Raimo Nordman

Huhti15325,56
Kausi yhteensä340040,0085

Kauden 2009 pyöräilyblogi

11.12.2009 Oli tänään illasuussa taas niin mukavan tuntuinen pyöräilysää, että ei maltettu olla pyörilemättä. Pyöräiltiin Kauhanojalle ja Juvan kautta takaisin Hirvikoskella, uudestaan Kartanomäen kautta Juvalle ja nyt Puujalkalan kautta Hirvikoskelle, josta vielä Havu- ja Kitkontien kautta kotiin. Matkaa tuli yhteensä 38 km (gps, akku hyytyi parinkymmenen kilometrin jälkeen, joten lopussa on arviota.).

10.12.2009 Lämpötila oli vajaa puoli astetta nollan alapuolella ja lähes tuuleton oli sää pyöräilemään lähtiessämme ja sellaisena se pysyikin. Ajoimme tutun reitin Kauhanojalle ja sieltä Juvan kautta takaisin ja sen jälkeen vielä ylimääräisenä uudelleen Kartanomäen-Juvan lenkki ja pieni kierros vielä Hirvikosken keskustan kautta ennen kotiin paluuta. Matkaa tuli yhteensä 35 km (gps).

8.12.2009 Tänään liputettiin Sibeliuksen syntymäpäivää. Hänen syntymästään on kulunut 144 vuotta. Tänään pyöräilin ensiksi keskustaan ostoksille ja sieltä tullessa kiertelin vielä lähialuueen teitä niin, että sain 15 km täyteen. Illansuussa kävimme taas Kauhanojalla ja tulimme Juvan kautta takaisin. Mennessä tuuli oli sivuvastainen, mutta tullessa sitten myötäinen - hyvä niin. Matkaa tuli yhteensä 42 km(gps).

7.12.2009 Taas pimeässä syystalven illassa tehtiin Kauhanojalla käynti ja takaisin tultiin Juvan kautta. Jossain oli hiukan härmää, mutta pääosin tie oli kostea. Tuuli oli mennessä hiukan vastainen. Matkaa tuli 27 km(gps).

3.12.2009 Täysikuu mollotti kirkkaalta taivaalta ja pakkasta oli lähes viisi astetta lähtiessämme pyöräilemään. Asfaltti tuntui paikoin liukkaalta, mutta hyvin selvittiin pyörälenkistä. Ajoimme taas Kauhanojalle ja siellä yhden kilometrin pätkän ylimääräisenä edestakaisin ja tulimme Juvan kautta pois. Matkaa kertyi 29 km (gps). Pakkasta oli pois tullessamme jo lähes setsemän astetta.

1.12.2009 Tehtiin Oskarinpäivän pyöräily ja täysikuukin alkoi valaista lenkin loppuosalla. Aluksi oli pilvistä. Tuuli oli eilisestä kääntynyt niin, että nyt oli Kauhanojalle mennessä myötäinen ja takaisin tulle puhalsi kohtalaisesti vastaan. Kauhanojalta tulimme taas Juvan kautta pois ja kiersimme vielä ekstrana Kartanonmäen-Juvan -lenkin uudestaan. Matkaa kertyi 34 km (gps).

30.11.2009 Nyt tuuli oli navkka ja vastainen Kauhanojalle päin polkiessamme. Takaisin päin kulki mukavasti, mutta surkea tuo pyörän etuvalo, kun paristot ei kunnolla kestä täydellä teholla kuin pari puolentoista tunnin pyöräilyrupeamaa. Puolella valoteholla on kesto lähes tuplaten, mutta silti aika heikkoja, ja valotehokin on melko surkea. Valot ovat merkiltäään Krypton Aim. Kauhanojalta tulimme taas Juvan kautta pois. Matkaa kertyi 27 km (gps).

29.11.2009 Pyöräilykausi sen kuin jatkuu, lumesta ei ole tietoakaan ja lämpötilakin oli nelisen astetta plussalla. Pimeää on ja hiukan kosteaakin, mutta muutoin oli erinomainen pyöräilysää, ei tuulen virettäkään ollut ja näin pyörä kulki kevyesti suuntaan kuin suuntaan. Kauhanojalle ajoimme nytkin ja ihailimme mennen tullen Viljavaraston vaihtuvia värivaloja - taitavat olla vain viikonvaihteisin toiminnassa värejään vaihtavina, kun viikolla näyttävät pelkästään sinistä valoa. Kauhanojalta tulimme Juvan kautta pois. Matkaa kertyi 27 km (gps).

27.11.2009 Ajoimme taas iltapäivän pimennyttyä Kauhanojalle. Keli oli oikein mukava, paikoitellen tiet olivat kuivia. Viljavaraston valot olivat taas pysähtyneen siniset. Kauhanojalta tulimme Juvan kautta pois. Matkaa kertyi 27 km (gps).

