Raimo Nordman

Puhelin: 050 521 0560, (02) 762 7136

Pyöräilyyn uutta puhtia

Pyöräilykausi 2010

Kausi alkoi osaltamme pitkäperjantaina 2.4.2010. Vuosi takaperin oli avaus vasta 23.4.2009.

Seuraava kausi 2011

Huhti46438,6712
Kausi yhteensä423551,6582

Kauden 2010 pyöräilyblogi

16.11.2010 Tehtiin taas sama iltalenkki, joka jo useamman kerran on pyöräilty - Metsämaa-Ypäjänkylä-Kauhanoja-Juva-Hirvikoski-as. Lämpötila oli asteen verran plussalla, heikko tuuli kävi luoteen suunnalta. Matkaa tuli 44 km(gps).

14.11.2010 Kun isänpäivävieraat olivat lähteneet, lähdimme me pyörälenkille. Tuuli oli melkein tyyni lähtiessämme, mutta taivas tummassa pilvessä. Ajoimme taas Metsämaalle, Ypäjänkylälle, Kauhanojalle, Juvalle ja Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Välillä hetken aikaa Katinhännän paikkeilla ripsutteli vettä, mutta ei sentään tullut mitään sadetta. Matkaa kertyi 44 km (gps).

7.11.2010 Tänään olikin vähän liukas pyöräilykeli, kun aivan lähtiessämme alkoi sataa lunta, joka sitten jäätyi tienpintaan. Ajoimme kuitenkin Oripäähän, Pappisiin, Mellilään, Piltolaan ja sieltä Vanhankirkon kautta kotiin. Matkaa kertyi 50 km (gps).

2.11.2010 Marraskuun ja talviajan ensimmäinen pyöräily tuli tänään tehdyksi. Kello 16 aikaan lähdimme ja kohta alkoi jo hämärtää. Ajoimme taas Metsämaalle, Ypäjän asemalle, Kauhanojalle ja sieltä Juvan kautta kotiin. Matkaa kertyi 44 km (gps).

29.10.2010 Illansuussa aurinko paistoi ja oli lähes tyyntä. Ajoimme Metsämaalle, Ypäjänkylälle ja Katinhännän kautta Kauhanojalle ja sieltä Kemppilänkadun kautta ja vielä Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Matkaa kertyi 43 km (gps).

27.10.2010 Pieni lenkki tehtiin tällekin päivälle. Ajoimme Niinijoelle ja sieltä Mellilään, josta tulimme taas Piltolan ja Vanhankirkon kautta kotiin. Lisäksi tuli meille molemmille parin kilometrin lenkki postissa asioinnista. Matkaa kertyi nyt 36 km (gps). Niin - tänään täyttyi 4000 kilometrin etappi. Viime vuonna marras- ja joulukuun aikana pyöräilimme vielä yli 500 km, mitä tänä vuonna - se jää nähtäväksi.

26.10.2010 Yhtä pitkä lenkki tehtiin tänään mitä eilenkin. Nyt ajoimme Niinijoelle ja Oripäähän, sieltä Pappisiin, Mellilään ja Piltolaan. Loppumatka tultiin nyt Puujalkalasta Vanhankirkon kautta kotiin. Matkaa kertyi 50 km (gps). Taivas selkeni täysin reissumme aikana ja ilma tuntui melkoisesti viilenevän. Lähtiessä lämpötila oli pari kolme astetta plussalla, mutta palattuamme jo lähellä nollaa.

25.10.2010 Ilma oli pilvinen, mutta tuuleton ja sateeton, joten pyöräilykeli oli vallan mainio. Lämpötila oli pari kolme astetta plussan puolella. Ajoimmme Hirvikosken keskustan kautta kiertäen Alastarolle vanhaa tietä. Alastaron risteyksestä käännyimme Haaroisten suuntaan, sieltä jatkoimme Niinijoelle, Pappisiin ja Mellilään. Mellilästä tulimme Piltolan, Puujalkalan ja Juvan kautta kotiin. Matkaa kertyi 50 km (gps).

24.10.2010 Aurinko vähän pilkahteli, mutta sitten sumu alkoi laskeutua. Katsoimme sääennustetta, joka ennusteli iltapäivälle aluksi hiljaista ja vähitellen voimistuvaa sadetta. Lähdimme pyöräilemään jo heti puolenpäivän aikaan. Ajoimme Juvan kautta Loimaalle ja Kauhanojalle, jossa ensimmäiset sadepisarat rapsahtelivat päällemme. Jatkoimme kuitenkin Ypäjänkylälle ja Metsämaalle. Tällä välillä ei taas satanutkaan, mutta Metsämaalta Hirvikosken suuntaan tullessamme alkoi melko pian sataa. Ajoimme sateessakin vielä Hirvikosken keskustan kautta kotiiin. Jonkin verran kastuimme, mutta vilu ei vielä ehtinyt tulla vaikka lämpötila olikin vain hiukan nollan yläpuolella. Matkaa kertyi 44 km (gps)

17.10.2010 Aurinkoinen, upea pyöräilysää oli tänäänkin. Tuuli kävi kohtalaisena lännen suunnalta. Valkkasimme reitin, jossa vastatuuliosuus jäis imahdollisimman lyhyeksi ja siinä kohtalaisen hyvin onnistuimmekin. Ajoimme Hirvikosken keskustan kautta kiertäen vanhaa tietä Alastarolle. Tämä osuus oli hyvin tarkkaan sivutuulta - ajoittain hiukan vastaan ja toisinaan hiukan myötäistä. Alatarolta Kanteenmaahan laskettelimme hyvässä myötätuulessa ja Kanteenmaasta 2-tietä Kollasenkulman risteykseen oli tuuli sivumyötäistä. Kollasenkulmalta Metsämaan kautta kotiin, oli vastatuulta, mutta metsäisillä osuuksilla tuuli ei tuntunut, joten varsinaista vastatuulta ajoimme tosiasiassa vain muutaman kilometrin. Lenkki tuntui oikein mukavalta - 2-tiellä tosin oli jo iltapäivällä kohtalaisen runsas henkilöautoliikenne, mutta yhtään kuorma-autoa ei ohitsemme menny ja ainoastaan yksi linja-auto. Matkaa tästä lenkistä kertyi 60 km (gps).

13.10.2010 Taas pyöräilemään vaikka hiukan koleaa ilma onkin, aurinkoista kyllä, mutta tuulista. Tuuli on luoteessa. Ajoimme saman lenkin kuin edelliselläkin kerralla, kun tuulikin kävi suunnilleen samasta suunnasta. Pyörälenkkimme aikana Chilen kaivosturmassa loukkuun jääneistä 33 miehestä 13., 14., ja 15. nostettiin ylös pyörälenkkimme aikana. Kilometrejä lenkistä tuli taas 43 km (gps).

10.10.2010 Tuuli puhalteli luoteesta, mutta lämmintä oli kuitenkin 8 asteen paikkeilla. Ilma oli todella kirkas ja syksyn ruska hehkui täysillä, vaikka puiden lehdistä osa jo onkin tuulen mukana leijaillut maahan. Pyöräilimme myötätuulessa Kauhanojalle, tuulen työntövoima tuntui oikein mahtavalta. Kauhanojalta Katinhännän tietä Ypäjänkylälle oli sivutuulta, joka ei kovin pahasti haitannut ja siitä jatko Metsämaalle on aika pitkälti metsäistä taivalta, joten sielläkään vastatuuli ei paljoakaan tuntunut. Metsämaalta Hirvikoskelle oli taas sivutuulta, mutta ehkä kuitenkin enimmäkseen hiukan myötäisesti, joten lenkki sujui aika vauhdikkaasti. Matkaa tästä lenkistä tulee 43 km (gps).

8.10.2010 Oli taas upea tuuleton pyöräilysää, joten matkaan piti päästä. Ajoimme Hirvikosken keskustan kautta kiertäen Kurittulaan ja sieltä Köyliönkylälle ja Alastarolle. Alastarolta jatkoimme vielä Haaroisiin ja sieltä Pappisiin ja Mellilään. Mellilästä tulimme Piltolan ja Vanhankirkon kautta kotiin. Valolaitteet olivat jo mukana, mutta ehdimme kuitenkin ennen hämärää kotiin, niin valoja ei vielä tarvinnut käyttää. Turvaliivit ovat olleet yllä nyt, kun ilma kuitenkin jonkin verran jo on hämärää heti puoli seitsemän jälkeen illalla. Kilometrejä kertyi 57 km (gps-mittaus). Marja-Liisankin viime vuonna polkema kilometrimäärä tuli tänään ylitetyksi. Tämän kauden pyöräilykilometrejä meillä molemmilla on nyt yhtä paljon.

