Pyöräillen ajatuksia tuulettamaan

Pyöräilykausi 2017

Tämä vuoden osalta pyöräilykausi alkoi jo Uudenvuoden päivästä eli 1.1.2017, näin meidän osaltanne tuli avatuksi Suomi 100 juhlavuosi. Pyöräilykausi tämän vuoden osalta päättyi 21.12.2017.
Seuraava kausi 2018

Tammi5555,001
Kausi yhteensä 4804 64,92 74

Kauden 2017 pyöräilyblogi

21.12.2017 Pilvisyys peitti taivaan tänäänkin, sateen uhkaa ei kuitenkaan tuntunut olevan. Pyöräkelit ovat olleet tässä edellisen reissumme jälkeen sen verran haastavia, että emme ole matkaan lähteneet. Tänään kuitenkin näytti suotuisammalta, joskin vähän liikennöidyillä teillä reunoilla oli jäätä. Lämpötila iltapäivällä oli vain vajaan asteen plussalla, mutta tuultakaan ei ollut juuri lankaan. Jäätikköisiä tienreunoja karttaen lähdimmekin ajamaan Vakkatietä kohti Virttaata. Liikenne oli iltapäivän aikana tällä tiellä kyllä yllättävän vilkas, mutta onneksi tien päällystetty pienar on kohtalaisen leveä. Ajoimme tietä aina Virttaan Eräveikkojen metsästysmajan rienristeykseen saakka. Sieltä tulimme takaisin samaa tietä. Mennen tullen kiersimme Onkijoentien risteyksen kautta. Matkaa tästä ajosta tuli tasan 50 km (gps).

8.12.2017 Lähdettiin pyöräilemään vaikka taivas olikin melko pilvinen ja sateenuhka leijui ilmassa. Päätimme ajaa Metsämaa-Kauhanoja -lenkin. Tuulta oli jonkin verran ja lämpötila noin kolme astetta plussalla. Ypäjänkylän seutuvilla alkoi vesisade. Olimme vähän aikaa sateensuojass linja-autopysäkin katoksessa, josta sateen vähän heikennyttyä lähdimme jatkamaan. Sadetta kuitenkin saimme ajoittain kutakuinkin Loimaalle saakka. Jonkin verran kastuimme, mutta päätimme siitä huolimatta kiertää Kartanonmäestä vielä kotiin Puujalkalan kautta. Ilma näytti tässä vaiheessa jonkin verran kirkastuvan, eikä sadetta loppumatkalla enään tullutkaan. Lenkille tuli mittaa 49 km (gps).

4.12.2017 Pilviä oli päiväällä tänäänkin, mutta iltapäivällä alkoi pilviin tulla hieman aukkoja. Aurinko jossain vaiheessa jopa hieman pilkisteli pilvien välistä. Lämpötila oli iltapäivällä hyvin lähellä nollaa. Aamulla oli vielä asteen verran plussalla ja illalla jo hiukan nollan alapuolella. Keli oli tänään kuiva ja tuulikin melko heikko. Tuuli puhalteli luoteesta. Ajoimme Oripäähän, Virttaalle ja vielä Vampulaan saakka. Sieltä käännyimme takaisin päin, tulimme Alastaron ja Kurittulan kautta. Lopussa kiersimme vielä Metsämaan risteyksen ja Hirvikosken keskustan kautta niin lenkistä kertyi matkaa 67 km (gps). Tulipa näin ensimmäinen pyöräilykerta tälle joulukuulle. Tämän vuoden osalta on pyöräilyä nyt kaikkina kuukausina helmikuuta lukuunottamatta.

30.11.2017 Pilvinen sää ja aamupäivällä ajoittain tihkutti vettä. Iltapäivällä alkoi sateenuhka vähetä ja ajoittain jopa sää kirkastui. Lämmintä oli kolmen asteen paikkeilla ja tuuli melko heikkoa. Ajoimme Oripäähän, sieltä Pappisiin, Mellilään, Piltolaan, Kartanonmäkeen, josta Puujalkalan kautta kiertäen kotiin. Mukavasti kulki tänäänkin ja matkakilometrejä kertyi 56 km (gps). Marraskuulle kertyi ajokilometrejä yhtä paljon kuin huhtikuullekin eli 767 km. Nämä kaski kuukautta ovat nyt kärjessä tämän vuoden ajojen kuukausitilastossa. Ihmeitä pitää tapahtua, jos joulukuussa tulee näitä enemmän kilometrejä.

29.11.2017 On ollut niin pimeitä ja sateisia päiviä, että ei ole ollut intoa lähteä pyöräilemään. Tänäänkin satoi aamupäivän hiljalleen räntää. Sade kuitenkin päättyi iltapäivän alkaessa ja niinpä päätimme lähteä pienelle pyörälenkille kolmen päivän pyöräilytauon jälkeen. Tuuli oli tänään kohtalaista ja iltapäivän lämpötila parin asteen verran plussalla. Ajoimme Metsämaa-Kauhanoja-Kartanonmäki-Karhulan risteys -lenkin, josta matkaa tuli 52 km (gps). Olikin oikein mukava lenkki kolmena edellisenä päivänä tehtyjen kävelykierrostan jälkeen.