23.11.2009 Kosteaa ja pimeää oli jo pyöräilemään lähtiessämme. Menimme Kauhanojalle. Tuuli oli melko tarkaan sivusta, mutta ehkä menomatkalla hiukan enemmän vastaan kuin paluumatkalla. Kauhanojalta tulimme Juvan kautta pois. Matkaa kertyi 27 km (gps).

21.11.2009 Iltapäivä alkoi hämärtyä illaksi, kun lähdimme pyöräilemään. Taivas oli pilvetön ja hiukan tuuli kävi lounaasta. Oli myötätuuli ajellessamme Kauhanojalle. Pois tullessa kävimme Mäenpäässä Sieppalankadun päässä katsomassa miltä sieltä näyttivät Viljavaraston siilojen valot. Päätin käydä kuvaamassa. Matkaa kertyi 27 km (gps).

17.11.2009 Vahva sumu peitti tienoot, kun lähdimme pyöräilemään. Välillä hiljalleen tihkutti vettäkin, mutta tuuli kuitenkin puhalsi jonkin verran navakasti etelän suunnalta. Kauhanojalle päästyämme oli tihkusade lakannut ja ilma jonkin verran kuivunut - tuulikin taisi vielä yltyä, joten paluumatka sujui vauhdikkaasti myötätuulessa. Ajelimme Kauhanojalla parin kilometrin pätkän ylimääräistä edestakaisin, joten koko lenkistä tuli 30 km. M-L on nyt 242 km minun pyöräilymatkaani edellä.

16.11.2009 Oli niin mukavaa pyöräilysäätä, kun lähdimme, mutta melkein heti alkoi sataa ja Loimaan keskustaan tullessamme alkoi olla yhtämittaista sadetta, joten käännyimme takaisin. Tästä lenkistä tuli vain 11 km, mutta juuri ennen pyöräilemään lähtöämme kävin postissa pyörän kanssa, josta tuli 2 km lisää.

15.11.2009 Sää lämpeni, lämpötila oli jo yli neljä astetta plussalla. Tuuli oli voimakasta, puhaltaen sivuvastaisesti, kun ajoimme Kauhanojalle. Takaisin oli mukava päästellä sivumyötäisessä. Matkaa tästä kertyi 26 km ja nyt se sitten täyttyi 3000 kilometriä.

12.11.2009 Aste-pari oli pakkasta, mutta olipa lähes tuuletonta, paikoin tie oli ehkä hiukan liukas, mutta hyvin selvittiin. Ajoimme kauhanojalle ja siellä toista kilometriä ylimääräisesti kerran edestakaisin ennen kuin tulimme takaisin. Nyt oli vaatteita sopivasti, eivät palelleet varpaat sen kummemmin kuin sormetkaan. Kilometrejä kertyi reilusti 28 km (gps-mittaus). Nyt alkaa näyttää siltä, että tuo maaginen 3000 kilometrin raja lienee saavutettavissa ennen kuin vuosi vaihtuu.

10.11.2009 Lämpötila oli nollan vaiheilla ja heikko tuuli kävi pohjoisesta. Lähdimme vastatuuleen Metsämaalle jo heti kahden jälkeen iltapäivällä. Metsämaalta menimme Ypäjän asemalle ja Katinhännän kautta Kauhanojalle ja sieltä kotiin. Kilometrejä kertyi 43 km (gps-mittaus).

9.11.2009 Tie oli koste, mutta ei kuitenkaan jäätynyt vaikka lämpötila olikin vähän pakkasen puolella. Pyöräilimme taas Kauhanojalle ja takasisin tulimme Juvan ja Puujalkalan kautta. Mennessä oli lievä vastatuuli ja paluumatkalla sitten vastaavasti myötäistä. Kilometrejä kertyi 30 km (gps-mittaus).

4.11.2009 Otin iltapäivällä sen verran vapaata, että pyöräilin 28 km. Menin Kauhanojalle oikein kovassa vastatuulessa, mutta takaisin tulo olikin sitten kevyttä myötätuulta. Tulin Juvan kautta pois ja tein vielä pienen lenkin Kitkonpuiston ympäri, että sain tuon 28 km reilusti täyteen.

1.11.2009 Ilta jo hämärtyi pyöräilemään lähtiessämme. Ajoimme taas Kauhanojalle ja takaisin. Nyt gps:än paristot on vaihdetu ja saatiin virallinen mittaus matkalle, se oli 25,72 km, mutta olkoon nuo pari edellistä kertaa 25 km:na, mutta nyt sitten pyöristettynä 26 km.

31.10.2009 Aurinko paistoi ja niinpä lähdimme neljän jälkeen iltapäivällä pyöräilemään. Pyöräilimme saman reitin Kauhanojalle ja takaisin kuin edelliselläkin kerralla. Ilma viileni melko lailla matkan aikana vaikka ei siihen aikaa kovin kauaa tuhlattukaan. Matkaa kertyi sama 25 km.