7.10.2010 Aurinko paistoi tänäänkin ja lämpötila oli pyöräilemään lähtiessämme vähän jälkeen klo kuudentoista 11 astetta, vaikka etelätuuli olikin melko navakkaa. Ajoimme sivumyötäisessä ensiksi Metsämaalle. Sieltä oli vastatuulta Ypäjänkylälle, Katinhännäntiellä puhalteli sivutuuli ja Kauhanojalta tultiin taas sivumyötäisessä Juvan ja Puujalkalan kautta Vanhallekirkolle ja kotiin. Metsämaalle mentäessä oli Haaran jälkeen alkavalla metsällä tienvieressä peuran raato, mutta mitään kolarin osapuolta ei paikalla näkynyt. Kilometrejä lenkistä kertyi 47 km (gps).

5.10.2010 Käytettiin osa iltapäivästä taas pyöräilyyn. Oli voimakas etelätuuli, joten ajoimme sivutuulessa Oripäähän. Sieltä Pappisiin on melkein kokonaan metsäistä taivalta, joten siinä en kovin paljoa vastainen tuuli haitannut, mutta Pappisista Mellilään ajettaessa puhalsi vastaan paikoitellen melkoisella voimalla. Parasta oli, kun lähdimme Mellilästä tulemaan kohti Piltolaa ja sieltä kotiin, niin tuuli työnsi oikein voimalla takaa. Tulo oli kevyttä. Matkaa tästä lenkistä kertyi 50 km (gps). Ennen auringonlaskua tein vielä toisen pienen kierroksin kameran kanssa ja kuvasin muutamia lähialueen kohteita. Tästä lenkistä tuli vielä lisää tämän päivän suoritukseen 16 km, joten päivä yhteensä 66 km (kaikissa gps mukana). Nyt olemme myös tämän kauden pyöräilyissä molemmat ajaneet saman matkan.

1.10.2010 Aurinko paistoi ja lämpötila oli hiukan yli 10 astetta lähtiessämme pyöräilemään. Pyöräilylenkin aikana kuitenkin pilvistyi, mutta sateenuhkaa ei kuitenkaan tullut missään vaiheessa. Ajoimme Oripäähän ja sieltä Pöytyän kirkolle, Kumilaan ja sieltä Piimätietä Mellilään, josta Piltolan kautta kotiin. Matkaa tuli tästä lenkistä 67 km (gps).

1.10.2010 Aurinko paistoi ja niinpä lähdimme puoli viiden aikoihin iltapäivällä pyöräilemään. Pyöräilimme reitin Kauhanojalle, Ypäjälle, Metsämaalle ja sieltä takaisin kotiin. Matkaa kertyi 54 km (gps). Näytti siltä, että ainoat puimattomat lohkot löytyivät tämän lenkin varresta molemmat Metsämaalta, toinen oli ohraa ja toinen ilmeisesti rypsiä. Nämä varmaan jäävätkin korjaamatta, molemmat ovat melko harvoja kavustoja.
Niin, nyt ylittyi viime vuoden pyöräilyennätykseni 3400 km, joten tästä eteenpäin kaikki on aina uutta kauden ennätystä. Marja-Liisan viime kauden 3642 km:n ennätyksessä on vieltä tavoitetta.

29.9.2010 Lähdimme pyöräilemään, kun sää oli kovin suotuisa, vaikka muutakin hommaa olisi ollut. Aurinko paistoi, mutta pohjoisenpuolelta kävi tuuli. Lähdimme nyt myötätuuleen ja ajoimme Piltolan kautta Mellilään. Mellilän ja Pappisten välillä tuntui sivutuuli ja Oripäähän päin taittaessamme oli vielä myötätuulta. Metsävälin aikana matkalla Oripäähän tuuli tyyntyi ja saimme polkea Oripäästä kotiin tuulettomassa säässä, eli vastatuuleen ei nyt juuri tarvinnut polkea. Matkaa tästä lenkistä kertyi 50 km.

28.9.2010 Pyöräilykelit vain tuntuvat jatkuvan erinomaisina. Tänään aurinko paistoi ja lämpötila oli hiukan 10 asteen paremmalla puolella. Tuuli oli pohjoisesta, mutta ei liian voimakasta. Yksi puimuri nähtiin pellolla puintitouhuissa, kun kiersimme Kauhanojan-Ypäjänkylän-Metsämaan-Hirvikosken lenkin, josta matkaa kertyi 43 km (gps-mittaus).

26.9.2010 Pyöräiltiin kunnon iltapäivälenkki. Ajettiin vanhaa tietä Alastarolle, sieltä Kanteenmaahan ja 2-tietä Ristimäenkulmalle. Ristimäenkulmalta tultiin Koskenrannan risteykseen Metsämaalle, josta ajettiinkin vielä Katinhännän kautta Kauhanojalle ja sieltä vanhaa tietä kotiin. Matkaa kertyi 77 km (gps-mittaus). Sää oli aurinkoinen ja tuulinen. Tuuli oli pohjoisen puolelta. Ilman lämpötila hiukan yli 10 astetta.

22.9.2010 Mukava pyöräilysää oli taas tänään eilisen runsaan sateen jälkeen. Ajoimme Hirvikosken keskustan kautta kiertäen vanhaa tietä Alastarolle ja sieltä Siilinpesän kautta Virttaalle. Virttaalta jatkoimme mottoriradalle johtavaa tietä takaisin Kantatielle ja siitä Vampulaan. Vampulasta tulimme Alastarolle ja vanhaa tietä takaisin Karsattilaan, josta Vakkatietä Oripään risteyksen kautta kotiin. Matkaa kertyi 65 km (gps). Muutaman puimattoman öljykasvipellon tien varressa havaitsimme. Eniten niitä oli Vampulassa Alastarolle johtavan tien varressa. Puimureita ei näkynyt, mutta sen ymmärtää, kun eilen niin runsaasti satoi.

20.9.2010 Aurinko paistoi ja lämpötila oli noin 11 astetta lähtiessämme pyöräilemään. Tummat pilvet olivat juuri menneet ylitse, mutta eivät tässä Hirvikoskella sataneet. Ajoimme Metsämaalle ja siellä saimme tumman pilven kiinni, hiukan se ripsutteli vettä niskaamme - ei kuitenkaan kastellut. Metsämaalta jatkoimme Ypäjänkylälle ja sieltä Katinhännän kautta Kauhanojalle. Kauhanojalta tulimme Kemppilänkadun ja Puutarhurinkujan kautta ja ajoimme Juvalle ja Puujalkalaan, sieltä Vanhankirkon kautta kotiin. Pienen edestakaisen ajon vielä teimme, että saimme suunnilleen tasakilometrit. Matkaa ajosta tuli 47 km (gps). Puimatta olevia peltoja emme havainneet kuin yhden ohramaan Metsämaalla. Syysviljakylvöjä oli melko runsaasti Kauhanojan suunnalla, saattoipa olla yksi syysrapsipeltokin.

16.9.2010 Tänään pyöräilin sellaista asiapyöräilyä, ensiksi kävin postissa ja sen jälkeen vein metsästä löytämämme puolukkampärin varusteineen ämpärin kadottaneelle poimijalle. Loimaan Lehden kopeihin laitoin ilmoituksen, että puolukkaämpäri on löytynyt ja tänään kadottaja otti yhteyttä. Vein ämpärin omistajalleen Loimaan keskustaan. Matkaa näistä kertyi, kun ajoin vielä Puujalkalan kautta takaisin kotiin, yhteensä 18 km (gps).

12.9.2010 Sateenuhkaa oli ja tuulikin melko navakka, mutta lähdimme kuitenkin taas pienelle lenkille. Ajoimme Niinijoelle jälkimäisen risteyksen kautta ja sieltä Pappisiin ja Mellilään. Mellilsätä taas Piltolaan, mutta Karhulasta ajoimmekin nyt Loimaan keskustaan ja tulimme Puutarhurinkujan kautta ja Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Matkaa kertyi nyt 39 km (gps-mittaus). Kolme puimatonta öljykasvipeltoa havaitsin tämän reitin varressa.

