Raimo Nordman

Puhelin: 050 521 0560, (02) 762 7136

Pyöräillen ajatuksia tuulettamaan

Pyöräilykausi 2012

Tämä kausi alkoi osaltani 4.4.2012, Marja-Liisa aloitti jo toista viikkoa aikaisemmin. Vuosi sitten teimme ensimmäisen pyörälenkin 5.4.2011
Kausi taisi osaltamme päättyä 26.11.2012. Tuli lunta ja pakkaset kiristyivät jopa -20 asteeseen.

Seuraava kausi 2013

Huhti43147,899
Kausi yhteensä436356,6677

Kauden 2012 pyöräilyblogi

26.11.2012 Lähdettiin pyöräilemään tänäänki, kun näitä pyöräilypäiviä ei montaa todennäköisesti enää tälle vuodelle satu. Lunta on ennusteltu loppuviikolla satavaksi. Tämän päivän reittimme oli vuorostaan Oripää-Pappinen-Mellilä-Piltola-Puujalkala-Kartanonmäki-Hirvikoski-asunto. Tänään ei tuulennut juuri lainkaan, jote siltä osin pyöräilysää oli erinomainen. Tietkin olivat kuivempia mitä edellisinä päivinä ovat olleet. Matkaa tästä reitistä kertyi 54 km (gps).

25.11.2012 Taas oli tällainen syksyinen pilvinen päivä, mutta hiukan sinistä taivastakin ajoittain näkyi, ei aurinkoa kuitenkaan. Lähdimme pyöräilemään, kun näyttää siltä, että ei näitä pyöräilypäivä välttämättä enää pitkälle riitä. Ajoimme nyt Kojonperään, Orisuolle, Metämaalle ja sieltä Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Matkaa tästäkin lenkistä tuli 48 km (gps) Hiukan ripsui vettä, kun 2-tieltä käännyimme Kollastenkulmalta kohti Metsämaata. Ei sentään tullut mitään suurempaa sadetta. Tämä oli nyt toinen viikko tällä kaudella, kun pyöräilymatka ylitti 300 km, viime viikko oli se ensimmäinen ja silloin tuli vielä enemmän kilometrejä kuin tällä viikolla.

24.11.2012 Aurinkoista ja pilvistä oli sää tänän vuorotellen. Tuuli oli kääntynyt etelään ja lämmintä oli 4-5 astetta. Tämän päivän lenkiksi valikoitui tuttu Metsämaa-Ypäjänkylä-Kauhanoja-Puujalkala -lenkki. Kauhanojalta päin tullessa ajoimme nyt Kemppiläntien kautta. Tie on todennäköisesti ollut ajokiellossa, kun kadunvarren talojen pihamaat vaihdettiin uusiin. Talot oli rakennettu vanhalle saha-alueelle ja nyt jälkikäteen jouduttiiin pihamaiden maaperä vaihtamaan. Aivan kunnossa eivät kaikki pihat maansiirtotöiden osalta vieläkään olleet, mutta lähes kaikissa talot näyttivät taas saaneen asukkaansa, jotka joutuivat olemaan syksynkauden evakossa. Matkaa lenkistä kertyi 48 km (gps).

23.11.2012 Pilvisen harmaa oli tämäkin päivä, mutta taas melko heikkotuulinen. Lähdimme taas pyörälenkille, kun unohdin käydä päivällä asioilla Virttaalla. Ajoimme taas Alastarolle, mutta Virttaalle menimmekin nyt vanhaa tietä Siilinpesän risteykseen. Siitä ajelimme Niemisen konepajalle hakemaan tulostinväriä. Sieltä palasimme kantatie 41:lle ja tulimme sitä taas Oripäähän ja sieltä kotiin. Pienen asutusaluekierroksen vielä loppupäässä kiersimme, että kilometrit saimme melko tasan. Mukana oli kaksi gps-laitetta ja nyt niiden lukemat heittivät 2,5 km, joten laitetaan sieltä lukemien alempi tasakilometri 55 km tämän lenkin mitaksi. Ennen ei ole tällaista käynyt, mutta todennäköisesti peltinen halli sai toisen laitteen mittauksen jonkin verran sekaisin.

22.11.2012 Tänään sää oli eilistä heikkotuulisempi. Lähdimme taas pyöräilemään. Lähdimme nyt sivumyötäisessä tuulessa kohti Alastaroa, Alastarolta suuntasimme Virttaalle. Tie Alastaron paikkeilla sen verran kääntyi, että tuuli olikin nyt enimmäkseen sivuvastainen ja aivan vähän ennen Virttaata alkoi vielä sataa heikkoa tihkua. Tihkusade jatkui, kun Virttaalta suuntasimme Oripäähän, joka sekin väli oli tuuleltaan vastainen. Oripäästä ajelimme Hirvikoskelle osin myötäisessä ja osin hiukan vastaisessa tuulessa. Loppumatkalla tihkusade heikkeni melko vähäiseksi, mutta silmälasit olivat hankalat, kun vastaan tulevien autojen valot hajaantuivat lasien vesitipoista. Kotiin selvittiin. Lenkille tuli mittaa taas 54 km (gps).

21.11.2012 Lämpötila oli tänään 7-8 astetta plussalla, etelälounainen tuuli oli melko navakkaa. Tämän päivän lenkkimme suuntautui taas Oripää-Mellilä -reitille. Ajoimme nyt loppumatkan taas Kartanonmäen kautta kiertäen. Lenkistä kertyi matkaa 54 km (gps).

19.11.2012 Tänään oli niin kaunis aurinkoinen iltapäivä, mutta pääsimme kuitenkin lähtemään vasta vähän ennen neljää, joten ajoimme Metsämaan-Kauhanojan-Puujalkalan -lenkin. Matkaa tästä lenkistä tuli 48 km (gps).

18.11.2012 Tänään sateli ajoittain tihkua koko päivän ajan. Lähdimme sateesta huolimatta kuitenkin pyöräilemään. Ajoimmekin yllättävän pitkän lenkin, taisi hiukan vaikuttaa se, että sain tällä reissulla 4000 km tämän kauden osalta rikki ja Marja-Liisa taisiylittää jo vuoden takaisen kauden pyöräilykilometrimäärän. Samalla varmistimme, että tämän kalenteriviikon aikana pyöräilimme ensimmäisen kerran yli 300 km viikon aikana tämän kauden aikana. Siinä niitä tavoitteita pyörälenkille, joka suuntautui Alastarolle, sieltä Haaroisiin ja Oripäähän. Oripäästä tultiin taas Mellilän ja Piltolan kautta, mutta vain Puujalkalaan saakka, josta menimme vielä Kartanonmäen kautta kiertäen kotiin. Lenkille kertyi mittaa 63 km (gps).

17.11.2012 Pyörälenkille se oli tänäänkin lähdettävä ja sitten saunaan. Ajoimme vuorostamme nyt Oripää-Pappinen-Mellilä-Piltola-Vanhakirkko -lenkin. Tänään oli lämpötila 7-8 asteen välillä, joten vuodenaikaan nähden melko lämmintä. Ajoittain hiukan sateli ennen lenkille lähtöämma, mutta lähdimme kuitenkin. Muutaman pienen kuuron saimme niskaamme myös lenkillä Oripään ja Pappisten välillä. Matkaa lenkistä pienellä asutusaluekierroksella höystettynä tuli 51 km (gps).