28.10.2009 Tänään kävimme Kauhanojalla kääntymässä, kun katsoimme sen olevan kohtalaisen turvallisen reitin näin pimeän aikaan pyöräilyyn. Lämmintä oli pari astetta ja tuuli oli mennessä sivumyötäinen, mutta taisi hiukan heiketä paluumatkaan, oli kuitenkin sivuvastainen. Kauhanojalla liikkui hautajaissaattue sinne tullessamme. Matkaa kertyi 25 km.

22.10.2009 Pyöräily on tässä vaihtumassa kävelyyn, kun sunnuntaina käveltiin Huovinretkellä 25 km. Nyt lähdettiin pyörillä Juvan pururadalle kävelemään ja tultiin käveltyämme Kartanomäen kautta pois. Matkaa kertyi pyöräillen 9 km ja kävellen vain 5 km (gps-mittaus).

16.10.2009 Tehtiin taas sama Kauhanojan-Ypäjän as:n-Metsämaan lenkki, nyt lähes tuulettomassa säässä. Matkaa kertyi taas 43 km (gps-mittaus).

14.10.2009 Aurinko paistoi ja tuuli oli nyt navakkaa. Lähdimme taas sivumyötäisessä Kauhanojalle, josta vastatuulessa Katinhännän kautta Ypäjän asemalle, ja aina vain vastaisessa Metsämaalle saakka, josta kotiin olikin mukavaa myötäistä. Matkaa kertyi taas 43 km (gps-mittaus).

11.10.2009 Pari astetta näytti mittari aamulla pakkasta, kun lähdimme pyöräilemään sunnuntain aamulenkkiä. Varpaat ja sormet vähän meinasivat palella pyöräillessä, mutta ei sentään pahasti. Ajoimme Niinijoelle ja sieltä Mellilään, Piltolaan ja Loimaan keskustan kautta kotiin. Matkaa kertyi 37 km (perustuu aiemmin mitattuihin matkoihin, kun rannelaitteesta alkaa olla paristo tyhjä, joten ei saa mitatuksi).

8.10.2009 Niin se paistoi nytkin aurinko, mutta tuuli oli nyt selvästi heikompaa kuin eilen. Lähdimmekin myötätuuleen ja ajoimme Kauhanojalle, jonne tullessamme oli tuuli jo lähes tyyntynyt. Kauhanojalta jatkoimme Katinhännän kautta Ypäjän asemalle, Metsämaalle ja kotiin tyynessä aurinkoisessa illansuussa. Matkaa kertyi taas 43 km (gps-mittaus). Kauden pyöräilytavoite 2636 km ylittyi tänään. Tavoite tuli siitä kaudella 2005-2006 hiihtämästämme ennätysmatkasta, joka nyt meni kauden aikana pyöräillen rikki.

7.10.2009 Aurinko paistoi, mutta oli melko navakka tuuli, kun lähdimme pyörälenkille. Ajoimme Karhulaan, sieltä Pappisiin ja Oripäähän pääasiassa vastatuuleen. Viimeisellä osuudella tuuli alkoi tyyntyä ja tullessamma Oripäästä myötätuuliosuutta kotiin, oli lähes tuuletonta. Matkaa kertyi taas 43 km (gps-mittaus).

3.10.2009 Pyöräily oli taas pelkkä käynti kaupassa kakkukermaa hakemassa, mutta tulipahan ensimmäinen lokakuun pyöräreissu tehdyksi.

26.9.2009 Taas oli kaunis lähes tuuleton illansuu, kun lähdimme pyöräilemään saunalenkkiä. Lämmintä oli noin 16 astetta. Ajoimme Köyliönkylään, Alastarolle, Haaroisiin ja sieltä kotiin. Tuntui tuo heikko tuuli kuin olisi lähes koko ajan tuulennut hiukan vastaan. Matkaa kertyi taas 37 km (gps-mittaus).

25.9.2009 Tänään lähdin hakemaan hillosokeria luumuhillon tekoa varten, mutta melkein perillä huomasi rahapussin jääneen kotiin, joten palasin takaisin kotiin ja ajoin uudestaan markettiin. Oli aivan tuuleton keli ja iltarusko oli palatessani parhaimmillaan. Matkaa kertyi 18 km.

24.9.2009 Teimme ensiksi parin kilometrin lenkin, kun piti vielä tulla kotiin tarkistamaan, että ovi tuli lukkoon - olihan se tullut. Sitten lähdimme polkemaan sivuvastaisessa tuulessa kohti Alastaroa ja sieltä jatkoimme Vampulaan, josta kantatie 41:lle. Poljimme Moottoriradan liittymän kautta Virttaan kylälle ja sieltä vanhan tien kautta Vakkatielle ja sitä Karsattilaan, josta vanhan tien kautta kotiin. Matkaa kertyi 63 km (gps-mittaus).