25.11.2017 Aurinko paistoi tänään pilvettömältä taivaalta lähes koko sen vähän aikaa mitä se on horisontin yläpuolella. Tuuli oli heikkoa ja lämpötila kolmen asteen paikkeilla. Pyöräilemään piti päästä ja myös lähdimme. Ajoimme ensiksi Kurittulaan ja siitä Alastarolle, josta jatkoimme Vampulaan. Vampulasta ajelimme Virttaan keskustaan moottoriradan liityntätien kautta. Virttaalta tulimme Oripään kautta kotiin tehden vielä pienen lenkin, jotta saimme tämän päivän lenkistä täyteen 67 km (gps).

24.11.2017 Pilvisyys oli tänään puolenpäivän aikaan vaihtelevaa. Aurinkoakin nähtiin taas eilisen tuiskuavan lumisateen ja useamman päivän pilvisyyden jälkeen. Eilen saatiin lunta noin viitisen sentiä, mutta jo aamulla olivat lumet sulaneet, hyvä kun ehti ne eilen kolaamaan. Lämmintäkin oli, jopa seitsemän asteen paikkeilla. Tuuli oli kohtalaisen voimakasta etelätuulta. Suunnaksi otimme tänään ensiksi Oripään, josta käännyimme kohti Pappisia. Pappisiin päästyämme jatkoimme Mellilän kautta Piltolaan ja sieltä Kartanonmäkeen ja Puujalkalaan. Puujalkalasta tulimme kotiin vielä kiertäen pienen täydennyslenkin asutusalueella. Sadetta emme tänään saaneet, oli oikein mukava pyöräilysää eikä vastatuulikaan paljoa haitannut. Tästä lenkistä tuli matkaa 56 km (gps).

22.11.2017 Sää oli aika pitkälti hyvin samanlainen kuin eilenkin, tänään lumisade alkoi vasta lenkin viimeisen viiden kilometrin aikana. Ajoimme tänään Puujalkalan kautta Kartanomäkeen ja sieltä Piltolan kautta Mellilään. Mellilästä ajelimme Pappisiin ja Niinijoelle. Niinijoelta jatkoimme vielä Haaroisten kautta Alastarolle, josta tulimme vanhaa tietä Kurittulaan. Kurittulasta tulimme Metsämaan risteyksen kautta Hirvikosken keskustaan ja sieltä kotiin. Tälle lenkille tuli mittaa 56 km (gps).

21.11.2017 Päivä oli taas pilvinen. Lämpötila oli nollassa ja tuuli oli hyvin heikkoa. Hyvin heikkoa lumisadetta oli lähtiessämme ja koko lenkin ajan sade jatkui melko heikkona. Ajoimme taas Karhulan risteyksen kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Kauhanojalle, josta jatkoimme Katinhännäntietä Ypäjänkylälle ja sieltä Matsämaalle. Metsämaan uudesta liittymästä menimme nyt 9-tielle, mutta silti mutkittelimme kevyenliikenteen alikulun kautta 9-tien alitse Metsämaan kylän puolelle. Matsämaalta ajoimme Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Lenkille tuli näin kiemurrellen yksi kilometri enemmän kuin edellisellä kerralla, jolloin emme vielä käyttäneet 9-tien uutta liittymää. Lenkin mitaksi tuli 53 km (gps). Pellota alkoivat lenkin aikana sataneesta lumesta saada valkoisen hunnun pintaansa, eivät sentään sänkipellot.

15.11.2017 Sateen uhka oli tänään ilmeinen, mutta muuten oli hyvä pyöräilysää. Lämpötila oli muutaman asteen plussalla ja tuuli melko heikkoa. Sateenuhasta johtuen päätimme kierrellä lähialueella niin, että ei olisi mistään kovin pitkä matka kotiin. Niinpä ajoimme Puujalkalan kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Loimaanportille ja Karhulan risteyksestä Piltolaan. Piltolasta ajoimme Mellilään ja Mellilästä Pappisten ja Niinijoen kautta Haaroisiin, josta matka jatkui Alastaron keskustaan. Alastarolta menimme Kosken kautta Köyliönkylälle ja sieltä Karsattilaan, josta Metsämaan risteyksen kautta kiersimme kotiin. Tälle lenkille tuli mittaa 63 km (gps), emme saaneet uhasta huolimatta kuitenkaan sadetta lenkin aikana juuri lainkaan.

