä on kuitenkin vielä tekemättä, pellot ovat märkiä. Jo orastuneillakin pelloilla näkyi osalla vesi seisovan lammikkoina.

11.5.2015 Tänään iltapäivällä oli upea aurinkoinen ja heikkotuulinen sää. Aamulla oli vesimittarissa vettä kolme mm. Aamupäivän oli vielä pilvistä, mutta puolilta päivin melko nopeasti taivas selkeni. Lämpötila kohosi iltapäivällä 12-14 plusasteseen. Tuuli kävi lännestä. Tänään ajoimme Alastarolle, Vampulaan, Virttaalle ja Oripäähän, josta tulimme kotiin. Kävimme Hirvikosken pyöräilyvihkolla laittamassa nimemmä ja palasimme sieltä vielä Hirvikosken keskustan kautta kiertäen, jolloin saimme tämän päiväiseksi ajomatkaksi 67 km (gps). Tänään saavutimme 1000 km:n pyöräilymatkan tällä kaudella. Kylvötöissä näkyi muutamia traktoreita, mutta näyttää kylvöt hiljalleen kuitenkin etenevän sateiden välissä. Nyt on parille tulevalle päivälle ennusteessa edellispäiviä runsaampia sademääriä.

9.5.2015 Aamulla varhain sato millin verran vettä. Aamupäivän ajan oli kovin pilvistä ja heikkosti tihkutti ajoittan vettä, josta sateesta ei mittariin kyllä kertynyt mitään. Puolenpäivän aikoihin alkoi kirkastua ja iltapäivä oli jo hyvinkin poutaisen oloinen. Tuuli oli voimakasta, noin 7 m/sek lännestä. Lämpötila oli 11 asteen paikkeilla plussan puolella.Tuulesta huolimatta lähdimme pyörälenkille, kun pyöräily jäi taas tällä viikolla vähiin. Ajoimme Metsämaalle ja kiersimme siellä Koskenrannan risteyksestä Ristimäenkulman kautta 2-tielle ja Kollasten kautta takaisin Metsämaalle, josta jatkoimme Ypäjänkylälle ja Kauhanojalle. Kauhanojalta tulimme Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalkalan kautta kotiin. Pyöräilymatkaa tästä lenkistä kertyi 69 km (gps). Muutamia koneita oli pelloilla kylvöhommissa joko äestämässä tai kylvämässä. Sateet ovat nyt merkittävästi pitkittäneet kylvötöiden etenemistä.

4.5.2015 Tänään tuuli oli melko heikkoa. Taivas oli puolipilvinen. Tänään ei ollut sateenuhkaa. Lähdimme tänäänkin pyörälenkille. Ajoimme Oripäähän ja sieltä Pappisten kautta Mellilään. Mellilästä jatkoimme Piltolan kautta Loimaan portille. Josta lähdimme hakemaan Keskuskoulun lähettyvillä olevaa pyöräilyvihkoa. Vihkolaatikkoa ei sattunut silmiimme ja palasimme takaisin Loimaan portille, josta jatkoimme Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalkalaan. Puujalkalasta tulimme Hirvikosken pyöräilyvihkolaatikolle ja nimemme kirjotettuamme ajoimme vielä takaisin Hirvikosken keskustaan ja tulimme sieltä kautta kotiin. Lenkille tuli mittaa 62 km (gps). Ei tänäänkään pelloilla näkynyt juuri mitään liikettä, mutta kyllä kylvöjä on lisää edellispäivien aikana tehty vaikka koneita emme pelloilla ole juurikaan nähneet.

3.5.2015 Tänään aamupäivän ajan aurinko paistoi, mutta iltapäivän alkaessa tuli taivaalle tummia pilvenmöykkyjä. Tuulikin yltyi melko navakaksi, mutta lämpötila oli kuitenkin kymmenkunta astetta plussalla. Tänään oli sovittu, että poikkeamme Ypäjällä kyläilemässä matkamme aikana. Näin myös teimme. Ajoimme Ypäjälle kuitenkin Koski Tl:n keskustan kautta kiertäen. Kosken puolelle tultuamme alkoi satamaan, mutta pysähdyimme juuri katetulle linja-autopysäkille. Sateen loppumista odotellen aikaa istuskeluun ja seisoskeluun kului noin 20 min. Sen jälkeen sade taukosi, mutta asfaltti oli märkää ja vesi roiskui. Jatkoimme kuitenkin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti Kosken keskustaan ja siitä Ypäjälle. Kyläilyssä meni aikaa hyvä tovi ja paluumatkalle saimme pari saattajaa sähköavusteisten pyörien kanssa. Hyvin ne tuntuivat kapuavan Kuusjoen mäen ylös, kun me huohotimme ilman mitään apuvoimaa pelkällä lihasvoimalla. Mannisista alkaen ajelimme kahdestaan. Tulimme Vanhan Hämeentien kautta, kun vastatuuli oli melko voimakasta. Vanhalla tiellä tuulen esteitä on uutta tietä enemmän. Matkaa koko lenkille tuli 76 km (gps), tämä on nyt tämän kauden pisin päivämatka. Peltotyöt olivat edelleen keskeytyksissä, pellot ovat edelleen märkiä, vaikka Ypäjällä ja meillä kotona ei iltapäivän aikana ollutkaan satanut.