21.9.2009 Taas oli kaunis tuuleton illansuu, kun lähdimme pyöräilemään vähän ennen klo 18. Ajoimme Köyliönkylään, Alastarolle, Haaroisiin ja sieltä kotiin. Hyvin kulki, kun ei tuuli laittanut vastaan. Matkaa kertyi 37 km (gps-mittaus).

15.9.2009 Hieno pyöräilypäivä oli tänäänkin, ei tuulta ja lämmintäkin oli. Ajoimme Metsämaalle, Ypäjän as:lle, Kauhanojalle ja sieltä Loimaan Puutarhurinkadun kautta kotiin. Matkaa kertyi 43 km (gps-mittaus).

13.9.2009 Aamu oli upea, aurinkoinen ja tuuleton. Lähdimmekin aamupyöräilylle ja lenkistä tuli pitempi mitä olimme ajatelleet, kun ajoimme Oripäähän - Pöytyälle - Riihikoskelle ja sieltä Jalkalan tietä 9-tielle ja suoraan sen yli radanvarteen, josta jatkoimme Kyröön. Kyröstä ajoimme Kumilaan ja Piimätietä Mellilään - Piltolaan ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 78 km (gps-mittaus).

12.9.2009 Klapisouvi ja puolukoilla käynti veivät taas viikolla potentiaalista pyöräilyaikaa, mutta tulivatpahan klapit pilkotuiksi ja katon alle hyvän sään aikana, samoin puolukoita runsaasti kahtena iltana poimittaessa. Tänään lähdettiin saunalenkille ja ajettiin Haaroisiin-Alastarolle-Koskenkylään-Köyliönkylään ja sieltä kotiin vanhan paloaseman kautta. Matkaa kertyi 37 km (gps-mittaus) ja nyt ei muuta kuin saunaan :)

5.9.2009 Klapisouvissa oltiin alkuiltapäivä - hiki sitä tuli siinäkin, mutta pyörällä piti kuitenkin lähteä saunalenkille. Pyöräilimme Vanhallekirkolle - Piltolaan - Mellilään - Niinijoelle ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 34 km (gps-mittaus).

3.9.2009 Syksy lähestyy ja kovin pitkälle iltaan ei voi enää pyöräilyä jättää, jos ilman valoja aikoo pyöräillä. Lähdimme vähä jälkeen viiden iltapäivällä ja teimme pienen "lähialue" lenkin, Niinijoki - Mellilä - Piltola - Loimaa (Puutarhurinkujan kautta Satakunnantielle) - Juva - Puujalkala - asunto. Vielä ei alkanut yhtään hämärtää ennen kotiin saapumista. Matkaa kertyi 42 km (gps-mittaus).

30.8.2009 Hyvä pyöräilysää oli tänäänkin, mutta tuuli olikin myötäinen lähtiessämme Alastaron suuntaan, joten kirkolta käännyimmekin Vanhalle Kirkolle ja sieltä ajelimme Niinijoelle ja Pappisiin. Pappisista suuntasimme Oripäähän ja sielät Haaroisten kautta kotiin. Matkaa kertyi 45 km (gps-mittaus).

24.8.2009 Kaunista ja lämmintä oli tänäänkin. Ajoimme Kojonkulmalle, Alastarolle, Haaroisiin ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 37 km (gps-mittaus).

23.8.2009 Kaunis ja lämmin aurinkoinen päivä tästä kehkeytyi - oivallinen pyöräilysää. Perjantain vaeltelimme Repovedellä, mutta nyt olemme jo kotiutuneet ja pyöräilyyn oli aikaa. Pyöräilimme Oripäähän, sieltä Pöytyän kirkolle ja Kumilaan, josta Piimätietä pitkin Mellilään ja Piltolan kautta kotiin. Matkaa kertyi 67 km (gps-mittaus).

18.8.2009 Pitää hiukan ottaa takaisin pyöräilemättä jääneitä päiviä ja yrittää pinnistää. Tänään pyöräilimme taas Alastarolle, sieltä nyt Vampulaan ja Kantati 41:lle, jolta Moottoriradan tien kautta Virttaan kylän keskustan lävitse takaisin 41:lle, jota ajoimme Oripään risteykseen ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 66 km (gps-mittaus).

17.8.2009 Menipä aikaa kuukausi edellisestä pyöräilykerrasta - Marja-Liisa tosin on pyöräillyt tässä välilläkin, mutta minun kuntoilutarpeeni tuli tyydytetyksi viljelystarkastuksilla. Nyt pyöräilimme Alastarolle, sieltä Haaroisiin ja kotiin. Matkaa kertyi 31 km (gps-mittaus).