16.11.2012 Tänään oli hyvin pilvistä ja pimeää, mutta lähdimme kuitenkin ajelemaan, kun sadetta ei päivän aikana ollut saatu. Ajoimme Metsämaan-Kauhanojan-Puujalkalan -lenkin. Saimme tihkusadetta Metsämaan ja Kauhanojan välillä, mutta sen jälkeen taivas aika paljon kirkastui ja tihkusadekin loppui. Lenkille tuli mittaa jälleen 48 km (gps).

15.11.2012 Aurinko alkoi tulla esiin pilviverhon takaa iltapäivällä. AAmulla satoi ja aamupäivän oli hyvin pilvistä. Lämmintä oli iltapäivällä viisi-kuusi astetta. Tuuli oli heikkoa, mutta laittoi se vastaan silti Niinijoen aukeella, kun puhalsi melko tarkkaan vastaisesti. Ajoimme Oripään kautta Virttaalle, josta Alastarolle ja sieltä samaa reittiä kotiin kuin toissa päivänäkin. Lenkistä kertyi matkaa 55 km (gps).

13.11.2012 Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja tuuli oli selvästi eilistä heikompaa tyyntyen vielä selvästi iltaa kohden. Lähdimme ajamaan ja yllättävä pitkän lenkin vielä teimme. Ajoimme Oripäähän, Virttaalle, Vampulaan ja Alastarolle, josta taas vanhaa tietä Karsattilaan ja siitä Vakkatietä Metsämaan ja Hirvikosken risteykseen. Sieltäkin tulimme vielä Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Lähtiessämme lämmintä oli useita plusasteita, mutta auringon laskun jälkeen lämpötila viileni melko nopeasti nollan tuntumaan. Oli jo kutakuinkin pimeää, kun loppumatkaa poljimme, olipa sentään valot mukana. Matkaa tuli 67 km (gps).

12.11.2012 Lähdimme taas pyöräilemään, kun sää oli suotuisa - oli puolipilvistä, tuuli oli melko voimakas, puhaltaen lännestä. Ajoimme hyvin tutun lenkin, Metsämaa - Ypäjänkylä Kauhanoja (Alkinkulman tienristeys) - Loimaa - Puujalkala - asunto. Matkaa tästä lenkistä kertyi 48 km (gps).

9.11.2012 Pyöräilykelit vain tuntuvat jatkuvan erinomaisina. Tänään aurinko paistoi kutakuinkin pilvettömältä taivaalta. Lämpötila oli iltapäivällä muutaman asteen plussalla, mutta putosi nopeasti pineksi pakkaseksi, kun aurinko laski. Tuulta ei ollut juuri lainkaan. Tänään tulikin ajetuksi yllättävän pitkä lenkki, Oripää, Virttaa, Vampula, Alastaro. Lenkistä matkaa kertyi 67 km (gps).

8.11.2012 Tänään oli pitkästä aikaa kaunis aurinkoinen päivä - harvinainen ihan marraskuulle. Lämmintä oli nelisen astetta iltapäivällä, mutta auringon laskiessa lämpötila alkoi pudota ja oli nollan paikkeilla lenkiltä tullessamme. Ajoimme Metsämaan, Kauhanojan, Puujalkalan lenkin. Lenkistä kertyi mittaa 48 km (gps).

4.11.2012 Sää oli tänään aamupäivällä sumuinen, mutta puolen päivän aikoihin alkoi hiukan kirkastua ja aurinkokin pääsi ajoittain pilvien takaa kurkistamaan. Lähdimme pyöräilemään. Melko nopeasti lähtömme jälkeen taivas taas vetäytyi vahvaan pilveen ja sumu alkoi nousta. Jatkoimme kuitenkin matkaamme, ajoimme ensiksi Oripäähän ja sieltä Pappisiin ja Mellilään. Sumu oli paikoin erittäin runsasta erityisesti Pappisten paikkeilla, mutta hiukan hälveni Mellilään tultaessa. Mellilästä ajoimme Piltolaan ja Vanhalle kirkolle ja sieltä asutusaluekierroksen jälkeen kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 51 km (gps).

22.10.2012 Lähdimme tänäänkin pyörälenkille, kun oli niin tuuleton sää ja aurinkokin alkoi pilkistille pilvien välistä. Ajoimme Oripäähän, Virttaalle, Vampulaan, Alastarolle, josta vanhan tien kautta Karsattilaan. Vakkatietä tulimme Metsämaan risteykseen ja siitä Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Taivas alkoi selitä täysin ja ilma viileni. Lähtiessämme oli lämmintä noin nelisen astetta, mutta pois tultuamme enää parisen astetta. Peuroja emme tällä lenkillä nähneet kuin pari kappaletta. Matkaa lenkistä kertyi 67 km (gps).

21.10.2012 Raskaassa pilvessä oli taivas koko tämän sunnuntaipäivän, vettä ei varsinaisesti kuitenkaan satanut, joten lähdimme iltapäivällä pyöräilemään. Ajoimme Kojonperään, Orisuolle, Kanteenmaahan, Alastarolle ja Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Sumusadetta saimme suurimman osan matkasta. Sade jo hiukan kastelikin, kun vaatteeet eivät olleet vedenpitäviä. Ilman lämpötila oli vain 5-6 astetta ja tuuli hyvin heikkoa. Muutama peura nähtiin lenkin varrella, mutta ei lähellekään niin montaa kuin eilen. Matkaa lenkistä kierroksesta kertyi 55 km (gps).

20.10.2012 Lähdettiin illansuussa pienelle pyörälenkille. Ajettiin tuttu Metsämaan, Ypäjänkylän, Kauhanojan lenkki, josta kertyi matkaa 44 km (gps). Kävimme Alkinkulman tienpäässä ja palatessa kiersimme vielä Hirvikosken keskustan kautta. Kauhanojalla alkoi hiukan ripsua vettä ja lähes koko loppumatkan sitä sateli hiljalleen. Sade oli onneksi niin vähäistä, että ei juurikaan kastellut. Tänään näimme pari lähes kymmenen peuran laumaa pelloilla ja muutamia parin peuran porukoita ja yksittäisiä peuroja.

17.10.2012 Tummia pilvenmöykkyjä ratsasti tänään taivaalla, aamupäivällä satelikin, mutta iltapäivällä alkoi kirkastua, joten lähdimme pyörälenkille. Oli kutakuinkin tyyni tuuleton sää. Ajoimme Ypäjälle, josta Metsämaalle ja sieltä Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Sadetta emme lenkillä saaneet muutamaa tippaa enempää, mutta koko matkan oli asfaltti aivan märkä. Lenkistä kertyi matkaa 55 km (gps).

13.10.2011 Tänään lämmintä oli vain 5-6 astetta, mutta oli aivan tyyntä. Taivas oli lähes kokonaan pilvessä. Ajoimme Alastarolle ja Vampulaan. Vampulasta tulimme taasa Virttaalle ja sieltä Oripään kautta kotiin. Ilman mitään ylimääräisiä mutkia tuli retistä ajoa 66 km (gps). Nyt alkavat puimattomat kasvutot olla vähissä, vain muutama prosentti on puimatta. Puimureita näimme pelloilla useita, mutta osa kasvustoista on varmaan jo menetetty.

9.10.2012 Kun aamun sumut hälvenivät, tuli aurinko esiin ja paistoi koko iltapäivän. Tuuli oli melkein tyyni ja tyyntyi täysin iltaa kohden. Ajoimme tänään Oripää-Pappinen-Mellilä-Piltola-Hirvikoski -kierroksen. Nyt reitin varrella aivan tien vieressä ei ollut puimattomia peltoja kuin ohraa, kauraa, vehnää ja rypsiä yksi lohko kutakin. Parilla pellolla puitiin, joista toisella rypsiä, mutta toinen oli niin kaukana tiestä, että ei pystynyt näkemään mitä kasvia puitiin. Lenkki on mitaltaan 51 km (gps), kun kierrämme vielä pienen ylimääräisen kierroksen tässä lähialueella.