1.5.2015 Tänään jatkui hyvä pyöräilysää vaikka tuuli olikin eilispäivää selvästi voimakkaampaa. Ajoittain aurinko paistoi ja lämmintä oli 14-15 astetta. Pelloilla ei näkynyt vielä tänäänkään kylväjiä. Huomiseksi on ennustettu uusia sateita. Sateet näyttävät nyt pitkittävän kylvötöiden etenemistä. Koivut alkavat olla kohta hiirenkorvalla, lehtikuuset olivat jo melko vihreitä. Tänään kiersimme taas Metsämaa-Ypäjänkylä-Kauhanoja -lenkin, mutta Loimaan citystä menimmekin Turuntietä Karhulankylälle, josta sitten tulimme Puujalkalan kautta kotiin. Tämä lenkki on pituudeltaan 51 km (gps).

30.4.2015 Tänään oli puolipilvinen sää, tuuli kävi etelä-lounaasta. Eilen satoi lähes koko päivän vettä, sitä tuli 18 mm. Maat ovat nyt märkiä ja siksi ei pelloilla näkynyt lainkaan kylvötöitä tekeviä koneita. Ajoimme tänään Alastaro-Vampula-Virttaa-Oripää -lenkin. Menomatka Vampulaan oli pääasiassa myötätuulta. Vampulasta Oripäähän rimpuilimme vastatuuleen ja Oripäästä kotiin kävi tuuli melko lailla sivusta - vuorotellen hiukan vastaan tai hiukan myötään. Tämän päivän kierrokselle mittaa tuli 66 km (gps).

21.4.2015 Sää oli tänään taas hyvin aurinkoinen ja lämpötila nousi reilusti yli 10 asteen. Tuulta oli, mutta melko heikkoa. Tänään ajoimme Metsämaalle ja sieltä Ypäjälle, josta jatkoimme Vaulammille ja 10-tien kautta takaisin Ypäjälle, ei tosin aivan keskustaan vaan Loimaan tietä jatkoimme Ypäjän ohi Loimaalle ja kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 72 km (gps). Ei traktoreita ollut runsaasti pelloilla tänäänkään, mutta näytti siltä että Ypäjällä yhtä peltoa kylvömuokattiin. Monia peltoja oli tasausäestettyinä ja lannanlevitystäkin hajusta päätelle monella taholla tehtiin. Tienvierissä näyttäisivät kevättaskuruohot olevan täydessä kukassa, samoin ruttojuuri. Näimmepä parissa kohdassa jo valkovuokkojakin kukassa.

19.4.2015 Pilvisyys jatkui tänäänkin. Hiukan eilisestä ilma lämpeni, mutta toisaalta tuuli oli vielä eilistäkin voimakkaampaa. Tänään suuntasimme Oripään suuntaan ja Oripäästä Virttaalle ja Vampulaan. Vampulasta ajelimme Alastarolle ja sieltä vanhan tien kautta Karsattilaan, josta kiersimme vielä Metsämaa-Oripää -risteyksen kautta kotiin. Lenkki oli 66 km:n (gps) mittainen. Hiljaista oli pelloilla tällä suunnalla tänään. Menomatkan Vampulaan saakka oli enemmän tai vähemmän vastatuulta, mutta Vampulasta saimme sitten lasketella hyvässä myötätuulessa kotiin päin.

17.3.2015 Melkein pilvistä oli tänään ja tuuli kohtalaisen navakka. Tuuli puhalteli koilisen suunnalta. Paras myötätuuli oli menomatkalla Mellilään. Mellilästä Koskelle oli vielä sivumyötäistä, mutta Kosken keskustasta Ypäjän suuntaan oli kutakuinkin vastatuuli. Ypäjältä kotiin oli enimmäkseen sivuvastaista. Hyvin tuulesta huolimatta lenkistä selvittiin. Tänään pelloilla näkyi muutama traktori syysviljoja lannoittamassa ja jossain ajettiin lietettä. Lämpötila oli vain 5-6 asteen paikkeilla. Ei mitenkään lämpimältä tuntunut. Loppumatkalla tuli aivan muutama hento vesipisarakin kasvoille. Lenkille kertyi pituutta 73 km (gps).

15.4.2015 Lämpötila oli tänään yli 5 astetta. Pilvisyys vaihteli, iltapäivällä alkoi olla enimmäkseen pilvistä. Tuuli oli melko heikkoa. Juuri missään ei tuntunut vastatuulta, mutta Oripäästä kotiin päin kyllä myötuulelta. Ajoimme tänään Puujalkalaan ja siitä Juvan ja Loimaanportin kautta Karhulan risteykseen, josta Piltolan kautta Mellilään. Mellilästä jatkoimme Pappisiin, sieltä Oripäähän ja kotiin. Matkaa lenkille tuli 55 km (gps). Peltohommissa ei näkynyt tämän lenkin varrella tänään yhtään traktoritöissä olevaa.