17.7.2009 Viljelystarkastusten kävely päivisin vie puhtia pyöräilyltä. Kun pellossa kävelee parikymmentä kilometriä päivässä, ei enää kauheasti tee mieli illalla lähteä pyöräilemään. Marja-Liisa on tehnyt jonkun pitkänkin lenkin yksinään. Nyt menimme kevyen 27 kilometrin lenki. Ajoimme Vanhaa tietä Alastaron keskustaan ja sieltä Vakkatien pohjoisen liittymän kautta uutta tietä takaisin. Matkaa kertyi 27 km (gps-mittaus).

13.7.2009 Taas oli hieno pyöräilysää. Tuuli oli vain kevyttä, joka ei paljon haitannut. Ajoimme Kauhanojalle, Ypäjän asemalle, Metsämaalle ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 43 km (gps-mittaus).

10.7.2009 Voimakas tuuli, mutta muutoin mukava pyöräilysää. Lähdimme vastatuuleen Piltolan kautta Mellilään ja sieltä Kosken keskustaan. Koskelta Ypäjälle ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi 72 km (gps-mittaus).

6.7.2009 Oikein hieno pyöräilysää - onnisti vielä niinkin, että mennessä oli lievä sivumyötäinen ja palauumatkaan tuuli oli täysin tyyntynyt. Suuntana oli Vakkatietä Alastaron ohi Hanhijoelle, josta vanhaa tietä Virttaalle. Virttaan Kylän lävitse Säkylätielle, jota pitkin Harjunkylän risteykseen, siitä Harjunkylään ja parin kilometrin soratienpätkän jälkeen Kantatie 41:n ylitse ja Vampulaan. Vampulasta Alastarolle ja vanhan tien kautta kotiin. Matkaa kertyi 68 km (gps-mittaus).

5.7.2009 Puolipilvinen ja melko tuulinen kolea oli sää. Pyöräilimme Loimaalle ja Eviran ohi Paunan risteykseen, sieltä 9-tietä Metsämaan putkitehtaan risteykseen ja siitä Metsämaalle. Metsämaalta tulimme myötätuulessa Hirvikoskelle. Kävimme vielä kirjoittamassa nimemme pyöräilyvihkoon ja tulimme kotiin. Matkaa tuli nyt 32 km (gps-mittaus).

4.7.2009 Lähdettiin vaan vaikka taivas olikin melkosen pilvessä, mutta koko päivänä ei kuitenkaan ollut satanut. Ajoimme vastatuuleen Vakkatietä Alastarolla ja sitten alkoi tiputella vettä. Palasimmekin Alastaron liittymästä Alastarolle ja sieltä vanhaa tietä takaisin kotiin. Sade oli tasaista ja alkoi jo kastella, mutta onneksi paluumatkalla oli myötätuuli. Matkaa tuli nyt vain 27 km (gps-mittaus).

2.7.2009 Tänään ajelimme Maijan-päiville Ypäjälle. Saimme mennessä pienen sadekuuron tai kaksikin selkäämme, mutta ei niistä vielä paitakaan kunnolla kastunu. Mennessä oli myötätuuli, joka ei paluumatkaksi ollut suinkaan tyyntynyt. Matkaa tuli yhteensä 55 km (gps-mittaus).

1.7.2009 Päivän pyöräreissu oli käynti uimassa Melliläjärvellä. Väkeä oli rannalla runsaasti, näytti ihan autoja olevan enemmän kuin ihmisiä? Reissusta tuli yhteensä 38 km.

30.6.2009 Lämmintä ja lähes tuuletonta oli keli lähtiessämme pyöräilemään. Ajoimme Vakkatietä aina Virttaan risteykseen saakka. Virttaalta jatkoimme Kantatie 41:stä Vampulan kalkkitehtaan risteykseen, josta tulimme Vampulaan. Kävimme voimalaitoksen padolla katsomassa Loimijoen putousta. Vampulasta ajoimme Alastarolle ja sieltä vanhaa tietä vanhalle paloasemalle ja pienen kiepauksen kautta kotiin. Lenkistä tuli yhteensä 63 km, keskinopeus 21,7 km/h pysähdyksineen (gps-mittaus).

28.6.2009 Vähän oli muita asioita, että ei pariin päivään tullut pyörälenkkiin aikaa. Tänään lähdimme heti aamulla varttin yli seitsemän suunatana Oripää, jotta saimme edes nähdä Suviseura-alueen asuntoautojen ja vaunujen määrän, joka alueella oli. Paljon niitä oli. Oripäästä jatkoimme Pöytyän kirkolle ja sieltä Kumilaan, josta Piimätien kautta Mellilään ja Piltolaan, josta kotiin. Loppumatkalla tuuli yltyi ja oli teitenkin vastaa. Lenkistä tuli yhteensä 67 km (gps-mittaus).

25.6.2009 Samanlaista lämmintä leppeää kesäsäätä oli tänäänki. Ajoimme Ypäjälle ja sieltä Metsämaalle ja kotiin. Lenkistä tuli yhteensä 55 km (gps-mittaus).