6.10.2012 Tänänn puhalteli oikein navakka tuuli lounaasta. Lähdimme pyöräilemään myötätuulessa Metsämaalle, josta jatkoimme Koskenrannan risteyksen kautta Ristimäenkulmalle ja 2-tielle. Kakkostiellä tuuli oli hiukan sivumyötäinen, mutta Orisuon jälkeen käännyimme kohti Kojonperää. Nyt aloimme puskea päin vastatuulta, joka oikein alkoi tuntua, kun pääsimme Kojonperän ja Köyliönkylän välisille peltoaukeille. Vehnää ja öljykasveja oli runsaasti Kojonkulman ja Kurittulan alueella puimatta, myös hiukan ohraa. Ennen Kojonkulmaa ei lenkkimme varrella ollut kuin pari puimatonta peltoa, toinen rypsiä ja toinen kauraa. Lenkille tuli mittaa 56 km (gps).

3.10.2012 Tänään oli pitkästä aikaa taas mukava sateeton päivä, aurinkokin vilkahteli iltapäivän aikana. Ajoimme tänään Metsämaalle, sieltä Ypäjänkylään ja Kauhanojalle, josta Juvan ja Puujalkalan kautta kiertäen kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 48 km (gps). Tämän lenkin varrella vain muutama prosentti puitavista pelloista oli puimatta. Tästä huolimatta muutama puimuri pelloilla näkyi puintitouhuissa.

2.10.2012 Pyöräilyt jäivät syyskuussa onnettoman vähiin - vain kolme pyöräilylenkkiä saatiin aikaiseksi. Viikon syyskuusta vei Matka Balkanille ja muutama päivä matkan jälkeen vielä toipumiseenkin. Marjastaminen ja muu säilöminen ovat vieneet myös aikaa ja tulipa sentään kävellyksi Huovinretken koko 35 kilometriä pienessä vesisateessa. Tänään on ollut pilvipoutaa ja kohtalaista tuulta. Ajoimme Oripään-Pappisten-Mellilän-Piltolan -lenkin, josta pienen ylimääräisen kiepauksen jälkeen tuli mittaa 51 km (gps). Noin 10 % matkan varren puitavista pelloista oli vielä puimatta, lähinnä rypsiä ja rapsia, mutta oli muutama vehnä ja kaurapeltokin sekä hiukan ohraa. Muutama puimuri oli puintihommissa, vilja varmaan on kosteaa, mutta ei taida olla toiveita, että se tästä vielä paremmaksi tulisi. On lämpötila vielä kovin korkea. Viime yönä ei laskenut alle 10 asteen ja nyt päivällä on ollut 13 - 14 astetta lämpöä.

20.9.2012 Tänään oli aurinkoinen ja hyvin tuulinen päivä. Ajelimme ensiksi Alastarolle ja sieltä Vampulaan ja Virttaalle, jossa jututimme vähän aikaa lähellä tietä puolukoilla olevia marjastajia. Virttaalta jatkoimme Oripäähän, jossa kankaalla pidimme pienen tauon ja huomasimme, että siinä oli runsaasti karvarouskuja. Keräsimme rouskut talteen ja jatkoimme matkaa kotiin. Tuuli oli lähes koko lenkin ajan voimakasta sivutuulta. Muutama puimuri nähtiin pelloilla. Reitin varren pelloista vajaa viidennes näytti olevan puimatta, Vampulan suunnassa hiukan enemmän kuin Niinijoen seudulla. Matkaa tuli ilman mitään kiemuroita 66 km (gps).

12.9.2012 Taas tuli pitkä tauko pyöräilyyn, kun olimme mukana Loimaan Lehden lukijamatkalla. Matka suuntautui Kroatiaan, mutta päivän retken teimme myös Makedonian vuoristoon ja parina päivänä rannikkoa ajaessa oli ajettava 11 kilometrin pätkä Bosnia-Herzegovinan puolella. Tänään sitten pääsin pyöräilemään. Kävin veljeni pientä atk-ongelmaa katsomassa ja löysimmekin siihen ratkaisun. Tästä tuli pyöräilyä 41 km (gps), kun mennen tullen kiertelin vähän ylimääräisiä lenkkejä. Näyttää siltä, että vielä selvästi yli puolet puitavista kasveista on puimatta ja syyskuu lähestyy puolta väliä.

2.9.2012 Aamupäivä oli tänään melko pilvistä. Puolenpäivän aikoihin alkoi kirkastua, tuulikin oli voimakas. Päätimme lähteä pienelle pyörälenkille. Vähän aikaa jahkasimme lähtöämme, kun taivas vetäytyikin melko nopeasti tasaisen harmaaseen pilvipeitteeseen. Ei kuitenkaan satanut, joten lähdimme ajelemaan emmekä lenkillämme sadetta, pientä tihkua lukuunottamatta saaneet. Ajoimme Metsämaan-Ypäjänkylän-Kauhanojan-Puujalkalan -lenkin. Muutama puimuri oli puintityössä vaikka aamulla meillä oli vettä mittarissa 5 mm. Pyörälenkille tuli mittaa 48 km (gps).

30.8.2012 Taas tuollainen lähes pilvinen, mutta sateeton päivä. Tuuli oli aavistuksen voimakkaampaa kuin muutamana edellispäivänä. Puimureita oli tänään pelloilla huomattavasti edellispäiväisiä enemmän. Kevätvehnää en huomannut vielä tienvieressä kenenkään puivan, härkäpapua ei myöskään ole vielä puitu eikä öljykasveja. Puitavina olivat ainakin ohra, kaura ja syysvehnä. Niin, lenkkimme oli tänään Ypäjä, Koski Tl (keskusta), Mellilä, Piltola, Vanhakirkko ja pienen asutusaluelenkin jälkeen kotiin. Lenkistä kertyi matkaa 75 km (gps).

29.8.2012 Hyvä tuuleton pyöräilysää jatkui tänäänkin. Taivas oli melkein kokonaan pilvessä, mutta sateenuhkaa ei ollut.Lämmintä oli noin 16 astetta. Puimureita näkyi taas lenkin varrella noin kymmenkunta puintityössä pelloilla. Ajoimme Mellilään, Pappisiin, Haaroisiin, Alastarolle, Koskenkylään ja Köyliönkylään, josta tulimme Vakkatielle Karsattilassa. Vakkatietä ajelimme taas Metsämaan risteykseen ja sieltä Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Matkaa kertyi lenkistä 58 km (gps).

28.8.2012 Tänään oli taas hyvä pyöräilysää - keli oli kuiva eikä tuulennut juuri lainkaan, taivas tosin oli pilvessä. Ajoimme Oripäähän, sieltä Virttaalle ja Vampulaan. Vampulasta tulimme Alastarolle, josta taas Karsattilaan vanhaa tietä ja siitä Vakkatietä Metsämaan risteykseen, josta Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 67 km (gps). Maanantaiaamuna vettä oli mittarissa 13 mm ja tänään aamulla 10 mm, joten puimureita ei juurikaan näkynyt pelloilla, mutta oli kuitenkin joitakin puintitouhussakin.