14.11.2017 Aurinko paistoi iltapäivän alkaessa, kun lähdimme lenkille. Ajoimme ensiksi Oripäähän. Jo Niinijoen paikkeilla oli taivas vetäytynyt sen verran pilveen, että ripsutteli ajoittain vettä. Jatkoimme kuitenkin Oripäähän ja sieltä Pappisten kautta Mellilään ja Piltolaan. Niinijoen jälkeen ei juurikaan satanut, mutta Piltolan paikkeilla alkoi taas ripsutella vettä, joukossa oli hiukan myös räntää. Sade ei kuitenkaan ollut kovin runsasta, joten eipä se juuri kastellut. Niinpä ajoimme loppumatkan vielä Kartanonmäen ja Puujalkalan kautta kotiin. Kotiin tultuamme palautin vielä kirjastosta lainaamani kirjat polkien matkat mennen tullen Kolkkalantien kautta. Paluumatkalla kirjastosta tullessa sateli räntää jonkin aikaa melko voimakkaasti. Matkaa lenkeistä tuli 59 km (gps).

13.11.2017 Sää viileni hiukan viileni edellisestä pyöräilykerrasta. Nyt lämmintä oli vain kolmisen astetta. Tuuli oli tänäänkin melko heikkoa ja aurinkokin näyttäytyi ajoittain. Sateen uhkaa ei näyttänyt olevan, mutta kuitenkin heikkoa sadettakin saimme lenkkimme aikana. Ajoimme tänään Karhulan risteykseen ja sieltä Kartanonmäkeen, josta jatkoimme Kauhanojalle. Kauhanojalta ajoimme Katinhännäntietä Ypäjänkylälle. Päästyämme Ypäjän puolelle alkoi heikko vessisade, jot riitti hiukan välillä heiketen aina Metsämaalle saakka. Välillä sateen joukossa oli hiukan räntääkin. Emme sateesta huolimatta kuitenkaan paljoakaan kastuneet. Metsämaalta ajelimme kotiin. Tämän päivän pyörälenkille tuli mittaa 52 km (gps).

10.11.2017 Hyvä pyöräilysää oli taas tänään. Lämmintä oli iltapäivällä kuuden asteen tienoilla ja tuuli oli heikkoa. Ajoimme Ypäjälle ja sieltä Kosken keskustaan, josta tulimme Mellilään. Mellilästä ajoimme PIltolan kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalkalan kautta kotiin. Hyvin kulki, kun Koskelta saimme tulla lähes koko loppumatkan heikossa myötätuulessa. Koskelle saakka oli pääosin heikkoa vastatuulta. Pyöräilymatka tänään oli 73 km (gps).

8.11.2017 Lähes tuuletonta ja puolipilvistä oli sää tänäänkin. Lämpötila oli eilistä pari astetta korkeampi. Suuntana oli Oripää, josta ajoimme Pappisten kautta Mellilään ja sieltä Piltolan ja Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen. Kartanonmäestä tulimme Puujalkalan kautta kiertäen Hirivikoskelle, jossa teimme vielä pienen täydennyskierroksen asutusalueella, että saimme lenkille mitaksi 56 km (gps). Tänään täyttyi tämän pyöräilykauden osalta 4000 km pyöräilyssä.

7.11.2017 Tänään oli upea pyöräilysää, kun tuulta ei ollut juuri lainkaan ja aurinkokin pilkisteli puolipilviseltä taivaalta. Lämpötila oli viiden asteen tietämissä. Ajelimme tänään Hirvikosken keskustan ja Kanta-Loimaantien kautta kiertäen Karsattilaan ja siitä Kurittulan kautta Alastarolle. Alastarolta jatkoimme Vampulaan ja sieltä Virttaalle. Virttaalta tulimme Oripään kautta kiertäen kotiin. Pienet silmukat vielä loppupäässä kiertäen tuli tälle lenkille mittaa 67 km (gps).

6.11.2017 Pyöräilylenkkejä on tullut tehdyksi nyt kovin harvakseen. Tänään sentään lähdimme, kun ilman lämpötila oli iltapäivällä khdeksan asteen paikkeilla. Tuuli oli kohtalaista ja sateen uhkaakin oli, emme kuitenkaan sadetta saaneet lenkkimme aikana. Ajoimme tänään ensiksi Karhulan risteykseen ja sieltä Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen, josta jatkoimme Kauhanojalle. Kauhanojalta suuntasimme Katinhännäntitä Ypäjänkylälle ja sieltä Metsämaan kautta kotiin. Lenkki on mitaltaan 52 km (gps).

23.10.2017 Aurinkoinen, mutta kolea oli sää tänään. Tuuli oli melko heikkoa. Tänään teimme taas kunnon lenkin. Ajoimme Ypäjälle ja sieltä Koskelle 10-tielle, jota pitkin menimme tällä kertaa Mellilän risteykseen saakka. Risteyksestä ajoimme Mellilään ja sieltä jatkoimme vielä Oripäähän Kangastuvalle, jossa oli tämän päiväinen Loimaan Lehden pururatakierrosetappi. Kiersimme kävellen kolmen kilometrin radan ja sen jälkeen ajelimme vielä viilenevässä illassa kotiin. Parilla pellolla näimme oltavan puintitöissä, toisella puitiin kauraa ja toisella ilmeisesti kevätrapsia. Tämän päivän pyöräilymääräksi tuli 88 km (gps).