24.6.2009 Lämmin, vähätuulinen, upea pyöräilysää oli tänäänkin. Ajoimme Metsämaalle ja sieltä Kollasenkulmalle. Valtatie 2:ta ajoimme Kanteenmaahan, sieltä Alastarolle, josta vanhan tien kautta Hirvikoskelle ja Kolkkalantien kautta kotiin. Kilometrejä lenkistä tuli yhteensä 60 km (gps-mittaus).

22.6.2009 Oli niin upea pyöräilysää, että piti jättää nurmikonleikkuu ja lähteä pyöräilemään. Ajoimme Loimaalle ja Ypäjälle, sieltä Koskelle - Valtatie 10:ntä Mellilän risteykseen, siitä Mellilään ja Piltolan kautta kotiin. Tuuli ei tuntunut juuri missään koko välillä vaikka aina pieni vastatuulen tuntu olikin. Kilometrejä tuli yhteensä 67 km (gps-mittaus).

21.6.2009 Menimme vanha tietä Alastarolle ja jatkoimme Alastaron keskustaan, sieltä menimme Virttaan tielle, jota pitkin ajoimme Kantatie 41:n risteykeseen. Kantatietä ajoimme Oripäähän ja tulimme Hirvikoskelle. Kävimme pyöräilylaatikolla kirjottamassa nimemme ja tulimme kotiin. Keskinopeus oli 21,2 km/h. Kilometrejä tuli yhteensä 53 km (gps-mittaus).

20.6.2009 Sateisen näköistä oli, mutta lähdimme kuitenkin pyöräilemään. Suuntasimme vanhaa tietä Alastarolle ja siitä Hennijoelle. Aikomuksemme oli tulla joko Sadonmaan tai Seikunmaan kautta Kojonperään, mutta Rannantie oli kovin karkeaa kivimurskaa pinnaltaan ja Seikunmaantie aivan kurainen, kun Lampisuon paikkeilla tullessamme oli alkanut hiljalleen sataa. Niinpä ajoimmekin Kanteenmaan risteykseen ja siitä 2-tietä Orisuolle ja sitä kautta Kojonperään ja takaisin kotiin. Sade loppui vasta lähellä Köyliönkylää ja kotona ei ollut satanut pyöräilymme aikana lainkaan. Kilometrejä tuli aiottua enemmän, yhteensä 53 km (gps-mittaus)

18.6.2009 Tuulta puskemaan piti tänäänkin lähteä, mutta lenkin aikana tuuli jonkin verran tyyntyi. Olisi tietenkin voinut olla toisin päin, kun alkumatkan menimme vastatuuleen ja loppumatkan myötätuuleen. Ajoimme Oripään keskustaan, Pöytyän kirkolle, Kumilaan, Piimätietä Mellilään ja sieltä Piltolan kautta kotiin. Kilometrejä tuli yhteensä 67 km (gps:n akut hyytyivät 20 km:n kohdalla)

16.6.2009 Kovaa tuulta ja heikkoa sadetta oli tämänpäiväisen pyörälenkkimme säätila. Ajoimme sivuvastaisessa vanhaa tietä Alastarolle, josta sivumyötäisessä Haaroisiin ja sieltä Pappisiin ja kotiin. Kilometrejä tuli yhteensä 43 km (gps-mittaus).

14.6.2009 Kovaa tuulta ja ajoittaista tihkusadetta oli, kun lähdimme, mutta sadetta ei kestänyt kauaakaan. Menimme vastatuulessa Vesikoskelle ja sieltä palasimme myötätuulessa Vakkatietä ja lähdimmekin Metsämaalle päin. Metsämaalle mennessä aukeilla kävi voimakas sivutuuli. Matsämaalta jatkoimme Ypäjälle kovassa vastatuulessa. Onneksi siinä on melko paljon metsämatkaa, jossa tuuli ei tuntunut. Ypäjältä laskettelimme vauhdikkaassa myötätuulessa kotiin. Kilometrejä reissusta tuli yhteensä 56 km (gps-mittaus).

12.6.2009 Pitkä reissu oli tiedossa, kun lähdimme kohti Huittista. Matkalla poikkesimme Alastaron kirjastoon tutustumaan Mirja Tiirin maalauksiin. Tammiaisten ja Kukonharjan kautta tulimme Raijan ja Veikkon luokse Palojoelle. Paluumatkalle saimme saattajat Huhtamoon saakka. Sieltä jatkoimme Kanteenmaan risteykseen, Alastarolle, josta vanhaa tietä kotiin. Taas tuli uusi päiväennätys. Kilometrejä tuli yhteensä 80 km (gps-mittaus).

10.6.2009 Pyöräilysää oli ihanteellinen, tuuleton ja pilvinen. Ajoimme Oripäähän ja sieltä Virttaalle, vähän satoikin tällä välillä, ei kuitenkaan kastellut. Virttaalta tulimme vanhaa Alastarontietä Hanhijoelle ja sieltä kotiin. Kilometrejä tuli yhteensä 50 km (gps-mittaus).