26.8.2012 Tänään oli Varsinais-Suomen museopäivä ja sen johdosta oli Maatalousmuseo Sarka järjestänyt pyöräretkitapahtuman paikkakunnan eri museoihin. Ensimmäinen kohde oli Kanta-Loimaan kirkon vieressä oleva Loimaan kotiseutumuseo. Sinne mekin suuntasimme ensiksi. Kotiseutumuseoon tutustuttuamme ajoimme Loimaan keskustaan, jossa pääsimme tutustumaan Kirjastorakennuksen yläkerrassa olevaan Koulumuseoon. Mielenkiintoinen paikka sekin - herätti nostalgisia muistoja. Koulumuseolta poljimme Sarren kotimuseolle, joka on Petäjoen toisella puolen Maatalousmuseolta katsottuna. Siellä oli myös runsaasti katsottavaa ja Aslak Sarre, paikan omistaja, esitteli museota hyvin hauskasti erilaisilla jutuillaan. Sarrelta menimme vielä Sarkaan tekemään lyhyen kierroksen ja sitten palasimme kotiin. Sateen uhkakin näyti jo olevan ja raskas kameralaukku oli selässä, niin parasta olikin suunnata kotiin. Lenkistä tuli matkaa 23 km (gps), joka nyt oli tämän pyöräilykauden pienin päivämatka, mutta illalla satoikin jo sitten oikein runsaasti.

25.8.2012 Ilma oli tänäänkin melko tyyni ja kohtalaisen aurinkoinen. Iltapäivällä tosin muutama tippa tuli vettä tuulen mukan, joka iltaa kohden taisi hiukan yltyä ja illalla taivas alkoi olla melko täysin pilvipeitteessä. Ajoimme nyt Hirvikosken keskustan kautta Kojonkulmalle, sieltä Orisuolle ja Orisuolta 2-tietä Ristimäenkulman tien risteykseen, jota pitkin 9-tielle. Koskenrannan risteyksestä lähdimme Ypäjän suunta ja ajoimme Katinhännän tietä taas Kauhanojalle ja Alkinkulman tienristeykseen, josta tulimme Loimaalle. Marja-Liisa jäi työkaverinsa luokse vähäksi aikaa ja minä ajoin Puujalkalan kautta kotiin. Matkaa tämän iltapäivän lenkistä tuli 70 km (gps). Vain viisi-kuusi puimuria nähtiin puimassa. Nyt tosin nähtiin jo puituja kaurapeltojakin useampi ja yhdestä hernemaastakin oli puintia hiukan aloiteltu, mutta puimuri ei ohi ajaessamme ollut pellolla. Kevätvehnää ei vielä ole näkynyt, että olisi puitu. Puinneista ehkä 10 % tai vähän enemmän saattaisi olla puituna, joten puinnit ovat vielä aivan aluillaan.

24.8.2012 Aamupäivällä oli sumupilveä, joka puoliin päiviin tultaessa oli jo hävinnyt. Aurinko paistoi lämpimästi, tuulta ei ollut lainkaan. Lähdimme iltapäivällä pyörälenkille, kun sää oli mitä parhain. Ajoimme Alastarolle, sieltä Vampulaan ja Virttaalle. Virttaalta tulimme Hanhijoen kautta Vakkatielle, jota pitkin Oripään risteykseen, josta jatkoimme Haaroisiin. Haaroisista tulimme kotiin pienen lenkin asutusalueella kiertäen. Näin saimme pyörälenkillemme mittaa 70 km (gps). Puimureita kymmenkunta nähtiin taas pelloilla puintitouhussa. Puitavina näytti olevan niin ohraa kuin syysvehnääkin, kauran puintia emme vielä missään havainneet tehtävän.

21.8.2012 Taas meni viikko ilman yhtään pyörälenkkiä, mutta tänään ei ollut mitään muuta tehtävää, niin lähdimme pyöräilemään. Ajoimme ensiksi Lintulan kaupalle viemään kirjeen postiin ja sieltä ajoimme Metsämaalle, josta Koskenrannan risteyksen kautta Ristimäenkulmalle ja 2-tielle ja takaisin Metsämaalle Kollasenkulman tien kautta. Metsämaalta ajoimme Ypäjänkylälle ja sieltä Kauhanojalle Alkintien päähän, josta tulimme Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Matka lenkistä tuli 66 km (gps). Tänään puimureita oli pelloilla selvästi viimeviikkoista enemmän, mutta ei vieläkään kovin runsaasti - kasvustot ovat myöhässä. Viime yö oli melko kylmä, alavimmilla paikoilla saattoi käväistä hallan puolella.

14.8.2012 Tuuli oli tänään edellispäiviä voimakkaampaa, mutta lämmintä oli noin 23 astetta ajelemaan lähtiessämme ja takaisin tultuammekin vielä 21 astetta. Vastatuuleen poljimme ensiksi Metsämaalle Kollasenkulmalle, josta Valtatie 2 Kojonperän risteykseen. Poikkesimme tosin Orisuon kylätalon pyöräilyvihkoon kirjoittamassa nimemme. Tulimme Kojonperään, josta ajoimme Karsattilaan ja Vakkatietä Metsämaan risteykseen. Lopun tulimme Hirvikosken keskustan kautta ja kiersimme vielä Kuusitien kautta, jotta saimme päivän ajomatkaksi 50 km (gps). Yksi puimuri nähtiin pellolla, oli puimassa syysvehnää Kojonkulmalla. Melko valmiin näköisiä viljapeltoja alkaa jo olla, arvelisin loppuviikolla jo puimureita olevan pelloilla runsaammin, jos sunnuntaille ennustetut sateet tuntuvat todennäköisiltä.

13.8.2012 Tänään oli taas mitä mainioin pyöräilysää - aurinkoista, tyyntä ja lämpötila yli 20 astetta. Ajoimme tänään taas ensiksi Ypäjän suuntaan, suoraan 10-tielle, jota pitkin ajoimme Jokioisten Vaulammille ja sieltä Ypäjän keskustaan. Ypäjältä tulimme Ypäjänkylän kautta Metsämaalle ja sieltä kotiin pienen extralenkin kiertäen. Matkaa tästä kierroksesta kertyi 73 km (gps). Muutama puitu pelto näkyi matkalla ja yksi puimuri oli pellonreunassa, josta pari kierrosta ruista oli puitu. Nyt puimuri ei ollut työn touhussa.

11.8.2012Sää oli tänään lähes tyyni ja aurinko paistoi. Ajoimme Ypäjälle, Koski Tl:n keskustaan, Isoperän koululle, Pappisiin, Niinijoelle ja sieltä asutusaluekierroksen jälkeen kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 79 km (gps). Tänään emme nähneet pelloilla yhtään puimuria.

10.8.2012 Tuuli oli melko heikkoa, aurinko paistoi, mutta pilvisyys lisääntyi pyörälenkkimme aikana. Ajoimme ansiksi Hirvikosken keskustan kautta kiertäen Köyliönkylälle. Sieltä jatkoimme Alastarolle, josta Haaroisiin ja Krekilän kautta Mellilään. Mellilästä tulimme Piltolan kautta Hirvikoskelle ja kotiin. Pyörälenkille kertyi nyt mittaa 57 km (gps). Pari-kolme puimuria oli työssä pelloilla, yksi pui kuminaa, pari muuta olivat niin kaukana, että varmuutta kasvista ei ollut tehtävissä.

8.8.2012 Aamupäivä oli melko pilvistä, mutta iltapäivällä alkoi hiukan kirkastua. Lähdimme pyöräilemään hiukan ennen klo 17 ja heti Hirvikoskella satoi muutaman tipan vettä, mutta näkihän sen ettei varsinaista vesisateen uhkaa ollut. Ajoimme Oripäähän ja sieltä Virttaan kautta Alastarolle, josta vanhaa tietä Karsattilaan ja Vakkatietä Metsämaantien risteyksen kautta kotiin. Matkaa tuli tästä lenkistä 55 km (gps). Vielä ei puimureita näkynyt pelloilla, varmaan kiireisin puintisesonki alkaa vasta tämän kuun lopulla.