20.10.2017 Aurinkoista, mutta koleaa syyssäätä oli tänäänkin. Lämpötila oli iltapäivällä viiden asteen tienoilla, mutta alkoi nopeasti jäähtyä jo ennen auringonlaskua. Tuuli oli tänään erittäin vähäistä. Ajoimme tänään saman lenkin kuin toissapäivänäkin, mutta nyt emme poikenneet Melliläjärven taaemmalla parkkipaikalla niin kuin silloin, joten nyt pyöräilymatkaa iltapäivästä tuli 73 km (gps). Parilla pellolla oltiin puintitouhussa. Molemmilla oli kyseessä vehnän puinti. Pitkäksi on venynyt tämän syksyn puintikausi ja kovin sen edistyminen on jo hidastunut.

18.10.2017 Tuulista oli tänäänkin ja puolipilvistä. Nyt lämpötila jo putosi kuitenkin noin seitsemään asteeseen. Ajoimme taas Oripäähän, mutta nyt suuntasimme sieltä Pöytyän kirkolle, josta tulimme Kumilaan ja sieltä Melliläjärvelle. Melliläjärvellä oli Loimaan Lehden pururatakierroksen kolmas etappi. Kiersimme radan kahdesti jo ennen tilaisuuden varsinaista alkua ja nimet kirjattuamme vielä reilun kierroksen, joten kävelymatkaksi saimme 6 km. Kävelyn jälkeen ajoimme kotiin Piltolan, Kartanonmäen ja Puujalkalan kautta. Pyöräilymatkaa kertyi tälle päivälle 74 km (gps). Tänään emme nähneet kuin yhden puimurin puintihommissa rapsia puimassa. Kotiin päästyämme alkoi melkein välittömästi sade, josta tuli sellainen yhden millin kaste. Onneksi ehdimme alta pois.

16.10.2017 Tänään jatkoimme pyöräilyharrastusta. Sää oli melko tuulinen, mutta lämmin. Lämpötila taisi kohota iltapäivällä 13-14 asteeseen. Ajoimme Oripään ja sieltä Virttaalle ja Vampulaan. Vampulasta tulimme Alastarolle, josta ajoimmekin nyt Koskelle ja Köyliönkylän kautta Rydöntien varteen, jossa oli Loimaan Lehden tämän syksyn toinen pururatakierros -tapahtuma. Ensimmäinen oli pari päivää sitten Siltojen kierros Loimaan keskustassa. Siihenkin osallistuimme, mutta sateesta jotuen menimme sinne autolla. Kiersimme tänään Kurittulan pururadan kahdesti ja sen jälkeen ajoimme kotiin kiertäen Metsämaan risteyksen kautta. Tämän päivän pyörälylle tuli mittaa gps:n mukaan 71 km ja lisäksi kävelyä noin 3 km. Kolme puimuria oli tänään puimassa. Taisivat kaikki olla öljykasvien puinnissa, mutta kyllä lenkin varressa oli joitakin puimattomia viljapeltojaki - niin vehnää, ohraa kuin kauraakin öljykasvien lisäksi.

11.10.2017 Niin sitä meni taas reilu viikko pyöräilemättä ja sen huomasi jaloissa vaikka emme aivan kuntoilematta viikkoa olleetkaan. Kävimme Loimaan Lehden lukijamatkalla Islannissa, jossa sentään kävelimme keskimäärin viitisen kilometriä päivässä. Matka oli erittäin hyvin onnistunut ja täytti kaikki sille asettamamme odotukset. Islanti on matkakohteena upea ja sääkin oli matkan aikana meille suosiollinen. Tänään vasta matkan jälkeen pyöräiltiin, lenkki oli Karhulan risteyksen kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Kauhanojalle, josta jatkoimme Ypäjänkylän kautta Metsämaalle ja sieltä kotiin. Matkaa kertyi taas 52 km (gps). Sade on haitannut sadonkorjuuta, mutta aika vähän loppujen lopuksi reitin varteen sattui puimattomia aloja.

1.10.2017 Pilvinen syyssää oli tänäänkin, mutta ei satanut. Lämpötila oli kymmenkunta astetta plussalla ja tuuli melko heikkoa. Ajoimme tänään Metsämaalle ja sieltä Ypäjänkylän kautta Kauhanojalle, josta tulimme Kartanonmäkeen. Kartanonmäestä ajoimme vielä Karhulan risteykseen, josta sitten kotiin. Lenkillä on mittaa 52 km (gps).