13.4.2015 Tänään aurinko paistoi, tuuli oli melko voimakas. Ajoimme tänään Metsämaa-Kauhanoja-Kartanonmäki-Sarka museo -kierroksen. Kunnon myötätuuli oli heti alkuosuudella Metsämaalle mennessämme. Sen jälkeen oli tuuli enemmän tai vähemmän vastainen. Hyvin tuulesta kuitenkin selvittiin. Kauhanojalla ainakin näkyi peltoja jo tasausäestettyinä, mutta traktoreita emme peltohommissa lenkkimme varrelta tavanneet. Kierrokselle tuli mittaa 52 km (gps).

11.4.2015 Tänään rikottiin tämän kevään lämpöennätyksiä, kun Porissa ja Vihdissä mitattiin iltpäivän ylimmiksi lämpötiloiksi 15,2 astetta (C). Me lähdimme pitkän pyöräilytauon jälkeen tänään pyörälenkille. Ajoimme Vampulaan, Virttaalle, Oripäähän ja sieltä kotiin. Tuuli oli kohtalainen, mutta ei missään kuitenkaan kovin pahasti vastaan. Vampulaan mennessä oli enimmäkseen myötäistä sivutuulta, mutta sieltä Virttaan kautta Oripäähän enimmäkseen vastaista. Oripäästä tulimme taas pääosin myötäisessä sivutuulessa kotiin. Matkaa lenkistä tulee 66 km (gps). Peltotöissä ei näkynyt muita kuin yksi syysviljan lannoittaja Niinijoella. Leskenlehdet kukkivat tienpenkoissa valtavasti, mutta valkovuokkoja emme vielä havainneet. Sinivuokkoja sensijaan jo oli kukassa ainakin yhdessä portinpielessä. Leivoset eli kiurut liversivät runsaasti peltoaukeiden yllä.

26.3.2015 Aurinkoista oli tänäänkin, mutta erittäin voimakas etelätuuli. Menimme sivutuulessa Metsämaalle, josta oli vastatuuliosuus aina Kauhanojalle saakka. Onneksi välillä on melko paljon metsäosuuksia, joten tuuli ei pahasti haitannut. Kauhanojalta saimmekin lasketella hyvässä myötätuulessa Puujalkalaan saakka, josta sitten jatkoimme kotiin. Lenkin pituus oli 48 km (gps).

24.3.2015 Tänään oli kaunis aurinkoinen sää. Lämpötila kohosi iltapäivällä kuuden asteen paikkeille. Tuulta jonkin verran oli, mutta ei pahasti. Ajoimme Puujalkalaan, siitä Kartanonmäen ja Loimaanportin kautta Karhulaan, Piltolaan ja Mellilään. Mellilästä jatkoimme Pappisten kautta Oripäähän ja sieltä kotiin. Matkaa tuli 55 km (gps).

19.3.2015 Hyviä pyöräilykelejä on ollut, mutta kävimme välillä hiihtoreissulla Vuokatissa ja sen jälkeen ollut erinäisiä työ- ja muita kiireitä, joten pyöräilyyn ei ole riittänyt aikaa. Tänään lähdimme pyörälenkille. Ajoimme Alastaron kautta Vampulaan ja sieltä Virttaan ja Oripään kautta takaisin kotiin. Tuuli oli kohtalaisen voimakasta. Vampulaan mennessä melkoisesti sivusta, ehkä hiukan enenmmän myötäisesti. Vampulasta Oripäähän oli edelleen pääosin sivutuulta, nyt enemmän sivuvastaista, mutta metsä suojasi kuitenkin melko lailla. Oripäästä takaisin kotiin saimme tulla selvässä myötätuulessa. Yllättävän helposti lenkistä selvisimme. Lumia on näkyvissä enää vain suojaisissa varjopaikoissa ja aurauskasoissa. Melko aikaiselta kevät näyttää. Öisin on ollut pakkasta ja päivällä kuivaa tuulta ja auringonpaistetta. Syysviljat ovat kovilla tällaisissa oloissa. Niin, pyöräreissulle tuli mittaa 66 km (gps).

9.3.2015 Kuukausikaupalla on talvi mennyt sumppuisia ilmoja pidellen. Tänään aurinko paistoi koko päivän lähes pilvettömältä taivaalta. Lämmintäkin oli, yöllä oli ollut alimmillaan asteen verran pakkasta, mutta päivällä lämpötila kohosi lähelle 10 astetta. Oli pakko lähteä pyörälenkille ja hyvnhän matka menikin. Kiersimme kauden varsinaiseksi avaukseksi Metsämaa-Kauhanoja-Puujalkala -lenkin, josta tuli matkaa 48 km (gps).

6.3.2015 Avasin pyöräilykauteni tänään pienellä polkaisulla. Kävin Maatalousmueso Sarassa asialla. Melkein koko käynnin ajan satoi hyvin hiljalleen. Matkaa käynnistä tuli 14 km, kun kiersin pienen ylimääräisen mutkan paluumatkalla.

Matkalla Orisuolle!

Kojonkulman metsästysseuran majan pihassa matkalla Orisuolle! - Kuva: Raimo Nordman