5.8.2012 Viljelystarkastukset ottivat aikansa, eikä oikein kunto enää riittänyt lähteä illalla pyörälenkille, kun päivän oli sadehousut ja saappaat jalassa kävelly viljelyksiä reilut 20 kilometriäkin päivässä. Marja-Liisa on tehnyt yksin pyörälenkkejä ja on minua edellä jo monta sataa kilometriä. Marjastusta on myös ollut. Tänään sunnuntaina lähdimme heti aamusta lenkille. Oli upea sää. Aurinko paistoi ja lämmintä oli 20 asteen paikkeilla. Tuulikin oli aluksi melko heikko, mutta voimistui kuitenkin aamun myötä. Ajoimme Alastarolle ja Vampulaan, josta tulimme Virttaan ja Oripään kautta kotiin. Matkaa kertyi 67 km (gps). Viljojen puintiin menee vielä aikaa, mutta Niinijoella yksi puimuri nähtiin pellolla puintityössä. Puitavana sillä oli syysrapsia - yllättävän aikaisin oli hyvä vahva kasvusto tuleentunut. Viljat eivät ole kovin pahasti lakoutuneet, mutta lakoakin kyllä on usealla pellolla.

22.7.2012 Kävely viljelystarkastuksilla päivisin rajoittaa intoa lähteä pyöräilemään. Tänään sunnuntaina aamu oli niin upea aurinkoinen, tosin aika viileä, joten oli ihan pakko päästä vähän ajamaan. Yöllä alin lämpötila oli käynyt meilläkin 5,5 asteessa, joten alavilla paikoilla on ollut melko viileätä. Pyöräilimme ensiksi Mellilään, sieltä Kumilaan, josta jatkoimme Pöytyän kirkolle. Pöytyältä tulimme Oripään kautta kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 67 km (gps).

14.7.2012 Tuulta oli tänäänkin ja sadekuuroja saatiin muutama, vielä jälkeen klo yhden satoi iltapäivällä, mutta sen jälkeen näytti aika lailla selkiävän, joten lähdimme ajamaan. Ajoreittimme oli Hirvikoskelta ensiksi Oripäähän, jossa lentokone pörräsi taivaalla varmaankin huomisen taitolentonäytöksen harjoituksia. Oripäästä ajoimme Pappisiin ja Mellilään, josta tulimme Piltolan kautta Hirvikoskelle ja pienen asutusaluekierroksen jälkeen kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 56 km (gps).

10.7.2012 Tuuli oli navakkaa lounaasta. Lähdimme pyörälenkille. Suuntana oli taas tuttu reitti: Metsämaa-Ypäjänkylä-Kauhanoja (Alkinkulman risteys)-Hirvikoski-as. Matkaa lenkistä kertyi 45 km (gps).

6.7.2012 Tänään oli taas lämmin päivä, saattoi olla johonkin aikaan yli 25 astetta mittarissa. Lähdimme pyörälenkille ja ajoimme Hirvikosken keskustan kautta kiertäen vanhaa tietä Alastarolle ja sieltä Virttaalle. Virttaalta ajoimme Oripään keskustaan ja sieltä kotiin. Oripäässä liikenne oli aika runsasta, kun olimme siellä jo heti klo 18 jälkeen ja Okra-näyttelyn autot purkautuivat vielä aivan jonossa erityisesti kantatie 41 suuntaan. Tienreunat kukkivat, nyt erityisen runsaana esiintyy päivänkakkara ja saunakukkaa on hyvin vähän. Laskeskelin ajaessa, että noin 70 kukkivaa kasvia tien penkalta vauhdissa tunnistelin, ei ehkä ihan lajilleen, mutta suvulleen kuitenkin. Niinijoen paikkeilla kasvoi runsaana tienlaidalla valkomesikkää, mutta muualla en sitä huomannut. Ahomansikoita tienreunoilla on paikoin hyvin runsaasti, ei niitä siitä tee kyllä mieli poimia suuhunsa.

5.7.2011 Tämä oli ensimmäinen pyöräilypäivämme kolmeen viikkoon, on ollut muita aktiviteettejä. Klapinteossa meni monta iltaa ja viikko meni Lapissa vaellusreissussa, myös Savossa tuli käydyksi. Lapissa vaelsimme Pallakselta Ylläkselle, joka reitti on ilmoitettu olevan 72 km. Teimme vielä ylimääräisen lenkin Ylläksen päässä ja saimme omalle vaelluksellemme mitaksi 84 km. Olimme juhannuksenpyhät kaikki maastossa ja sää oli mitä parhain, vasta juhannussunnuntaina alkoi sää olla hiukan liian kuuma. Hyvin siitäkin selvittiin. Tänään teimme pyöräillen pienen lenkin. Ajoimme Metsämaalle, Ypäjänkylälle, Kauhanojalle Alkinkulman tienpäähän ja sieltä Hirvikosken laatikolle ja kotiin. Matkaa tästä pyöräilyreissusta kertyi 45 km (gps).

14.6.2012 Hyvä, mutta hiukan tuulinen pyöräilysää vain jatkuu, joten ajettava on. Ajoimme taas Hirvikosken keskustan kautta kiertäen vanhaa tietä Alastarolle, josta jatkoimme Vampulaan ja aina Rutaavalle saakka. Rutavalla ylitimme Loimijoen ja lähdimme kohti Kukonharjaa. Kukonharjasta ajoimme Riuttanmaantietä Kalsinkulman tien haaraan, lähes kilometri ajettiin vikaan Kallintietä ennen kuin huomattiin, että tie ei johdakaan Kalsinkulmalle, joten palasimme takaisin ja löysimme oikean tien pään. Kalsinkulmalta ajoimme Tirmanmäelle ja siitä Hennijoelle. Hennijoelta tulimme Alastarolle ja vanhaa tietä Karsattilaan, josta Vakkatietä taas Metsämaan risteykseen ja kotiin. Taas tuli uusi päivämatkaennätys, 85 km (gps). Matkasta sorateitä oli lähes 24 km.

13.6.2012 Taas oli oikein hyvä pyöräilysää. Tuuli oli heikkoa ja lämpötila noin 22 astetta. Tänään päätimme ajella vain lyhyen lenkin, mutta ei se kuitenkaan niin kovin lyhyeksi jäänyt. Poljimme ensiksi Loimaalle ja Kemppilästä lähdimme soratietä kohti Ypäjän asemaa, kävimme vielä Uitontien haastepyöräilylaatikolla kirjoittamassa nimemme vihkoon. Ypäjän asemalta ajoimme 9-tielle ja sitä Ristimäenkulman tielle, jota ajoimme 2-tielle. Tulimme Kollasenkulmalle ja siitä Metsämaalle, Hirvikoskelle ja kotiin. Matkaa lenkistä tuli 56 km (gps).

12.6.2012 Nyt sää on ollut mukavan lämmintä joskin jonkinverran tuulista. Päätimme kiertää lenkin, jota emme vielä koskaan ennen ole kiertäneet. Ajelimme ensiksi Metsämaalle, josta Kollasenkulman tietä 2-tielle. 2-tietä ajoimme Murrolle ja lähdimme kohti Punkalaidunta. Ajoimme lähelle Punkalaitumen keskustaa ja lähdimme sitten Kanteenmaan suuntaan ja Alastarolle, josta tulimme vanhaa tietä Karsattilaan ja siitä taas Vakkatietä Metsämaan risteykseen, josta Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Loimaan alueella oraat näyttävät yleisesti melko vahvoilta, jopa ylitiheiltä. Punkalaitumen suunnassa tilanne oli paljon heikompi, siellä liika märkyys näyttää jo selvästi kellastuttaneen kasvustoja. Paikoin siellä näytti melkeinpä vesi seisovan pelloilla. Satotoiveet siinä kyllä karisevat. Lenkistä tuli matkaa 84 km (gps) ja tuusi uusi tämän kauden päivän pyöräilymatkaennätys.