1.10.2017 Heikkotuulinen sää jatkuu edelleen, mutta aurinkoa ei ole näkynyt pariin päivään lainkaan, ei ole kyllä satanutkaan. Päivälämpötila oli 9-10 astetta. Ajoimme tänään Metsämaa-Kauhanoja-Kartanonmäki-Karhulan risteys -lenkin. Muutama puimuri oli pellolla tänäänkin. Tuuli oli sen verran voimakkaampaa, että kasvustot kuivahtivat yön kasteesta melko nopeasti. Pyöräilylenkille tuli mittaa 52 km (gps).

29.9.2017 Jatkoimme tänään pyöräilyä. Ilma oli sumupilvinen lähtiessämme pyöräilemään ja tuulta ei ollut juuri lainkaan. Lämpötila oli nyt vain 8 asteen paikkeilla. Ajoimme Piltolan kautta Mellilään ja jatkoimme Melliläjärven kautta Kumilaan. Kumilasta menimme Kyröön ja Kyröstä matka jatkui Ollilaan Marttilassa. Ollilasta menimme vanhaa tietä Koskelle ja sieltä tulimme Mellilään ja Piltolaan. Paluumatkan Karhulan risteyksestä ajoimmekin Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalkalan kautta kotiin. Lenkki oli pitkä, kun mittaa sille kertyi gps:n mukaan 94 km, taisi olla kauden toiseksi pisin lenkki. Puimureita ei vielä alkumatkasta näkynyt puintihommissa, mutta sumu alkoi hälvetä ja Kyrö-Ollila -välillä ensimmäiset puimurit nähtiin puintihommissa ja sen jälkeen niitä alkoi pelloilla näkyä. Karkea arvioni olisi, että noin kolmannes tai neljäsosa puitavasta alasta voisi olla puimatta. Pääosin puimatta on rapsia, kevätvehnää ja härkäpapua, mutta myös puimattomia ohra- ja kaurakasvustoja näkyi lenkin varrella.

26.9.2017 Aurinko paisteli tänään puolipilviseltä taivaalta ja tuulta ei ollut sen enempää kuin parilla edelliselläkään kerralla, eli edelleen oli upea pyöräilysää. Lämpötila oli neljäntoista asteen paikkeilla. Peruslenkki oli tänään Metsämaa-Kauhanoja-Kartanonmäki-Karhulan risteys, mutta sen jälkeen kieputeltiin vielä tässä lähinurkissa esim. kartanonmäki-Juva-Puujalkala -lenkki ja vähän muitakin mutkia. Matkaa tämän päivän pyöräilystä kertyi taas mukavasti 77 km (gps). Puintihommat jatkujivat pelloilla ja sää oli siihen tänäänkin erittäin suotuisa, kutakuinkin paras mitä tähän aikaan vuoresta voikaan olla.

25.9.2017 Tänään jatkui hieno pyöräily- ja myös puintisää. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja lämpötila oli noin 17 astetta plussalla. Tuuli oli melko heikkoa kaakkoistuulta niin kuin eilenkin. Ei pitänyt kovin pitkää lenkkiä tänään tehdä, mutta tuli siitä kuitenkin pitkä. Ajoimme Metsämaan kautta Koskenrannan risteykseen ja siitä 9-tietä Humppilaan 2-tien risteykseen, josta jatkoimme Humppilan keskustaan ja sieltä Jokioisille. Jokioisilta tulimme kotiin Ypäjän ja Katinhännäntien kautta. Päivän lenkille tuli mittaa 84 km (gps). Puimureita oli pelloilla tänäänkin paljon, mutta kyllä sitä vielä on puimattomia kasvustojakin runsaasti. Loppuviikolle ei ennuste lupaa aivan yhtä hyvää keliä, ei tosin sateita, mutta sumuja saattaa esiintyä.

24.9.2017 Tänään oli niin upea pyöräilysää, että parempaa ei osaa enää toivoakaan. Aurinko paistoi. Lämpötila oli 17-18 asteen tienoilla ja tuuli oli heikkoa. Päätimmekin tehdä kunnon pitkän lenkin. Ajoimme Ypäjän Saarikkoon ja sieltä Someron Pitkäjärvelle, josta tulimme Kosken, Mellillän, Piltolan, Kartanonmäen ja Puujalkalan kautta kotiin. Tälle lenkille tuli gps:n mukaan mittaa 88 km. Puimureita oli melko runsaasti pelloilla. Reilu puolet kasvustoista on ehkä jo puitu. Kaikki pellot eivät vielä ole puintikunnossa, ainakin osa rapsikasvustoista on hyvinkin vihreitä. Viljat pääosin alkavat olla puitavissa, mutta kaikissa vehnäkasvustoissa ei kosteus todennäköisesti ole vielä alle 20 prosentin. Öljykasveja emme ole vielä nähneet puitavan vaikka osa rypsikasvustoista näyttää jo hyvinkin tuleentuneelta. Tällaista aurinkoista säätä on nyt luvassa alkavaksi viikoksi. Varmaan melkoinen osa puimattomista kasvustoista tullaan nyt viikon aikana korjaamaan talteen.