11.9.2010 Lyhyelle saunalenkille lähdettiin, kun lähes koko päivän jatkuneet sateen tihkutuksen jälkeen näytti hiukan poutaantuvan. Ajoimme Niinijoelle, sieltä Oripäähän ja Pappisiin. Pappisista lähdimme vielä Mellilään ja sieltä tulimme Piltolan kautta kotiin. Yleensä pyöräillessä tuntuu aina olevan vastatuuli, mutta nyt tuuli kiersi ihmeellisesti ja tuntui kuin olisi melkein aina ollut myötätuuli. Vain yksi puimaton öljykasvipelto näkyi tien varressa, se oli Mellilässä. Matkaa tästä "pienestä" saunalenkistä kertyi tasan 50 km (gps).

9.9.2010 Pyöräilemään vaan, kun sää suosii. Nyt suuntasimme Hirvikosken keskustan kautta Kurittulaan ja sieltä Kojonperään, Valtatie 2:lle, jota pitkin Kanteenmaahan. Sieltä tulimme Alastarolle, mutta jatkoimmekin vielä Haaroisiin ja Vanhallekirkolle, josta Puujalkalan kautta Juvalle ja Kartanomäki kiertäen takaisin Puujalkalaan ja sieltä kotiin. Reissun jälkeen kävin heti vielä postista hakemassa yhden paketin. Matkaa näistä kertyi kaikkiaan 72 km (gps). Päästiin tässä vaiheessa kautta jo pyöräilymatkassa ylittämään 3000 kilometriä.
Puimureita oli nytkin pelloilla ja näyttivät puivan öljykasveja.

8.9.2010 Upea ilma tänäänkin ja niin piti lähteä. Ensiksi otimme omenia puista, jospa ne saisimme säilymään niin hiukan pitempään. Alkoivat niin kovasti tippua ja kolhiintuvat pudotessaan. Ajoimme Piltolaan, Mellilään, Niinijoelle, Haaroisiin ja Alastarolle, josta vanhan tien kautta Karsattilaan ja siitä Vakkatietä Oripään risteyksen kautta kotiin. Matkaa kertyi 50 km. Muutama puimuri oli tänäänkin reitin varrella. Kaikilla oli öljykasvin puinti käynnissä. Pääosin puimattomat kasvustot tämän lenkin varrella olivat öljykasveja, mutta muutama ohrapeltokin vielä oli puimatta.

7.9.2010 Upea pyöräilysää tuntuu nyt jatkuvan. On tuuletonta, ei sada ja lämpötilakin on 17-18 astetta plussalla. Ajoimme nyt Kauhanojalle ja sieltä Ypäjälle vanhan tien kautta. Ypäjältä ajoimme Metsämaalle ja sieltä kotiin. Muutama puimuri oli öljykasveja puimassa ja yksi Sampo 10 pui vehnää. Sampo 10 -puimureita on valmistettu joskus 1960-luvulla, mutta puintihommissa se edelleen näytti pyörivän. Matkaa kertyi 54 km (gps).

6.9.2010 Nyt oli kaunis tuuleton illansuu lähtiessämme pyöräilemään. Ajoimme Piltolaan, Mellilään, Pappisiin, Oripäähän ja sieltä Niinijoelle ja kotiin. Hyvin kulki, kun tuuli ei mihinkään suuntaan ajaessa laittanut vastaan - ei tosin työntänytkään. Matkaa kertyi 50 km (gps). Nyt alkavat puimattomat kasvustot olla hyvin vähissä, kun monta tässä vielä viime viikolla puimatonta kasvustoa oli puitu pois.

4.9.2010 Pilvistä ja tuulista oli ja koleaakin. Lähdimme kuitenkin pyörälenkille, kun kaksi päivää jo jäi väliin. Tavoistamme poiketen lähdimme nytkin myötätuuleen kokeilemaan kuinka hyvin pyörä kulkee Mellilän ja Kosken välillä myötätuulessa ja hyvinhän se kulki. Ajoimme siis Piltolan kautta Mellilään ja sieltä Kosken keskustaan. Osuus Koskelta Ypäjälle oli sivutuulta ka Ypäjältä kotiin vastatuulta.Vastatuuliosuus ei kuitenkaan tuntunut kovin pahalta, kun tällä välillä luonnonesteitä tuulelle on kohtalaisen runsaasti. Matkan varren pelloista ehkä tuollainen kymmenisen prosenttia on vielä puimatta ja kaikkia ei varmaan puidakkaan. Yhdelläkin pellolla rypsi oli vasta kukassa. Matkaa kertyi 73 km (gps).

1.9.2010 Syyskuu on alkanut. Aurinko paistoi ja läpötila oli noin 16 astetta, tosin tuuli oli melko voimakas. Lähdimme pyöräilemään. Ajoimme sivutuulessa Oripäähän. Sieltä Virttaalle, vanhaan Alastaron risteykseen tuuli oli enten vastainen, mutta kuitenkin metsä tien reunassa suojasi pahimmalta puhurilta. Virttaan risteyksestä ajoimme Vanhaa tietä Vakkatielle ja siitä Alastarolle, loppupää taas vanhaa tietä. Alastarolle tulo oli sellaista sivumyötäistä, mutta Alastarolta Vanhan tien kautta Karsattilaan saimme lasketella hyvässä myötätuulessa. Ajoimme taas Oripään risteyksen kautta kotiin. Matkaa kertyi 53 km (gps). Puimureita oli siellä täällä pelloilla ja joitain muutama päivä sitten vielä puimatta olleita lohkoja oli nyt puitu.

30.8.2010 Pyöräilemään lähdimme tänäänkin, kun oli kohtalaisen mukavanoloinen ilma. Tuulikaan ei ollut kovin voimakasta. Lähdimme Hirvikosken keskustan kautta kiertäen Vanhaa tietä Alastarolle. Alastaron keskustasta jatkoimme Hanhijoen kautta Virttaan kylälle ja sieltä Moottoriradan tietä Kantatie 41:lle, jolta sitten Vampulaan. Vampulasta ajoimme Alastarolle ja sieltä Köyliönkylään ja Karsattilaan, josta Vakkatietä Hirvikosken ja Oripään risteykeseen ja sieltä taas Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Matkaa tuli 69 km (gps. Puimureita oli nyt useita pelloilla. Selvästi enemmän kuin muilla väleillä oli puimattomia peltoja Vampulassa ja sieltä Alastarolle tultaessa - reilu kolmannes puitavista kasvustoista oli puimatta, muilla alueilla noin viidennes tai neljännes. Tämä arvio perustuu eräänlaiseen omaan pika-analyysiini. Puimattomista kasvustoista valtaosa oli öljykasveja, mutta jonkin verran myös ohraa ja vehnää sekä kauraa.

29.8.2010 Tänään kävin päivällä Loimaalla torin laidassa ja tulin sieltä Juvan kautta pois. Iltapäivällä lähdimme yhdessä pyöräilemään. Tavanomaisesta poiketen lähdimmekin nyt myötätuuleen. Ajoimme Niinijoelle ja Oripäähän, sieltä Pappisiin ja takaisin Niinijoelle ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 45 km ja lisäksi päivällä ajettu 12 km, on yhteensä 57 km(gps). Taaskin näimme yhden puimurin pellolla Niinijoella. Se oli Sampo 410, jollaiset alkavat jo olla hyvin harvinaisia puintitouhuissa, puitu ilmeisesti kohta 40 vuotta.

28.8.2010 Sateen uhkaa oli tänääkin ilmassa ja vähän viivästytti lähtöämmekin, kun alkoi tihkuttaa vettä. Vedentulo kuitenkin taukosi, joten pääsimme lähtemään. Ajoimme Kauhanojalle ja sieltä Katinhännän kautta Ypäjänkylään. Loimaan ja Ypäjän rajalla alkoi sataa melko rivakasti. Menimme vähäksi aikaa puun alle suojaan ja odotimme sadekuuron menevän ylitse. Ei meidän kovin pitkään tarvinnut sateen taukoamista odottaa, kun taas saimme jo jatkaa matkaa. Ypäjänkylästä menimme Metsämaalle ja sieltä Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Tiet olivat loppumatkalla märät aivan Metsämaan keskustaa lukuunottamatta ja omassa pihassakaan ei vettä ollut varmaan lenkkimme aikana tullut lainkaan. Yhden puimurin näimme matkan varrella, mutta sen varmaan sade ajoi melko pian pois pellolta. Matkaa kertyi 43 km (gps).