10.6.2012 Tänään sunnuntaina oli luvassa sadekuuroja. Aamupäivä oli pilvinen, mutta puolenpäivän aikoihin ilma alkoi kirkastua, joten lähdimme kuitenkin pyöräilemään. Ajattelimme ajella Punkalaitumen suuntaan, mutta Metsämaalla katsoimme, että siellä suunnassa oli kovin tummia sadepilviä, joten muutimmekin suunnan kohti Ypäjää, josta vielä ajoimme Vaulammille. Sieltä tulimme 10-tielle ja takaisin Ypäjälle, josta Kauhanojalle ja Loimaan lävitse Puutarhurinkujan kautta. Loimaalta menimme vielä Juvan kautta Puujalkalaan ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi taas uusi päiväennätys 76 km (gps). Sadetta emme saaneet, mutta kohtalaisen uhkaavalta se jossakin vaiheessa näytti.

8.6.2012 Tuli erilaisten sattumien johdosta yli viikon tauko pyöräilyyn. Tänään aurinko paistoi ja lämpötila oli lähes 20 astetta ja mikä parasta, ei tuulennutkaan juuri lainkaan. Ajelimme Ypäjälle ja sieltä Koski Tl:n keskustan kautta kiertäen Mellilään. Isoperän koululla olevaan pyöräilyvihkoon kävimme kirjoittamassa nimemme. Mellilästä tulimme Piltolan kautta Hirvikoskelle, josta pienen asutusaluekierroksen jälkeen tulimme kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 75 km (gps). Tämän on nyt tämän kauden uusi päivän pyöräilymatkaennätys.

31.5.2012 Koleaa ja hiukan tuulista oli sää tänään ja pilviäkin kulki taivaalla melko paljon. Ajelimme ensiksi Loimaan keskustaan, josta Karhulankylälle ja sieltä Piltolan kautta Mellilään. Mellilästä jatkoimme Pappisten kautta Oripäähän, josta tulimme kotiin mukavassa myötätuulessa. Oripään ja Haaroisten välillä muutama pisara tuli vettä, mutta mitään sadetta se ei ollut. Sadetta kyllä jo kasvustot alkavat kovasti kaivata.

29.5.2012 Monen päivän tauon jälkeen pääsimme tänään pyörälenkille. Teimme viikonvaihteessa yhden yön vaelluksen. Kävimme Kullaalla ja kiersimme Joutsijärven. Emme ole kävelleet juuri mitään koko kevään aikan, niin piti kävelykuntoakin testata. Jalat siitä tulivat melko kipeiksi, mutta muutoin ei ollut mitään ongelmia. Uusi telttamme oli oikein miellyttävä nukkua varsinkin, kun alla oli kaksi makuualustaa, solumuovinen ja ilmatäytteinen. Niin, tämän päivän pyöräilylenkistä. Ajoimme Oripäähän, Virttaalle, Vampulaan, Alastarolle ja sieltä vanhantien kautta Karsattilaan ja Metsämaan risteyksen kautta Hirvikoskelle ja kotiin. Vieläkin oli joitakin kylvöyksiköitä pelloilla. Melko kolea oli ilma ja tuuli navakkaa luoteen suunnalta. Kun tuuli tästä yöksi laantuu, on todennäköisesti hallayö edessä. Ensimmäiset rukiin tähkät alkavat näkyä tupeistaan, ei hallaa nyt tarvittaisi. Pyörälenkille tuli mittaa 67 km (gps).

24.5.2011 Tänään teimme vain pienen lenkin, kun kävimme katsomassa samalla yhtä puupinoa mahdollisiksi takkapuiksi. Ajoimme Vakkatietä ja Alastarolle poikkesimme vasta sinne viitoitetusta risteyksestä. Alastarolta ajoimme Koskenkylälle ja Köyliönkylään, josta tulimme Karsattilaan ja siitä taas Vakkatietä Metsämaan risteykseen saakka, josta Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Kylväjiä näkyi tänäänkin joitakin pelloilla ja ensimmäiseksi kylvetyt ovat kauniilla tasaisella oraalla. Ajoa tuli tämän päivän lenkistä vain 36 km (gps).

23.5.2012 Oli niin hieno pyöräilysää, että oli aivan pakkoa lähteä taas lenkille. Lämmintä oli yli 20 astetta ja tuuli melko heikkoa, puhalteli kyllä koilisen suunnalta. Ajoimme ensiksi Petäjoelle ja sieltä pikkuteitä kierrellen Penninmyllyn kautta takaisin Penninkulmantielle ja Isoperän koululle. Koululta jatkoimme Melliläjärvelle ja sieltä takaisin Mellilään ja Piltolan kautta kotiin. Matkaa tuli tänään 54 km (gps). Tänään oltiin eilistä runsaammin pelloilla kylvö- ja äestystouhuissa. Aikaisin kylvetyt pellot ovat jo kohtalaisen pitkällä oraalla ja peittävät hyvin maan.

22.5.2012 Tänään ajelimme taas paljon sorateitä, kun bongasimme nimenkirjoitusta varten pyöräilyvihkolaatikoita. Ajoimme taas vanhaa tuttua reittiämme Alastarolle, josta Mälläisiin ja Tirmanmäelle sekä Alasellejoelle Kalsinkulman tienpäähän. Sieltä jatkoimme Kalliokorven ohi Huhtamoon. Emme kuulleet nyt käen kukkumista lähellä 2-tietä, jossa sen viime vuonna kuulimme. Huhtamosta ajoimme taas 2-tien yli ja tulimme takaisin 2-tielle Tornimäentietä pitkin. Serkkupojan kanssa siinä vielä hetken praakailtiin, kun hän oli tien vieressä nurmikkoa ajamassa. Sieltä jatkoimme Kanteenmaahan ja Alastarolle, josta tulimme taas vanhaa tietä Karsattilaan, Vakkatietä Metsämaan risteykseen ja Hirvikosken kautta kotiin. Nyt tuuli oli mennessä heikkoa vastatuulta, mutta melkeinpä sellaista se oli ainakin Alatarolta kotiin päin paluumatkallakin. Sen verran oli tuuli tainnut kääntyä itään päin, kun mennessä taisi puhallella melkein koilisesta. Matkaa reissusta tuli 69 km (gps).

20.5.2012 Tämä taisi olla täällä tämän kevään lämpimin päivä. Lämpötila kipusi yli 20 asteen, tuuli tosin oli melko navakkaa. Ajelimme ensiksi Petäjoelle ja sieltä takaisin Mäenpäähän ja Uitontietä ja radanvartta Ypäjänkylälle, josta Ysitielle. Ysitietä ajoimme Ristimäenkulman risteykseen ja Risitimäenkulman tietä 2-tielle. Kakkostietä ajoimme vain Kollasenkulmalle, josta taitoimme Metsämaan suuntaan. Kävimme vielä Majanojan vihkoon kirjoittamassa nimemme ja palasimme takaisin Metsämaan tielle ja tulimme Metsämaalle ja sieltä ajelimme Hirvikoskelle ja kotiin. Lenkistä tuli pyöräilymatkaa 67 km (gps). Kylvömiehiä ei näkynyt tänäänkään pelloilla.