8.6.2009 Tänään tehtiin vain kevyt lenkki lähialueella, johon sisältyi kuitenkin paljon teitä, joita emme vielä ole kevään aikana ajelleet. Ajoimme Vanhallekirkolle, Karhulaan ja sieltä Loimaalle. Ajoimme Suopellolla pitkin Sorrontietä, kun sinne muutosta tulee heinäkuun alussa 39 vuotta. Loimaalta ajoimme Eviran ohitse Haaralle ja sieltä Kurittulaan ja Hirvikoskelle. Kiersimme tässä vielä parin kilometrin lenkin. Ajoa tuli yhteensä 33 km (gps-mittaus).

7.6.2009 Tänään oli erinomainen pyöräilysää, lähtiessämme ei tuulennut juuri lainkaan. Lämpötila oli noin 14 astetta C. Menimme ensiksi äänestämään kirjastolle ja sieltä ajoimme vanhaa tietä Alastarolle, Alastarolta Kanteenmaahan ja 2-tietä Ristimäenkulman tienhaaraan. Kanteenmaasta alkaen oli melkeinpä vallan myötätuulta, kun tuuli hiljakseen oli yltynyt Ristimäenkulman tietä ajoimme 9-tielle ja sitten Metsämaan kirkolle ja sieltä kotiin. Tuli uusi yhden päivän ennätys, kun kilometrejä kertyi 68 (gps-mittaus).

6.6.2009 Saatiin tälle kesäkuulle ensimmäiset pyöräilykilometrit. Sateet ovat haitanneet tässä kolmena päivänä pyöräilyyn lähtemistä, mutta nyt oli vain pilvistä ja koleaa. Hiukan aurinko alkoi pilkistellä, kun olimme jo kotiinpäin tulossa. Ajoimme Niinijoelle, Alastarolle ja Kojonkulmalle, josta kotiin. Kilometrejä 37 (gps-mittaus).

31.5.2009 Tänään oli toukokuinen hellepäivä, lämpötila noin 28 astetta. Tuuli oli melko heikkoa, joten vastatuulikaan ei paljoa haitannut. Ajoimme Kauhanojalla, Katinhännäntietä Ypäjän asemalle ja sieltä Metsämaalle. Metsämaalta kotiin. Kilometrejä 43 (gps-mittaus).

28.5.2009 Tummia pilviä oli taivalla etenkin lounaan suunnassa, mutta pohjoiseen päin oli jopa sinistä taivasta näkyvissä, joten lähdimme pyöräilemään. Ajoimme Haitulaan ja sieltä Annistentietä Kojonkulmalle, Kojonkulmalta Alastarolle ja Alastarolta vanhaa tietä takaisin. Kilometrejä 34 (gps-mittaus).

26.5.2009 Tämä pyöräily alkaa oikein innostaa, kun sitä nyt on tämän verran harrastanut. Tänään oli ensimmäisen kerran kamera mukana selkärepussa ja joitakin kuvia tuli pyörälenkin aikana otetuksi. Pyöräilimme Niinijoelle, Haaroisissa kuvasin härkäpapua, sieltä Oripäähän, Virkasuolle, jossa Sulajoen iso lähde pääsi kuvaan, ja sieltä Pappisiin, Mellilää, Piltolaan, jossa kuvasin Petäjokivarren viimeisiä rentukoita, ja kotiin. Kilometrejä 50 (gps-mittaus).

25.5.2009 Tuli monen päivän tauko pyöräilyyn, kun oli muuta vipinää. Viime viikon loppupuolella pääsimme osallistumaan Turun yliopiston tohtoripromootioon, jossa vihittiin 168 nuorta tohtoria ja 17 kunniatohtoria. Kuvia promootiosta löytyy tästä linkistä. Sunnuntaina kävimme Vaskijärven luonnonpuistossa patikoimassa reilun 20 km tuttavaperheen kanssa, joten liikuntaa ei täysin ole unohdettu.
Tänään maanantaina pyöräilimme Joenperään, Petäjoelle, jossa teimme vielä 3 km:n harhapiston sivutielle, ja sieltä Piltolaan ja Juvan kautta kotiin. Oli lämmin mukava keli, tuulikin oli vain kohtuullista. Kilometrejä 37 (gps-mittaus).

20.5.2009 Tuntui taas, että koko matkan oli vastatuulta, kun menimme Niinijoelle ja sieltä Mellilään. Mellilästä Piltolan kautta Karhulaan ja Loimaalle oli myötäistä, mutta Loimaalta taas kotiin vastatuulta. Nyt alkaa takapuoli tottua satulaan, kun jalassa on aina pyörällessä pehmustetut pyöräilyshortsit. Kilometrejä 36 (gps-mittaus).