27.8.2009 Sadekuuroja oli ennustettu, mutta lähdimme kuitenkin pyöräilemään. Kolme kilometriä pyöräiltyämme tulikin jo vettä niskaamme - ei sentään kovin rajusti, mutta hiukan polvet kostuivat. Ajattelimme jo palta takaisin, mutta sitten sade loppui ja jatkoimme matkaa. Piti mennä Alastarolle, mutta siellä päin näytti kovin synkältä, joten käännyimmekin Kojonkulman suuntaan. Välillä hiukan ripsui vettä ennen Kojonperää, mutta sen jälkeen alkoi olla kirkkaampaa, kun jatkoimme Orisuon suuntaan ja sieltä 2-tietä Kollasenkulman risteykseen ja sitä Metsämaalle. Välillä oli tie hieman kostea, mutta me emme enää saaneet vettä niskaamme koko loppu matkallakaan Metsämaalta Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Haaralta alkaen oli tie kuitenkin aivan märkä, kun Alastaron suunnasta tullut sadekuuro oli sen ehtinyt ylittää. Matkaa kertyi 48 km (gps). Yksi puimuri nähtiin pellolla kauraa puimassa, mutta todennäköisesti aika pian sen jälkeen sade keskeytti senkin puinnin. Jonkin verran puitavaa vielä näytti reitin varrella olevan.

25.8.2009 Sää on nyt muuttunut koleaksi ja sateiseksi. Tänään sateli ajoittain voimakkaasti ja jyristekin melko rajusti, mutta salamointia en havainnut. Sateita tuli vielä aivan illansuussakin, mutta ennen ilta seitsemää alkoi näyttää kirkastuvan, joten lähdimme pienelle iltalenkille, jota ennen olin jo tehnyt postireissun. Iltalenkillä ajoimme Loimaalle ja Eviran ohitse Haaralle ja sieltä Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Matkaa kertyi yhteensä 22 km (gps).

22.8.2009 Tuulinen ja melkein pilvinen oli ilma, mutta lämpötila kuitenkin 20 asteen paikkeilla, lähtiessämme pyöräilemään. Tuuli oli lounaasta, joten ajelimme sivutuulessa Ypäjälle, sieltä voimakkaassa vastatuulessa Kosken keskustaan, josta sivutuulessa Mellilään. Myötätuulta oli pääosin Mellilästä Piltolan kautta kotiin ajaessamme. Matkaa kertyi 72 km (gps). Lenkin varrella puitavista pelloista noin kaksi kolmannesta näytti olevan puituina ja puimureita oli pelloilla kohtalaisen runsaasti. Hukkakauraakin näkyi heiluvan lähellä Hirvikoskea rypsimaassa useita yksilöitä.

19.8.2010 Ilma oli kaunis ja aurinkoinen, lämpötila tosin enää vain noin 20 astetta ja tuuli oli kohtalaista. Ajoimme Hirvikosken keskustan kautta kiertän vanhaa tietä Alastarolle ja sieltä Vampulan suuntaan. Ketunahteen tietä menimme Kantatie 41:lle, jonka ylitmme suoraan ja jatkoimme Virtaan kylän kautta Hanhijoelle ja sieltä Alastaron keskustaan ja vanhaa tietä taas Vakkatielle Karsattilassa. Vakkatietä Hirvikoski-Oripää risteykseen ja taas Hirvikosken kautta kotiin. Matkaa kertyi 63 km (gps). Puinneista ennen Alastaro näytti jo olleen jopa yli puolet tienvarressa tehtynä, mutta Alastaron jälkeen puinnit olivat vielä pääosin kesken, ehkä noin 20 prosenttia kasvustoista oli puitu. Puimureita oli runsaasti pelloilla, mutta kaikki kasvustot eivät vielä ole puitavissa.

12.8.2010 Oli lähes tyyni ja lämmin sää. Lähtiessämme pyörälenkille oli lämpötila noin 23 astetta ja lenkin aikana oli lämpötila vielä kohonnut asteella. Ajoimme Kauhanojalle, Katinhäntään, Ypäjänkylälle ja Metsämaalle, josta piti tulla Onkijoen kautta pois, mutta emme tulleetkaan, kun tiestä oli jyrsitty päällyste pois. Palasimme puolisen kilometriä takaisin Metsämaan keskustaan ja tulimme niin sanottua Putkitehtaan tietä 9-tielle. Paunan risteyksestä käännyimme ja tulimme Eviran ohitse Loimaalle. Sieltä ajoimme kotiin. Matkaa kertyi 48 km (gps). Puimureita oli nyt lenkin varrella enenmmän kuin eilen illalla. Kevätvehnää, hernettä, kauraa, ohraa ja timoteita näimme puitavan. Kevätrypsin ja -rapsin puinti ei ilmeisesti vielä ole alkanut.

11.8.2010 Kaunis ilma houkutti lähtemään pyörälenkille katselemaan joko puimureita on paljon pelloilla. Ajoimme Karhulan risteykseen ja sieltä Pappisiin, Mellilään ja Piltolan kautta Loimaan keskustaan. Puutarhurinkujaa pitkin Lemmensillalle ja sieltä Juvan kautta kotiin. Alta kymmenen puimuria matkan varrella näimme puimassa. Pääosin olivat puimassa ohraa, mutta matkan varrella jo puituina oli myös kauraa ja kevätvehnää kasvaneita lohkoja.Puinnit ovat kuitenkin vasta aluillaan, mutta kesän kuivuus ja helteiset säät ovat saaneet kasvustot tuleentumaan osin ennenaikaisesti. Matkaa kertyi 38 km (gps).

5.8.2010 Liian pitkiä taukoja on nyt kesän aikana tullut pyöräilyyn, tänään sentään loistavassa melko tyynessä pyöräilysäässä saimme lähdetyksi. Ajoimme Metsämaalle ja sieltä Ypäjälle, Ypäjältä Kauhanojalle ja vanhan tien kautta kotiin. Tällä reitillä ei vielä ollut kovin paljon puituja viljapeltoja, emmekä nähneet yhtään puimuria pellolla. Matkaa kertyi 54,35 km (gps). Ennen pyöräilemään lähtöä kävin jo postissa, josta reissusta tuli 2 km lisää.

23.7.2010 Lähdimme pyöräilemään, kun huomiseksi on luvassa jopa rankkaa vesisadetta, toivottavasti saadaan vettä mielellään tasaisena sateena sellainen vähintään 30 milliä. On jo vedentarve kasveilla melkoinen ja kaikkia ei enää sadekaan pelasta. Suuntasimme Kauhanojalle ja sieltä Katinhännän kautta Ypäjänkylälle ja Metsämaan kautta kotiin. Tuuli tuntui vastaiselta koko matkan viimeistä osuutta Metsämaalta kotiin lukuunottamatta. Ei se tuuli kuitenkaan ollut koivin voimakasta. Matkaa kertyi 42 km (gps).

19.7.2010 Tehtiin taas kevyt pyörälenkki, päivällä tuli viljelystarkastuksessa jo kävelyä noin 18 km, joten ei kovin pitkiin matkoihin riittäne voimia. Tänään ajelimme ensiksi Niinijoelle ja sieltä Mellilään. Mellilästä tulimme Piltolan kautta Karhulaan ja sieltä Loimaan keskustaan ja Puutarhurinkujan kautta Lemmensillalle, josta loppumatka Juvan kautta kotiin. Matkaa kertyi reilu 39 km (gps).