19.5.2012 Aurinko paistoi ja lämpötilakin oli 17-18 astetta. Tuuli oli etelä-lounaassa, kohtalaista. Ajelimme ensiksi vastatuulessa Mellilään, josta sitten pääsimme sivumyötäisessä päästelemään ensiksi Niinijoelle, sitten Haaroisiin ja Alastarolle. Alastarolta lähdimme Koskenkylän kautta Köyliönkylälle. Väli oli osin vastatuulta tai ainakin voimakasta sivutuulta. Köyliönkylästä ajelimme Karsattilaan ja siitä Vakkatietä Mellilä-Hirvikoski -risteyksen kautta Hirvikoskelle, koko matkan oli tuuli vastainen. Hirvikoskelta viimeinen kilometri kotiin saatiin polkea myötätuulessa. Pellot ovat paikoin jo hyvin vihreät tasaisesta oraasta, sopivat sateet ovat saaneet siemenet itämään tasaisesti, mutta vielä on jonkin verran kylvämättömiä peltoja. Kylvömiehiä ei pelloilla näkynyt, sade etenkin toissapäivänä oli sen verran runsasta, että pelloille ei ole vielä asiaa koneiden kanssa. Matkaa lenkistämme tuli 58 km (gps).

16.5.2012 Tänään lämpötila oli lähes 20 astetta vaikka taivas oli pääosin pilevssä, sateenuhkaa ei kuitenkaan ollut, mutta yöstä alkaen oli ennustettu vesisadetta, joten piti lähte pyöräilemään. Ajoimme taas Hirvikosken keskustaan ja sieltä vanhaa tietä Alastarolle. Alastarolta jatkoimme nyt Kanteenmaahan ja sieltä Valtatie kakkosta Orisuolle, jossa kerhotuvan laatikolla kävimme kirjoittamassa nimemme pyöräilyvihkoon. Orisuolta tulimme Kojonperään ja Kojonkulmalle sekä Karsattilaan, josta taas Vakkatietä Metsämaa-Hirvikoski -ristykseen ja sieltä kotiin. Matkaa lenkistä kertyi 56 km, joten tällä reissulla minullakin täyttyi 1000 km tämän kauden osalta.

15.5.2012 Tänään oli taas aurinkoinen päivä. Tuulikin oli heikkoa, joten pyöräilysää oli erinomainen. Lähdimme ajamaan Hirvikosken keskustan kautta kiertäen vanhaa tietä Alastarolle. Alastarolta jatkoimme Virttaalle ja sieltä Oripäähän. Oripäästä emme tulleetkaan suoraan kotiin vaan ajoimme Pappisiin, josta Niinijoelle ja sieltä kotiin. Matkaa lenkistä tuli 64 km (gps). Kylvötyöt vielä jatkuvat vaikka valtaosa kylvöistä onkin tehty ja ensimmäiset oraat olivat jo näkyvissä.

12.5.2012 Tuuli oli tänään voimakasta, lähdimme kuitenkin ajelemaan. Ajoimme moimakkaassa sivutuulessa Oripäähän, josta jatkoimme vastatuulessa Virttaalle ja sieltä vielä Vampulaan. Vampulasta saimmekin sitten päästellä kutakuinkin myötätuulessa lähes kotiin asti. Ajoimme taas takaisin tullessa Alastarolta vanhaa tietä Karsattilaan ja siitä Vakkatietä Hirvikoski-Metsämaa risteykseen saakka, josta Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Lenkistä kertyi matkaa 67 km (gps). Parin päivän sateet pysyttivät kylvömiehet poissa pelloilta ja valtaosa kylvöistä tällä alueella onkin jo tehty.

11.5.2012 Parin päivän tauon jälkeen lähdimme taas pyörälenkille. Tarkoituksenamme oli kiertää Ypäjän kautta Koskelle ja sieltä Mellilään ja kotiin, mutta heti Loimaalla alkoi hiljainen ja ajoittainen sade, joka vain runsastui eteen päin mennessämme. Päätimmekin palata takaisin Kauhanojalta Alkinkulman tien päästä. Hetimiten sade taukosi, joten emme menneetkään suoraan kotiin vaan päätimme kiertää Puujalkalan kautta. Sade alkoi hiljakseen jo uudestaan ennen kuin olimme kotona ja kotiin tultuamme jonkin ajan kuluttua satoi jo hyvin rivakasti. Oikeaan aikaan palasimme lenkiltä kotiin, mutta matkaa ei nyt kertynyt kuin vain 33 km (gps).

8.5.2012 Aurinko paisteli taas lähes koko päivän ja tuuli oli melko heikkoa, lämpötilakin kipusi yli 15 asteen. Pyöräilimme tänään Oripään, Pöytyän, Kumilan ja Mellilän lenkin, josta matkaa kertyi 67 km (gps). Kylvötyöt jatkuvat hyvin kiivaaseen tahtiin, tänään ensimmäinen suorakylväjäkin nähtiin jo kylvötyössä.

7.5.2012 Pyöräily jatkui taas tänään. Tänään oli varmaankin koko kevään hienoin pyöräilysää. Tuuli oli lähes olematon, aurinko paistoi ja lämpötila oli 12-15 astetta plussalla. Ajoimme Metsämaalle, sieltä 9-tielle, jota Ristimäenkulman risteykseen ja Ristimäenkulman tietä 2-tielle, poikkesimme tosin pienen käynnin matkalla. 2-tietä ajelimme Kojonperän risteykseen saakka, mutta kävimme nimemme kirjoittamassa myös Orisuon vihkoon. Orisuolta tulimme Kojonperään ja Karsattilaan, josta taas Vakkatietä Hirvikosken risteykseen ja Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Kylvömiehiä oli melko runsaasti pelloilla eri puolilla reitin vartta. Matkaa tästä lenkistä kertyi 57 km (gps).

6.5.2012 Tänään oli upea pyöräilysää. Aurinko paistoi ja tuuli oli melko heikkoa. Tänään kävimme kyläreissulla pyöräillen Ypäjän Kuusjoella. Mennessä ajelimme Ypäjältä Levän ja Saarikon kautta 10-tielle, jota pitkin Kuusjoentielle. Paluumatkan teimme vanhaa Koskentietä Ypäjälle ja loppupään kiersimme Juvan ja Puujalkalan kautta Hirvikoskelle. Asuntoalueella teimme vielä pienen ylimääräisen koukkauksen. Menomatkasta kertyi 32,6 km ja paluumatkasta 32,4 km, joten yhteensä 65 km (gps). Kylvömiehiä ja äestäjiä oli pelloilla melko runsaasti.

4.5.2012 Aurinko paisteli tänäänkin, ei aivan pilvettömältä taivaalta. Tuuli oli vuorokauden aikana kääntynyt etelään, jatkui kuitenkin melko voimakkaana. Ajelimme myötätuulessa Alastarolle ja sieltä Virttaalle. Virttaalta emme löytäneet Haastepyöräilyn vihkolaatikkoa. Ajelimme Virttaan kylän lävitse Kantatie 41:lle, jota pitkin Oripäähän ja sieltä Hirvikoskelle. Pienen ylimääräisen kiepin teimme vielä asutusalueen kautta tasakilometrien takia. Matkaa kertyi 55 km (gps). Kevättyöt ovat täysillä menossa. Karjanlannan haju oli melko voimakkaana eri puolilla reittiä. Rentukat jo olivat paikoin kukassa, ainakin Oripäässä kukkivia rentukoita näimme.