20.9.2017 Päivät jatkuvat edelleen pilvisinä ja meiltä pyöräily on jäänyt vähiin. Olimme reilun viikon ruskamatkalla Lapissa. Lähdimme 8.9. ajelemaan aamulla varhain kohti Savukosken Kemihaaraa. Illalla olimme perillä lähes 1100 km:n ajon jälkeen. Ruska ei vielä näyttänyt kovin hyvältä ja vain pariksi päiväksi oli ennusteessa poutaa, joten oli toimittava. Yön vietimme vielä Kemihaaran lomalla lakanoiden välissä, mutta heti aamupalan jälkeen suuntasimme kohti Kemijoen eri haarojen kirjomaa kairaa. Reitti oli tasainen ja pääosin erittäin hyvä pistellä menemään, joten vaelsimmekin heti ensimmäisenä päivänä Kemihaarasta Peuraselkään, 26 km. Seuraavana päivänä jatkoimme Peuraselästä ensiksi Tahvontuvalle, jossa emme aikailleet edes saunomista varroten vaan jatkoimme aterioinnin jälkeen Vongoivalle. Tunturissa tuuli oli aivan mahhdoton, joten huiputuksen jälkeen päätimme muuttaa suunnitelmaamme ja palata alas, nyt kohteena oli Siulanruoktu, jonne tulimme aivan illalla juuri kun sade alkoi. Päivän vaellukseksi tuli 21 km. Pääsimme tupaan nukkumaan, joka olikin erinomainen asia. Koko yön satoi ja seuraavana aamuna sade vielä jatkui, tosin hiukan heikentyneenä. Lähdimme sateessa vaeltamaan takaisin päin kohti Tahvontupaa, jonne päästyämme sade olikin jo tauonnut. Laitoimme saunan lämpiämään ja saunoimme. Muitakin saunojia oli aivan riittämiin meidän jälkeemme. Yön olimme teltassa. Illansuussa sade alkoi uudestaan ja heikkona jatkui kutakuinkin koko yön. Aamulla oli synkässä pilvessä, mutta sade oli tauonnut. Jatkoimme Paluumatkaa ensiksi Peuraselän kautta Jussinmurustan laavulle, jonne 17 km:n vaelluksen jälkeen pystytimme telttamme. Ilta kului mukavasti laavulla, mutta taas nukkumaan asettuessamme alkoi heikko sade, joka kuitenkin aamuun mennessä oli pääosin lakannut. Jussinmurustalta menimme Manto-ojan autiotuvan kautta Vieriharjun autiotuvalle, jossa taas saunoimme. Paljon oli porukkaa tuvalla, joten teltta oli paras paikka yöpyä. Sade alkoi taas illalla, mutta aamuun mennessä se jälleen taukosi. Nyt meillä oli jäljellä enää 10 km:n taival Kemihaaraan. Taivas oli pilvessä, mutta ei satanut. Ruska kehittyi koko viikon ajan selvästi voimakkaammaksi ja alkoi jo olla melko näyttävä erityisesti suoalueilla, joita matkan varressa oli paljon. Hieno reissu. Pitää taas ruveta suunnittelemaan seuraavaa. Tänään kuitenkin lähdimme pyöräilemään vaikka ennuste lupasikin iltapäivälle sadetta jopa 60 %:n todennäköisyydellä. Ajoimme tutun lenkin Oripää-Virttaa-Vampula-Kurittula-Metsämaan risteys, josta Hirvikosken keskustan kautta kiertäen kotiin. Aivan heikkoja sateen pisarointeja matkan aikana oli muutama, mutta puimureitakin oli pelloilla melko runsaasti, joten varsinaista sadetta ei ollut. Sade alkoi vasta kotiin päästyämme. Päivän pyöräily oli 67 km (gps).

5.9.2017 Aurinkoinen ja kohtalaisen tuulinen pyöräilysää jatkui. Tuuli kävi tänään itä-kaakosta. Valitsimme lenkiksi käynnin Vaulammilla. Kiersimme sinne jo alussa Puujalkalan kautta Kartanonmäkeen ja siitä Ypäjän Palikkalaan, josta 10-tietä Vaulammin risteykseen. Vaulammilta tulimme Ypäjän keskustaan ja siitä ajelimme Metsämaan kautta kotiin. Päivän pyöräilymatkaksi tuli 76 km (gps). Tänään ylittyi tämän kauden osalta 3000 km. Puimureita oli tänään pelloilla vielä runsaammin kuin toissapäivänä, mutta upea oli puintisääkin, kun aurinko paistoi ja kävi mukavan kuivaava tuuli.