15.7.2010 Pyöräilyyn tuli reilun kuukauden mittainen tauko, kun oli muuta aktiviteettia niin runsaasti. Ensiksi teimme talven polttopuut oman pihan koivuista, siinä meni kesäkuun puolivälin aikaan yksi viikko. Tämän jälkeen lähdimme elämämme ensimmäiselle pitkälle vaellukselle. Kiersimme rauhalliseen tahtiin juhannuksen alla Sallan ja Kuusamon maisemissa Ison Karhunkierroksen. Vaeltaminen oli kokemuksena upea. Vallukselle lähdimme Hautajärveltä lauantai-illalla 19.6., Rukalla Karhunkierroksen portin saavutimme juhannusaaton aattona - 24.6.2010 - puolenpäivän aikaan. Juhannuksen jälkeinen viikko meni kuin itsestään valmistautumalla jo uuteen vaellukseen, joka suuntautui nyt Kolin maisemiin. Uudelle vaellusmatkalle lähdimme lauantaina 3.7., jolloin ajoimme Leppävirralle. Siellä olimme sukulaisten mökillä yötä uiden ja saunoen. Sunnuntaiaamulla lähdimme ajelemaan sieltä Kolille, jonne tulimme vasta kahden jälkeen iltapäivällä, kun poikkesimme matkallamme Heinävedellä Valamossa. Vaeltamaan lähdimme noin kello 15. Tarkoituksena oli kiertää noin 40 km:n Herajärven kierros kahdessa päivässä. Onnistunut oli tämäkin matka ja meni suunnitelmien mukaisesti. Matkalta kotiuduimme vasta keskiviikkoillalla 7.7.2010, kun tulomatkallakin olimme sukulaisten luona Pieksämäellä. Tänään 15.7. vasta pääsimme ensimmäiselle pyörälenkille yli kuukauteen. Ilma oli helteinen, mutta jonkin verran tuulinen. Ajoimme Papppisiin, Oripäähän ja sieltä kotiin. Hyvin kulki pitkästä tauosta huolimatta, matkaa kertyi 44 km (gps).

13.6.2010 Lähdettiin vaan vaikka taivas olikin melkoisesti pilvessä ja aamulla tuli useita sadekuuroja, mutta eipä saatu kuitenkaan sadetta pyöräretken aikana.Ajoimme Loimaalle, Puutarhurinkujan kautta Turuntielle, jota pitkin Karhulaan ja sieltä Mellilään ja Pappisiin. Pappisista ajelimme Oripäähän ja jatkoimme Haaroisiin, josta vielä Alastarolle. Alastarolta tulimme vanhaa tietä Karsattilaan Vakkatielle, jota pitkin ajoimme Oripään risteykseen ja Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Tuuli oli kohtalaisen heikkoa, pohjoisen suunnasta kuitenkin. Lämpötila oli 14 asteen paikkeilla. Matkaa tuli nyt 64 km (gps).

10.6.200 Tänään teimme kyläreissun Ypäjän Kuusjoelle. Mennessä ajelimme Ypäjältä Levän kautta 10-tielle ja sieltä Kuusjoentien risteykseen ja siitä Kuusjoelle. Paluumatka sitten vähän suorempaa reittiä ensiksi Ypäjälle ja sieltä Kauhanojalta alkaen vanhaa tietä kotiin. Mennessä Ypäjälle saakka oli sivutuuli, joka hiukan taisi olla myötätuulivoittoinen, Ypäjän jälkeen alkoi olla selvästi myötäistä kuunnes Kuusjoentiellä alkoi tuulla vastaan. Paluumatkaksi tuuli oli kutakuinkin täysin tyyntynyt, joten tuulenkin suhteen reissu oli hyvin onnistunut. Matkaa tuli mennessä 33 km ja palatessa 28 km, yhteensä 61 km (gps). Vieläkin oli joku kylväjä pellolla.

8.6.2010 Upea pyöräilysää vain jatkuu. Tuuli oli heikkoa, mutta aina se tuntui olevan hiukan vastaan. Ajoimme Ypäjän keskustaan ja sieltä Metsämaalle ja kotiin. Kylväjiä oli vieläkin matkan varrella ja uudelleen kylvettyjä ja pinnasta rikottuja lohkoja näkyi tälläkin suunnalla. Reissusta tuli yhteensä 55 km.

7.6.2010 Tuuli oli tänään kohtalaisen tyyntä. Pyöräilykierroksemme varrella näimme niin kylvötöitä kuin kasvinsuojeluruiskutustakin tekeviä viljelijöitä koneineen. Jonkun verran on tehty paikkauskylvöjä ja myös äestelty huonosti orastuneita alueita. Metsämaan suunnan harjualueilla kukki runsaana keltamaitetta. Ajoreittimme oli Hirvikosken keskustasta Metsämaalle, Majanojalle, Kollasenkulmalle, Ristimäenkulmalle, josta 9-tielle ja Kunnalliskodintien kautta Ypäjän kylään ja sieltä Uitontien kautta Mäenpäähän. Mäenpäästä lähdimme vielä Petäjoelle ja Petäjoelta Alhonkedontietä Piltolaan ja sieltä Vanhankirkon kautta Hirvikosken pyöräilyvihkolaatikolle ja kotiin. Matkaa kertyi 72 km (gps).

6.6.2010 Tänään lähdettiin aamulenkille heti seitsemän aikaan. Ajoimme taas Hirvikosken keskustaan ja siitä Vanhaa tietä Alastarolle, Tammiaisiin, Tirmanmäelle ja Kalsinkulmalle, josta lähdimme paluumatkalle pieniä sorateitä ajellen (Miilintie, Jokiniementie, Tornimäentie, Kutintie, Kurjensuontie) ja tultiin lopulta Alastaro -Punkalaidun tielle Hennijoelle. Sieltä tulimme Alastarolle ja vanhaa tietä pitkin Vakkatielle ja Oripään risteyksen kautta Hirvikoskelle ja kotiin. Lenkistä tuli yhteensä 66 km (gps). Yöllä oli ollut melko kylmää, kun oma alinarvomittarimme oli alimmillaan ollut toki plussan puolella pari astetta, mutta hallanarimmilla alueilla uskon lämpötian olleen nollan alapuolella.

5.6.2010 Samanlainen kova tuuli puhalteli tänäänkin luoteen suunnalta. Ajoimme taas Hirvikosken keskustan kautta kiertäen Kurittulaan, Köyliöön, Alastarolla ja Mälläisiin, josta Kiikankujaa pitkin Hanhijoella. Hanhijoelta ajelimme Alastaron keskustan kautta vanhaa tietä Karsattilaan, josta Vakkatietä Oripään risteyksen kautta kotiin. Aamupäivällä kävin jo pyörällä Loimaalla rautakaupassa hakemassa vähän osia kirjoituspöytäremonttiin, tästä tuli 9 km pohjalle. Lenkistä ja aamupäivän ajosta tuli yhteensä 50+9=59 km (gps). Vahvoja tähkällä olevia ruispeltoja nähtiin mm. Kiikankujan varrella, mutta siellä tehtiin myös kylvöä, taisi olla uusintakylvöä.

4.6.2010 Eilen oli kovaa tuulta, samoin tänään ja ennuste on, että tuulisuus jatkuu vielä huomennakin. Lähdimme tänään kuitenkin pyörälenkille. Ajoimme Hirvikosken keskustan kautta taas Alastaron suuntaan vanhaa tietä. Käännyimme kuitenkin Kurittulasta Kojonkulmalle ja sieltä taas kohti Alastaroa. Alastarolle saakka oli kohtalaista vastatuulta tai ainakin sivuvastaista. Siellä tilanne muuttui ja aloimmekin päästellä myötätuulessa ensiksi Haaroisiin ja sieltä Hirvikosken pyöräilyvihkolaatikolle, josta tulimme asutusalueen lenkin kautta kotiin. Lenkistä tuli nyt vain 39 km (gps). Kylvöjä aivan jossain vielä tehtiin, mutta nämä kevään kokemukset nättävät siltä, että ei tämä vuosi ainakaan tällä seudulla viljavuoria kasvata.

2.6.2010 Upeaa pyöräilysäätä vain jatkuu. Tuuli oli leutoa ja lämpötila yli 20 astetta. Ajoimme Karhulaan, Pappisiin, Mellilään, Melliläjärvelle ja sieltä Kumilan kautta Pöytyälle. Pöytyältä tulimme vanhaa tietä Oripäähän ja sieltä kotiin. Matkaa tästä kierroksesta tuli yhteensä 71 km (gps). Kylväjiä oli vielä pelloilla ja Niinijoen paikkeilla näyttäisi olevan melko yleisesti kellastuneita oraita. Sinne on tullut voimakkaita sadekuuroja, jotka ovat tukahduttaneet juuri orastumassa olevan viljan.