19.5.2009 Tänään pyöräilimme niin sanotusti asian vuoksi, veimme perunanistutuksesta jääneet liiat siemenperunat Maijan ja Pekan istutettaviksi Ypäjälle. Mennessä oli kiva myötätuuli, mutta takaisin tullessa puhalteli vastaan. Kilometrejä 54 (gps-mittaus).

17.5.2009 Jatkoimme heti tänään pyöräilyä, kun oli niin ihana lämmin ja melkein tyyni polkijan ihannesää. Nyt menimme Loimaalle, sieltä Piltolaan, Mellilään, Niinijoelle ja sieltä kotiin, eli lähes sama lenkki kuin eilenkin, mutta myötäpäivään kiertän ja Loimaan keskustan kautta kiertäen. Kilometrejä 38 (gps-mittaus).

16.5.2009 Kevään pyöräilypäivistä tänään oli ensimmäinen heikkotuulinen päivä. Suuntasimme taas Niinijoelle - Pappisiin - Mellilään ja sieltä Piltolan kautta Petäjokivarren keltaisenaan kukkivia rentukoita ihaillen. Kilometrejä 34 (gps-mittaus).

14.5.2009 Välipäiviä tuppaa tulemaan liian monta, taitaapa takapuoli uusien pehmustettujen pyöräilyshortsien myötä alkaa tottua satulaan. Tänään lähdimme kovaan vastatuuleen kohti Metsämaata ja sieltä Kollasenkulman kautta Orisuolle 2-tietä pitkin. Hyvässä myötätuulessa päästelimme Kojonkulman kautta takaisin kotiin. Kilometrejä 47 (gps-mittaus).

11.5.2009 Menipä jo neljä päivää edellisestä pyörälenkistä. Tuuli oli tänään voimakasta, suunta oli luoteesta. Lähdimme vastatuulen suuntaan, kohti Alastaroa, mutta kiersimme sinne Köyliönkylän kautta. Alastarolta menimme taas Haaroisiin ja sieltä kotiin. Ihmeellinen lenkki, kun taisi suurin osa matkasta olli joko selvää myötätuulta tai sivumyötäistä. Kilometrejä 37 (gps-mittaus).

7.5.2009 Niinijoelle suunnattiin ja sieltä Pappisiin ja Mellilään, josta Piltolan kautta takaisin kotiin. Ei takapuoli vaan meinaa tottua satulaan, pitää käydä hakemassa pyöräilyhousut, jos ne auttaisivat. Kilometrejä 34 (gps-mittaus).

5.5.2009 pyöräiltiin Vesan synttäreillä Seikunmaassa, mennessä kukkakioskin kautta. Kilometrejä 37 (gps-mittaus).

4.5.2009 pyöräiltiin melkoisessa sivutuulessa Niinijoelle, Oripäähän, Pappisiin ja sieltä kotiin. Virkasuolla poikettiin katsomassa Sulajoen isoa lähdettä, jossa rentukat aloittelivat kukintaansa. Kilometrejä 43 (gps-mittaus).

1.5.2009 suuntana oli ensiksi Niinijoki, sieltä Pappisiin - kävimme katsomassa myös Krekilän myllyä. Pappisista Mellilään ja sieltä Piltolan kautta kotiin, jonne tulimme Loimijoen kevyenliikenteen sillan kautta. Kilometrejä 34 (gps-mittaus).

30.4.2009 pyöräilin aamulla Loimaalle ja vein pyörän 150 km:n huoltoon. Juoksin Loimaalta kotiin ja iltapäivällä muiden ajojen yhteydessä toin pyörän autolla kotiin. Illansuussa kävimme pyörillä taas Loimaalla katsomassa Leipätytön pesua ja kuulemassa tulevan kaupunginjohtajan puhetta. Kilometrejä 15.

29.4.2009 tuli vain pieni lenkki, josta 8 km oli huonokuntoista Köyliöntietä, eli poljimme ensiksi Kojonkulmalle, sieltä Haaralle ja kotiin. Kilometrejä 26 (gps-mittaus).

27.4.2009 nyt oli suuntanan Metsämaa, sieltä Ypäjän asemalla ja Katinhännän tietä Kauhanojalle ja kotiin. Hyvin kulkee, mutta takapuoli vain ei meinaa tottua. Kilometrejä 43 (gps-mittaus).

26.4.2009 pyöräilimme Vanhalle kirkolle ja sieltä rantatietä ja vanhaa tietä Alastarolle, josta Haaroisiin ja sieltä kotiin. Kilometrejä 32 (gps-mittaus).

25.4.2009 kausi jatkui vain pienellä pyöräilyllä asioimaan Loimaan keskustaan ja takaisin. Kilometrejä 10.

23.4.2009 kauden aloitus uudella pyörällä. Pyöräilimme Pappisiin, sieltä Niinijoelle ja kotiin. Hyvin kulki, mutta takapuoli alkoi olla satulaa vasten kovilla. Kilometrejä 27 (gps-mittaus).