3.9.2017 Tänään aamupäivä oli pilvinen, mutta puolenpäivän tietämissä alkoi tuuli siivota pilviä pois ja iltapäivällä olikin jo kaunis aurinkoinen ja tuulinen ilma. Tänään tuuli kävi itä-koilisesta. Ajoimme ensiksi Kojonperään ja sieltä 2-tien yli Punkalaitumen Palojoelle, josta menimme Kanteenmaantielle ja sitä pitkin Punkalaitumelle. Punkalaitumelta ajelimme Murronharjulle, josta tulimme Ristimäenkulman ja Koskenrannan risteyksen kautta kiertäen Metsämaalle ja kotiin. Lenkin mitaksi tuli 79 km (gps). Tänään puimureita näkyi pelloilla lenkin varrella tämän korjuukauden ennätys, ainakin parillakymmenellä pellolla oltiin puintihommissa. Puitavina oli ainakin ohraa, kauraa, timoteita ja ruista. Puintikeli olikin mitä parhain, kun lämmintä oli yli 15 astetta, aurinko paistoi ja tuuli oli kohtalaisen navakkaa. Kaikki viljat vaan eivät ole vielä lähelläkään puintivalmiutta. Tällaisia päivä tarvitaankin rutkasti lisää.

1.9.2017 Päivä oli pilvinen, mutta silti melko tuulinen. Tuuli puhalteli suunnilleen luoteen suunnalta. Lämpötila oli iltapäivällä 17 asteen paikkeilla. Ajelimme tänään enemmän kuin aluksi suunnittelimmekaan. Menimme Puujalkalaan ja siitä Kartanonmäen kautta Karhulankylälle ja Piltolaan, josta jatkoimme Mellilään. Mellilästä edelleen Pappisten kautta Oripäähän, josta lähtösuunnitelman mukaan piti ajaa kotiin. Totesimme kuitenkin, että Virttaalta kotiin päin olisi koko matkan kunnon myötätuuli ja Virttaalle mennessä metsä suojaisi vastatuulelta melkoisesti, joten ajoimmekin Oripäästä vielä Virttaalle ja tulimme sieltä Alastaron keskustan ja Kurittulan kautta Hirvikosken ja Metsämaan risteykseen, josta kiersimme kotiin Hirvikosken keskustan kautta. Matkaa lenkille tuli 76 km (gps).

30.8.2076 Sadetta oli sääennusteessa tällekin päivälle, mutta iltapäivällä alkoi näyttää hiukan valoisammalta, joten päätimme tehdä pyörälenkin. Niin lähdimme, suuntana oli Kurittula ja sieltä Alastarolle ja Vampulaan. Vampulasta matka taittui kotiin Virttaan ja Oripään kautta. Päivän lenkille tuli mittaa 67 km (gps). Puimureita ei ollut pelloilla, kun puoleen päivään saakka vielä ajoittain sateli vettä, mutta muutamia puituja ohrapeltoja jo oli tienvarrella ja myös joku ruis oli puitu pois. Sadonkorjuu on kyllä auttamtta nyt sen kolme viikkoa myöhässä normaalista. Ei voi toivoa muuta kuin lämmintä ja erittäin kuivaa syyskuuta, joka kohta onkin jo ovella. Huomiseksi on kyllä sateita luvassa runsaastikin.

28.8.2017 Olipa kerrassaan upea pyöräilysää. Lämpötila oli 16 asteen tuntumassa. Tuuli oli hyvin heikkoa ja aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta. Ajoimme tänään Karhulankylän risteyksen kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Kauhanojan ja Katinhännäntien kautta Ypäjänkylälle. Ypäjänkylältä jatkoimme Metsämaalle ja sieltä kotiin. Varsinaisen pyörälenkin jälkeen kävimme vielä Hirvikosken kirjastossa. Mennen tullen teimme kirjastokäynnin Kolkkalantien kautta. Tämän päivän pyöräilystä kertyi kuitenkin yhteensä vain 55 km (gps). Vain yksi puimuri nähtiin pellolla ohrakasvustoa parturoimassa.

25.8.2017 Tänäänkin oli erittäin mukava pyöräilysää vaikka ilma jonkiverran viilenikin edellisistä päivistä. Lämpötila oli iltapäivällä noin 17 astetta ja tuuli melko heikkoa. Tuuli jonkin verran yltyi iltaa kohden, mutta se oli meille oikeastaan etu, kun olimme hiljaisen tuulen aikaan menneet vastatuuleen ja voimistuneessa tuulessa saimme tulla myötäsessä. Ajoimme tämän kauden pisimmän lenkin tänään. Kiersimme ensiksi vain tämän kotilenkin Hirvikoskelle Kolkkalantien kautta ja takaisin Kanta-Loimaan ja Metsontien kautta. Sen jälkeen suuntasimme Kitkontietä ja Kuusitietä Vakkatielle, jolta menimme Kurittulan kautta Alastaron keskustaan ja sieltä ajelimme Hanhijoelle ja jatkoimme edelleen aina Huovinrinteelle Säkylään saakka. Sotilaskodin munkkimehujen jälkeen jatkui matka Yläneelle ja sieltä Oripäähän ja kotiin. Vain kaksi puimuria näimme puimassa, molemmat puivat monitahoista ohraa. Lenkistä kertyi matkaa 104 km (gps).