1.6.2010 Taas oli oikein upea pyöräilysää. Tuuli oli heikkoa ja lämpötila hiukan yli 20 astetta. Ajoimme nyt jo tavaksi tulleksi ensiksi Hirvikosken keskustaan ja sieltä Kurittulaan, josta jatkoimme Kojonkulmalle ja Kojonperään. Kojonperästä menimme Seikunmaantietä Alastaro-Punkalaidun tielle ja sitä Hennijoelle ja Alastarolle, josta vanhaa tietä takaisin Hirvikosken suuntaan ja Vakkatietä tas Hirvikoski-Oripää -risteykseen, josta kotiin. Gps:n paristo loppui noin 5 km ennen kotiintuloa, jolloin mittarissa oli matkaa hiukan yli 45 km. Pitää vielä tarkistaa, mutta ainakin 50 km täyttyi.

31.5.2010 Aurinko paisteli puolipilviseltä taivaalta ja oli kevyt kesätuuli lähtiessämme pyörälenkille. Ajoimme Piltolan kautta Mellilään ja sieltä jatkoimme Isoperän koululle ja Koski Tl:n keskustan kautta Ypäjälle. Ypäjältä tulimme kotiin. Tämä viimeinen osuus oli vastatuulta, tuuli oli selvästi pyörälenkkimme aikana voimistunut. Olihan se Mellilän aukeilla ajoittain hyvin apua työntänyt, mutta nyt se oli jatkuvaa voimakasta vastatuulta. Siitä kuitenkin selvittiin. Muutama kylväjä oli lenkin varrella, kylvämättömiä peltoja jonkin verran vielä näyttää eri puolilla olevan. Lenkistä tuli matkaa 75 km (gps)

30.5.2010 Aamulla seurattiin sääennustuksia. ennuste oli, että sade on vähäistä, joten yhdentoista aikaan lähdimme pyöräilemään. Ajoimme Hirvikosken keskustan kautta ja menimme vanhaa Alastarontietä Alastarolle. Sieltä jatkoimme Mälläisiin ja Tammiaisiin. Meiltä puuttui Loimaan 36 haastepyöräilyvihkosta vielä kahdesta nimi, toinen niistä oli Tirmanmäellä ja toinen Kalsinkulmantien risteyksessä Kärkkäänjoella. Nyt kävimme kirjoittamassa nimemme molempiina vihkohin. Kalsinkulmantietä jatkoimme Huittisten puolelle Palojoelle. Kävimme kahvilla Raijalla ja Veikkolla. Heiltä jatkoimme Vakkilan suuntaan ja Huhtamoon. Huhtamosta menimme Kanteenmaahan ja sieltä Punkalaitumen puolelle Palojoelle. Palojoelta tulimme Orisuolle ja ajoimme kilometrin pätkän pikkutietä, mutta se ei johtanutkaan sinne mitä olin ajatellut, joten palasimme takaisin. Kävimme Orisuon kerhotuvalla ja sieltä ajoimme Kojonperään, Köyliönkylään ja Kurittulaan. Kojonperästä eteenpäin alkoi olla navakka vastatuuli, ennen sitä ei tuuli ollut paljon auttanut, jos ei vastustanutkaan. Tulimme taas Hirvikoski-Oripää risteyksen kautta pois Vakkatieltä ja ajoimme kotiin. Tästä lenkistä tuli yhteensä 130 m yli 90 km, joten 90 km (gps). Tämän päiväinen lenkki on meidän tähän mennessä pisin päiväsuorituksemme.
Tien vierillä kukkivat jo paikoin runsaasti metsäkurjenpolvet ja kielot aloittelevat kukintaansa. Myös joitain niittykellukoita alkoi olla kukassa. Omenapuiden kukinta on erittäin runsasta ihan yleisesti. Koristeomenapuut ovat varsin upeita.

27.5.2010 Tänään oli pilvistä koko päivän ja ajoittain satoi heikkoa tihkua. Lähdimme kuitenkin illansuussa pyörälenkille, kun sää oli melkeinpä tyyni, tuuleton. Ajoimme Hirvikosken keskustan kautta vanhaa tietä Alastarolle. Alastaron keskustasta tulimme pohjoisen liittymän kautta Vakkatielle ja Vahvalan liittymästä käännyimme Haaroistentielle. Sitä ajoimme Haaroisiin ja Niinijoen lävitse Mellilään ja Mellilästä Piltolan kautta Hirvikoskelle. Kävimme vielä Hirvikosken pyörälaatikolla ja kiersimme asutusalueella lenkin ennen kotiin tuloa.Syreen alkavat kukkia ja omenapuut ovat kukkineet runsaasti, mutta miten sitten pölyttäjiä näin viileällä riittää. Viimevuonna kylmästä säästä huolimatta omenia tuli kohtalaisen mukavasti. Matkaa ajosta tuli 55 km (gps).

26.5.2010 Kovaa tuulta oli lähtiessä. Tuuli taitaa olla luoteen puolelta. Päätimme ajaa Mellilään ja käydä kirjoittamassa siellä vielä kahteen haastepyöräilyvihkoon nimemme, joihin vielä emme ole aiemmin kirjoittaneet. Ajoimme Piltolan kautta Mellilään ja Melliläjärvelle ja sieltä tulimme Mellilän asemalle ja 9-tien varren huoltamon pihassa oli toinen vihko, jota emme aiemmin ole huomanneet. Siitä jatkoimme Pappisiin ja sieltä Oripäähän, josta ajelimme hyvässä myötätuulessa kotiin. Kertunmäen paikkeilla alkoi sataa ja satoi koko lopun matkaa. Kilometrejä reissusta tuli yhteensä 58 (gps). Aamulla kävin jo Loimaalla pyörän kanssa. Siitä tuli lisäksi 11 km, joten minulle päivä oli yhteensä 69 km.

25.5.2010 Piti niin sateista ilmaa, että emme lähteneet lainkaan pariin päivään pyöräilemään. Tänäänkin oli pilvessä koko päivän ja hiukan päivällä tipahteli vettäkin. Illansuussa lähdimme kuitenkin pyörälenkille ja hyvä niin, sadetta ei tullut, eikä tuultakaan ollut kuin nimeksi Murronharjulla. Pyöräilimme Hirvikosken keskustan kautta Pappilan lenkille ja sieltä Kanta-Loimaan tielle ja Kurittulaan. Kurittulasta jatkoimme Köyliönkylään, Kojonperäään ja Orisuolle. Sieltä tulimme Kollasenkulman ja Metsämaan kautta kotiin.Matkaa kertyi tästä lenkistä tasan 50 km (gps).

22.5.2010 Tuuli oli lähtiessämme luoteen suunnalta, joten lähdimme Alastarolle kiertäen ensiksi Hirvikosken keskustan kautta vanhalle tielle. Alastarolta jatkoimme Hanhijoelle ja sieltä vanhaa tietä Virttaan kylälle. Ajoimme Virttaan läpi moottoriradalle johtavan tien kautta Kantatie 41:lle, jota sujuttelimme vähän matkaa ja poikkesimme Vampulaan. Vampulasta tulimme Alastarolle ja sieltä taas vanhaa tietä Karsattilaan, josta Vakkatietä Hirvikosken ja Oripään liittymään ja sieltä Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Virttaalla tuli muutama oikein suuri pisara vettä ja takaisin tullessa alkoi Reitolan paikkeilta olla tie märkä ja paikoin sen jälkeen hiukan sateli vettäkin. Kilometrejä lenkistä tuli yhteensä 66 km (gps).

21.5.2010 Tänään oli hiukan hankaluuksia alkuunlähdössä, kun otimme pyörämme varastosta, oli minun pyöräni takarenkaasta ilmat pois. Otin pyörän irti ja aloin kiertään venttiilin kiristysruuvia auki, niin huomasinkin, että venttiilitapin kiristyruuvi saattoikin olla löysässä. Laitoin pyörän takaisin ja pumppasin ilmaa täyteen. Kovaa suhinaa ei mistään kuulunut, joten lähdimme ajamaan. Otimme kuitenkin tällä kertaa pumpun mukaan. Ajoimme kevyenliikenteen sillan kautta Juvan puolelle ja sieltä Puujalkalaan, josta nyt löysimme Juvantien risteyksessä olevan pyöräilyvihkon. Siitä ajoimme Piltolan kautta Mellilään, kiertäen siellä vielä vanhan kunnantalon kautta Piimätien risteykseen ja siitä Koskentietä Isoperää. Kävimme Isoperän koululla laittamassa nimemme vihkoon, jossa ennen meitä ei ollut kuin viisi nimeä. Taisi olla tyhjin haastepyöräilyvihko tänä keväänä. Isoperän koululta tulimme takaisin Kosken tielle, jota jatkoimme 10-tielle Kosken risteykseen. Tästä matka jatkui 10-tietä Ypäjälle menevään risteykseen, josta ajelimme Ypäjälle Loimaan tien risteykseen. Sieltä tulimme Kauhanojalle, josta ajelimme vanhaa tietä Loimaalle ja kotiin. Matkaa kertyi 69 km (gps:n patteri hyytyi noin 31 km:n kohdalla lähellä Kosken risteystä). Niin, sitä pumppua ei sitten tarvittu matkan aikana, mutta taitaa siinä renkaassa silti vuoto olla, mutta aika vähäinen.