3.5.2012 Aurinko paistoi, muuta luoteistuuli oli erittäin voimakas ja ilma kolea. Pyöräilimme ensiksi postilenkin ja sen jälkeen lähdimme varsinaiselle pyörälenkille. Ajoimme Vanhankirkon kautta Puujalkalaan ja sieltä Kartanonmäkeen ja Kauhanojalle. Kauhanojalta sitten Ypäjänkylälle ja Metsämaalle, josta Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Lenkille tuli kaikkiaan mittaa 51 km (gps). Traktoreita oli nyt melko runsaasti pelloilla kevättöissä.

1.5.2012 Sää muuttui selvästi koleammaksi, tuuli oli luoteessa ja melko voimakasta. Aurinko sentään paistoi lähes pilvettömältä taivaalta. Ajelimme tänään sivuvastaisessa ensiksi Metsämaalle ja sieltä Orisuolle, josta Kojonperään ja Karsattilaan. Karsattilasta ajoimme Vakkatietä Parkin risteykseen, josta siirryimme pyörätielle. Kiersimme Kartanonmäen alueen ja tulimme Juvan ja kevyenliikenteen sillan kautta Hirvikosken Siwan kohdalle, josta keskustan kautta kiertäen kotiin. Tästä lenkistä kertyi ajoa 55 km (gps). Tasausäestyksiä oli tehty etenkin Kojonkulman alueella jo runsaasti, mutta yhtään kylvöyhdistelmää emme nähneet vielä pellolla.

29.4.2012 Aurinko on tänään paistellut koko päivän ja lämpötila on noussut yli 15 asteen. Tuuli oli melko heikkoa, lähdimmekin ajamaan vastatuulessa Alastarolle ja sieltä Virttaalle. Ajoimme Virttaan kylän lävitse ja jatkoimme siitä Vampulaan Moottorikentälle menevän tien kautta. Vampulasta tulimme Alastarolle ja loppumatkan taas vanhaa tietä takasin, jota mennessäkin menimme, nyt kiersimme kuitenkin Vakkatietä Oripään risteykseen ja tulimme sitä kautta. Matkaa lenkistä kertyi 64 km (gps). Tämä oli nyt kauden pisin lenkki tähän mennessä. Ostimme eilen pyöriimme lukkopolkimet ja pyöräilykengät. Hiukan niiden kanssa touhuuminen oli opettelua, mutta alkoi kuitenkin sujua. Kokemus oli, että nopeus nousi eivätkä paikat puutuneet aivan yhtä nopeasti.

27.4.2012 Tänään on puhallellut voimakas lounaistuuli. Lähdimme kuitenkin pyöräilemään. Ajoimme vaoimakkaassa sivutuulessa Oripäähän, josta taas Pappisiin. Metsäosuudella tuntui kuin ei olisi tuulennutkaan. Pappisista Mellilään ajessa oli erittäin voimakasta vastatuulta, lähinnä sivuvastaista, mutta Mellilästä Piltolaan ja sieltä kotiin saatiinkin sitten lasketella mukavassa myötäisessä. Matkaa tästä lenkistä kertyy 50 km (gps).

25.4.2012 Tänään oli taas aurinkoinen ja lämmin sää. Lämpötila nousi jo 15-17 asteen vaiheille. Tuulikaan ei ollut kovin voimakasta, puhalteli idän-kaakon suunnalta. Ajelimme Mellilään ja sieltä Niinijoelle, josta Haaroisiin ja Alastarolle. Alastarolta tulimme vanhaa tietä Karsattilaan, josta Vakkatietä Hirvikosken ja Oripään risteykseen ja Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Matkaa kertyi lenkistä 51 km (gps). Ainakin pari peltoa näkyi olleen jo tasausäestettynä Alastaron Ylhäisissä, joten siitä se kylvönaika on kohta käsillä. Syysviljoille lannoitteita on jo kylvetty. Syysviljat näyttävät taas kohtalaisen hyviltä. Tien reunoilla kevättaskuruohot ovat tulleet kukkaan ja sinivuokkoja näkyi runsaasti.

23.4.2012 Tänään oli kevään upein pyöräilysää. Tuuli oli melko heikkoa ja lämpötila oli 14-15 astetta. Illaksi on ennustettu alkavaa sadetta. Taivas oli melko vahvassa pilvessä lounaan suunnalla, mutta täällä Loimaalla oli pilvistä kyllä, mutta ei lainkaan sadepilven tyyppistä pilveä. Ajelimme Oripäähän ja sieltä Pappisiin ja Mellilään, josta Piltolan kautta Vanhallekirkolle ja kotiin. Ensimmäiset valkovuokot kukkivat Niinijoella Oripääntien varressa lämpimässä etelärinteessä. Sinivuokkoja kukki jo useassa pihassa, mutta lunnonvaraisenakin niitä jo näkyi. Tälle päivälle kertyi matkaa 50 km (gps).

21.4.2012 Ajelimme tänään taas Metsämaan-Ypäjän-Kauhanojan-Hirvikosken -lenkin. Melko kolea oli ilma vieläkin, lämpötila noin 7 astetta ja tuuli kohtalaista etelä-lounaasta. Tämä lenkki oli taas 43 km (gps).

19.4.2012 Vierähtipä toista viikkoa edellisestä pyöräilylenkistä. Tänään oli hieno pyöräilysää vaikka jonkinverran idästä tuulesikin. Ajelimme taas Metsämaalle, Ypäjänkylälle, josta Katinhännäntietä Kauhanojalle. Kauhanojalta ajelimme Kemppilänkadun ja Rantatien kautta keskustan ohitse ja Juvan kautta Puujalkalaan, josta kotiin. Tästä kertyi matkaa 46 km (gps).

11.4.2012 Taivas oli tänään koko päivän pilvessä, mutta vettä ei satanut. Etelätuuli oli kohtalaisen navakkaa. Ajelimme sivutuulessa ensiksi Oripäähän ja sieltä oli metsämatka Pappisiin, jossa tuuli ei kovin voimakkaasti tuntunut. Pappisista Mellilään oli voimakasta vastatuulta ja sieltä sitten Piltolaan ensiksi sivumyötäistä ja lähes koko loppumatka kotiin myötätuulta. Lämpötila oli 8 asteen paikkeilla. Kilometrejä tuli 50 (gps).

7.4.2012 Aurinko on tänään paistanut koko päivän. Aamulla oli 6,5 astetta pakkasta. Nyt päivällä lämpötila on noussut nelisen astetta plussan puolelle. Ajelimme tänään sivutuulessa Kauhanojalle ja sieltä vastatuulessa Ypäjänkylälle ja Metsämaalle. Metsämaalta saimmekin sitten tulla lopun matkaa hyvässä myötätuulessa Hirvikoskelle ja kotiin. Matkaa kertyi 43 km (gps).

4.4.2012 Aloitimme tänään pyöräilykauden, Marja-Liisa tosin on jo pyöräillyt muutaman ostosreissun keskikaupungille parin edellisen viikon aikana, jolloin itse olin tutustumassa Amerikan maatalouteen. Aurinko paistoi, mutta länsituuli oli melko navakkaa ja kohtalaisen kolean tuntuista. Lämpötila oli 2-3 astetta plussalla. Ajoimme Haaralle, sieltä Loimaan kautta Kauhanojalle, josta Loimaan Kemppilänkadun ja Puutarhurinkujan kautta Lemmensillalle ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 34 km (gps).

Matkalla Orisuolle!

Kojonkulman metsästysseuran majan pihassa matkalla Orisuolle! - Kuva: Raimo Nordman