19.5.2010 Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta, mutta tuulta oli jonkin verran kaakon suunnalta. Tämän päivän reittiin tuli noin 16 km hiekkatieajoa, kun olemme nyt kierrelleet näitä Loimaan haastepyöräilyn vihkolaatikoita, yritämme saada nimemme kaikkiin laatikoihin. Tänään laatikoit, joissa laitoimme ensimmäistä kertaa nimemme kauden aikana, olivat Telkuntien risteys, Uitontie ja Petäjoen tanssilava. Emme tänäänkään löytäneet laatikkoa Juvantien risteyksestä - missä laatikko lienee. Luonnossa kukkia on alkanut kukkia jo hyvin monia lajeja ja pihassa kukkivat luumupuut. Päivän lenkki oli: Kitkonpuisto-Haara-Metsämaa-Kollasenkulman risteys-Telkuntien risteys 2-tiellä-Ristimäenkulma-Koskenrannan risteys 9-tiellä-Ypäjän as-Kemppilä, josta Uitontietä Mäenpäähän-Petäjoki-Mäenpään silta-Lemmensilta-Juva-käynti pyöräilyvihkolla ja Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Tuli uusi yhden päivän ennätys, kun kilometrejä lenkistä kertyi 68 (gps).

17.5.2010 Sateenuhka oli olemassa, mutta lähdimme kuitenkin. Suuntana oli Metsämaa ja Ypäjänkylä sekä Kauhanoja, kun tällä suunnalla näytti pilvien suhteen olevan vähiten sateenuhkaa. Niinpä säästyimmekin sateelta, aivan kotiin tullessamme täällä muutama tippa tuli. Luonto on kauniin vihreä. Viikko takaperin ei lehtipuissa näkynyt vielä juuri mitään vihreää, mutta nyt koivutkin ovat täysin vihreitä. Pihassa herukat ja karviaiset kukkivat eikä ensimmäisten omenankukkien ja luumujenkaan kukinta ole kaukana. Kiersimme vielä tullessamme Juvan kautta, mutta emme löytäneet Juvantien risteyksessä olevaksi ilmoitettua pyöräilyn haastevihkoa. Juuri ennen pyörälenkille lähtöämme kävin pyörän kanssa postissa viemässä kirjeen, josta reissusta tuli matkaa hiukan yli 2 km. Yhteensä päivän pyöräily oli 48 km (gps).

16.5.2010 Taas oli upea aamu lähteä pyörälenkille, lähdimme jo ennen puolta seitsemää. Ajoimme Hirvikosken keskustan kautta vanhaa tietä Alastarolle, josta jatkoimme Kanteenmaahan ja Orisuolle. Orisuolla kävimme Kerhotuvan kohdalla kirjoittamassa nimemme haastepyöräilyvihkoon. Orisuolta tulimme Kollasenkulmalle ja siitä ajoimme Majanojansuuntaan kirjoittamaan nimemme myös Heikkilän kohdalla olevaan haastevihkoon. Majanojalta tulimme Metsämaalle, Haaralle ja pyöräilyvihkon ja keskustan kautta kotiin. Kollasenkulmalta Metsämaalle päin tullessamme kuulimme käen kukkuvan ja toinen kukkui Metsämaan ja Haaran välisellä metsäosuudella. Kilometrejä tuli 63 (gps).

15.5.2010 Oli upea aamu, joten lähdimme aamulenkille pyörien kanssa jo heti puoli seitsemän jälkeen. Ajoimme Oripäähän, siellä kuulimme käen kukkuvan lähellä lentokenttää. Oripäästä jatkoimme Pappisiin. Mehutauko pidettiin Sulajoen isolla lähteellä. Siinä saimme kuunnella myös lähes yhtämittaista käen kukuntaa. Pappisista ajoimme Mellilään ja sieltä Saran ohi Puujalkalaan, josta lähdimme Juvan suuntaan ja tulimme kevyenliikenteen sillan kautta Hirvikosken puolelle. Karhulassa näimme ensimmäiset tämän kesän pääskyset, haarapääskyjä. Petäjoen varressa kukkivat rentukat jo melko runsaasti ja olihan niitä muuallakin reitin varrella ollut. Kävimme pyöräilylaatikolla laittamassa nimet vihkoon ja teimme vielä pienen ylimääräisen kierroksen asutusalueella enne kotiin tuloa. Näin kierrellen saimme ajmääräksi 51 km (gps).

12.5.2010 Lämpötila nousi jo yli 15 asteen ja oli heikkoa tuulta, joten pyöräilemään piti päästä. Ajoimme Metsämaalle - Ypäjänkylään - Kauhanojalle. Siellä kävimme Alkinkulman tienpäässä kirjoittamassa nimemme haastepyöräilyvihkoon ja sieltä tulimme kotiin. Valko- ja sinivuokkojan oli hyvin runsaasti reitin varrella. Rentukat eivät vielä taida kukkia, mutta lähellä on. Pääskyviä ei näkynyt, mutta pientä lentävää ötökkää oli jo runsaasti. Kylvötöissä olevia ei vielä kovin montaa pelloilla näkynyt, mutta siitä se taitaa nyt vauhdittua ilman lämpenemisen myötä. Kilometrejä tuli 45 (gps).

11.5.2010 Otettiin vähän kiinni pyöräilemättä jääneitä päiviä. Melkoisessa pilvessä oli koko päivän, mutta iltapäivällä alkoi vähän kirkastua, joten lähdimme pyöräilemään. Ajoimme nyt Niinijoelle ja Haaroisiin. Haaroisista Oripäähän mennessämme alkoi pisarrella vettä, joten muutimmekin suunnitelmaamme. Alun perin meidän piti mennä Pöytyälle ja sieltä Kumilaan, mutta sinne päin näytti taivas niin kovin synkän tummalta, joten käännyimmekin Oripäästä Virttaan suuntaan. Virttaalle oli oikein mukava myötätuuli. Kiersimme Virttaan keskustan kautta Säkylätielle ja tulimme sitä Alastarolle. Alastarolla kiersimme Riihitien kautta terveyskeskukselle ja siitä taas Koskenkylään ja Kojonkulmalle. Kojonkulmalta tulimme Kurittulaan ja Karsattilaan, josta ajoimme Vakkatietä Vanhan Metsämaantien risteykseen ja siitä Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Matkaa kertyi 60 km (gps) (Marja-Liisa jo aamupäivällä pyöräili torilla, josta hänelle pohjaksi tuli jo 11 km).

10.5.2010 Oli useampi sadepäivä, jolloin jäi pyöräilemättä. Vettä ei paljon tullut, mutta piti sellaista sateen virkaa. Tänäänkin ajoittain satoi sellaista heikkoa sumusadetta, vielä lähtiessämmekin ja hiukan vielä ennen Mellilää. Mellilän jälkeen ei enää satanut ja tuulikin hiukan voimistui. Se oli ihan mukava, kun Mellilään oli mennessä vastatuuli. Sieltä menimme myötätuulessa aina Alastarolle saakka, ja sieltä sivutuulessa Kojonkulmalle. Kojonkulmalta sitten olikin jo ihan vastatuulta. Ajoimme Vakkatietä Hirvikosken liittymään saakka ja sieltä vasta kotiin. Matkaa kertyi 58 km (gps).

6.5.2010 Sää oli aurinkoinen, mutta vähän tuulinen. Ajelimme sivuvastaiseen Metsämaalle. Sieltä oli myötätuulta aina Katinhännän risteykseen saakka, josta oli taas sivutuulta Kauhanojalle. Kauhanojalta tuuli oli vastainen. Kävimme Eviralla vakuuksia hakemassa, mutta ne oli jo viety. Sieltä ajelimme kotiin. Matkaa tuli 47 km (gps).

4.5.2010 Pyöräily jatkui taas tänään, vaikka sateenuhka olikin yllä koko ajan. Tuulikin oli melko voimakas, mutta sattui lenkillemme niin, että pääasiassa tuuli oli sivusta joko hiukan vastaan tai hiukan myötään. Veimme kirjeen postiin ja jatkoimme siitä Juvan kautta Loimaalle ja vanhan tien kautta Kauhanojalle ja Mannisiin. Mannisista Ypäjälle, Katinhäntään ja takaisin Kauhanojalle ja sieltä S-marketin kautta kotiin. Pyöräilyä tuli 49 km (gps).

3.5.2010 Taas oli upea pyöräilysää. Tuulisuus ei ollut mitenkään voimakasta. Ajelimme vastatuulessa Kurittulaan ja sieltä sitten sivutuulessa Kojonkulmalle ja Orisuolle. Valtatie 2:n matkalla oli mukava myötätuuli ja Kollasenkulmalta Metsämaan kautta kotiin oli taas sivutuulta, joka välillä oli hiukan vastaan ja välillä hiukan myötäinen. Matkaa lenkille kertyi 47 km (gps).

30.4.2010 Päivä oli pilvinen ja sumppuinen, mutta iltapäivällä alkoi pikku hiljaa kirkastua vaikka illalle oli sadetta ennustettu. Aurinko paistoi ja lämpötila taisi nousta jo 15 asteeseen, niin piti lähteä pyöräilemään ennen saunaan menoa. Pyöräilimme Siwan kautta Vanhallekirkolle-Karhulaan-Pappisiin-Oripäähän ja taas Siwan kautta kiertäen kotiin. Niinijoella lämpimässä tienpenkassa metsänreunassa kukkivat jo valkovuokot ja sinivuokkoja oli useassa kohtaa myös Sulajoella ison lähteen vieressä. Kilometrejä tuli 44 (gps) ja juuri ennen pyörälenkki käviän pyöräillen viemässä kirjeet postiin, josta reissusta tuli 2 km.

28.4.2010 Tuuli oli kova, mutta aurinko paistoi, joten pyöräilemään. Myötätuulessa laskettelimme Kauhanojalle ja sieltä sivutuulessa Ypäjän asemalle. Metsämatkalla Ypäjän asemalta Metsämaalle ei tuulta niin huomannut kuin ajoittain, mutta niin siinä kävi, että Metsämaaltakin kotiin oli tuuli sivuvastainen. Haaralta aukean yli Hirvikosken suuntaan tultaessa puhalteli hyvinkin voimakkaasti vastaan, mutta vaihdetta pienentämällä siitä selvittiin. Kitkonpuiston palvelutalon kautta kiertäen kilometrejä tuli 43 (gps).

26.4.2010 Hiihtoviikon jälkeen aloiteltiin taas pyöräilykautta uudestaan pienellä lenkillä. Ajoimme vanhaa tietä Alastarolle ja sieltä Haaroisiin ja Siwan kautta kotiin. Juuri ennen lenkkiä kävin vielä postissa viemässä kortin, näistä kertyi yhteensä ajoa 32 km (gps).

15.4.2010 Oli mukavan tuntuista pyöräilykeliä, joten emme malttaneet olla lähtemättä. Ajoimme taas Maatalousmuseo Saran kautta Pappisiin, Oripäähän ja Niinijoen kautta kotiin, saman lenkin, jonka ajoimme tässä muutama päivä sitten. Nyt tuntui, että oli vastatuulta melkein koko matkan. Kilometrejä tuli sama 44 (gps).

14.4.2010 Eilinen 30 km:n hiihto ei jäsenissä painanut, pyörälenkille piti päästä. Ajoimme vastatuuleen puskien Siwan kautta kiertäen Hirvikoskelle, sieltä Kurittulaan, Köyliönkylään, Alastarolle, Haaroisiin ja sieltä Siwan kautta kotiin. Vastatuulta oli lähes koko ajan Alastarolle saakka ja sieltä lähes koko loppumatkan myötäistä, joten vastatuuliosuus oli 18 km ja myötätuulta noin 20 km. Kilometrejä tuli 38 (gps).

11.4.2010 Aurinko paistoi ja jonkinmoinen tuulenvire puhalteli koilisen suunnalta. Lämpötila oli kuitenkin yli 10 astetta. Lähdimme vähän yleisen käytäntömme vastaisesti sivumyötäisessä Sivan kautta kiertäen Oripäähän, sieltä vastaisessa Virttaalle ja edelleen vastaisessa Hanhijoen kautta Alastaron keskustaan. Alastarolta tulimme vanhaa tietä sivumyötäisen tuulen auttamina kotiin. Perhosia jo oli joitakin lentelemässä. Kilometrejä tuli peräti 52 (gps).

10.4.2010 Illan ja yön satoi, mutta aamulla alkoi kirkastua. Päivä oli upe, aurinkoinen. Iltapäivällä neljän jälkeen lähdimme, kun aurinko vielä paistoi, pyöräilemään. Ajoimme Karhulaan, Pappisiin, Oripäähän, Niinijoelle ja kotiin. Eilen emme vielä nähneet yhtään kukkivaa leskenlehteä, mutta tänään niitä oli runsaasti eri kohdilla reittiä. Pilvisyys lisääntyi lenkkimme aika, mutta sateesta ei toki vielä ollut tietoakaan. Kilometrejä kertyi 44 (gps).

9.4.2010 Sadetta oli ennustettu iltapäiväksi, mutta vielä puoli neljään mennessä ei sitä oltu saatu, joten valmistauduimme ja lähdimme pyörälenkille. Ajoimme Metsämaalle, sieltä Ypäjän asemalle, Kauhanojalle ja kotiin. Kauhanojan paikkeilla alkoi hiljalleen sataa ja pikku hiljaa se yltyi ollen jo kohtalaisen rivakkaa kotiin tullessamme. Hiukan märkiä olimme, mutta vielä ei onneksi vilu tullut. Kilometrejä tuli 43 (gps-mittaus).

8.4.2010 Mukava pyöräilysää oli tänäänkin, joskin tuuli oli melkosen paljon voimakkaampaa kuin eilen. Lähdimmekin vastatuuleen. Ajoimme Saran ohi Piltolaan ja Mellilään, josta sitten lähes koko loppumatka olikin myötätuulta, ensiksi Pappisiin. Krekilässä poikkesimme myllyn koskea katsomassa. Kuohut olivat upeat, kun vettä syöksyi paljon kapeaan kallioiden väliseen solaan. Krekilästä jatkoimme Niinijoelle ja sieltä kotiin. Nyt pyöräretkellä näimme jo kiuruja ja laulua kuulimme useissa matkan eri kohdissa. Kilometrejä 34 (gps-mittaus).

7.4.2010 Pääsiäispyhätmenivät pyöräilemättä. Tänään oli puolipilvinen ja heikkotuulinen päivä, aika mukava pyöräilysää. Ajoimme vanhaa tietä Alastarolle, sieltä Haaroisiin ja kotiin (Siwan kautta). Kurittulassa mennessä kuulostelimme, että kiurun viserrys kuului, lintua emme kuitenkaan nähneet vaikka ajaessa yritimmekin sitä tiirailla. Kilometrejä tuli 31 (gps-mittaus).

3.4.2010 Jatkettiin kautta heti toinen päivä perään. Taivas oli pilvessä, mutta tuulta ei ollut juuri lainkaan, lämmintä oli 6-7 astetta, joten pyöräilysää oli mitä parhain. Ajelimme Siwan kautta kiertäen Vanhallekirkolle, sieltä Saran kautta Pappisiin, Niinijoelle ja taas Siwan kautta kiertäen kotiin. Matkaa kertyi 27,33 km (gps).

2.4.2010 Tänään pitkäperjantaina teimme pyöräilykauden avauksen. Sää oli utuinen, lämmintä pari astetta. Tiet olivat paikoin kosteat, mutta vettä varsinaisesti ei tiellä juurikaan ollut. Hyvin kulki, mutta varpaista peukalot samoin sormista, vähän tahtoivat palella. Ajoimme Kauhanojalle Alkinkulmantien alkupäässä olevaan Vanhan ja uuden Hämeentien risteykseen ja sieltä takaisin tulimme Juvan ja Vanhankirkon kautta kotiin. Matkaa kertyi 30 km (gps-mittaus).