23.8.2017 Tänään kierrettiin se edellisellä kerralla kietämättä jäänyt Oripää-Virttaa-Vampula-Kurittula -lenkki. Oli mukava pyöräilysää. Lämpötila oli parisenkymmnetä astetta ja pahaa vastatuulta ei ollut juuri missään vaiheessa, siitä huolimatta myötätuuli auttoi mukavasti Vampulasta kotiin päin tultaessa. Puimureita ei tänään näkynyt pelloilla lankaan. Lenkille tuli mittaa 67 km (gps).

21.8.2017 Päivät ja jopa kuukausi on kulunut ilman pyöräilyjä, mutta hyvä olikin sitten sateenuhasta huolimatta pyöräilysää tänään. Edellisen pyöräilykerran jälkeen olimme vaellusreissulla Etelä-Konneveden kansallispuistossa, jossa myös kokeilimme ensimmäisen kerran melomista kajakilla. Ei siitä nyt ainakaan kertakokeilulla tuntunut vielä tulevan meidän lajiamme. Vaellusreissun päätteeksi vielä kävimme kyläreissulla ja sieltä kotiuduttuamme alkoikin marjasesonki, lakkoja, mustikoita ja herukoita on säilötty. Tänään sitten ehdimme pyöräilemään. Lähtiessä oli tarkoitus, että kierrämme Vampulan lenkin, mutta Oripäähän ehdittyämme, oli Virttaan ja Vampulan suunnassa synkkiä sadepilviä, joten päätimmekin tehdä suunnitelmaamme muutoksen ja ajoimmekin Oripäästä Pöytyän kirkolle ja sieltä Kumilan kautta Mellilään ja Piltolaan. Piltolasta matka jatkui Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen ja Puujalkalaan, josta sitten tulimme kotiin Kolkkalantien kautta. Lenkille tuli mittaa 73 km (gps). Sadetta emme saaneet kuin heikkoa pisarointia parissa kohtaa, mutta kun olimme tulleet kotiin, alkoi hetken päästä oikein kunnon sade. Olipa onni, että pääsimme jo kotiin ennen sateen alkua. Kolmella pellolla puitiin, parilla oli menossa timotein puinti ja yhdellä puitiin aikaista ohraa. Puinnit ovat juuri vasta alkamassa, niin myöhäinen on vuosi. Elokuun 15. päivä tiedämme ensimmäisiä aikaisia ohria puidun, kun vuosi sitten näimme ensimmäisen ohranpuinnin jo 31.7.2016.

21.7.2017 Sää jatkui tänään hyvin samanlaisena kuin on näinä päivinä ollut. Aamulla on kirkasta ja iltapäivää kohti tultaessa pilvisyys lisääntyy ja sateenuhka kasvaa. Lähdimme pyöräilemään kohti Oripäätä. Haaroisissa sade meidät tavoitti ja olimme vähän aikaa tien reunassa kuusen alla sateensuojassa. Matka kuitenkin jatkui Oripäähän ja sieltä Virttaalle. Virttaalta jatkettaessa oli taas tummia pilviä vastassa, mutta eivät ne kuitenkaan osuneet kohdalle ja säästyimme sateelta. Virttaalta ajoimme Vampulaan ja Vampulasta Alastaron ja Kurittulan kautta kotiin. Loppupäässä kiersimme vielä Hirvikosken keskustan kautta, jonka jälkeen saimme pyörälenkille mittaa 67 km (gps).

20.7.2017 Pyöräily jatkui kahden välipäivän jälkeen. Toissapäivä meni mansikoita poimiessa ja säilöessä, eilinen Sastamalassa lähinnä taiteen parissa. Kävimme Emil Danielssonin taidennäyttelyä katsomassa Sastamalassa kolmessa paikassa: Kulttuuritalo Jaatsissa, Galleria Akselissa ja Pirunvuoren Kivilinnassa Ellivuorella. Välissä kävimme vielä Pyhän Olavin kirkkoa katsomassa, jossa oli opastus klo 14. Tänään ajoimme Kojonperän ja Saarenmaan kautta Punkalaitumelle, josta tulimme takaisin Murronharjun, Ristimäenkulman ja Metsämaan kautta. Hiukan saimme tänäänkin sadetta Saarenmaan ja Punkalaitumen välillä, mutta ei niin pahasti, että olisimme kastuneet. Tuuli oli tänään melko heikkoa. Punkalaitumelle saakka oli pääosin vastatuulta, mutta sieltä kotiin päin pääosin myötäistä. Matkaa tästä lenkistä tuli 79 km ja sitä ennen kävin jo pyöräillen kirjastossa Kolkkalantien kautta kiertäen. Kirjastomatkasta tulee lisäksi 3 km, joten päivän pyöräily yhteensä 82 km (gps).

17.7.2017 Tänään pääosan päivää on ollut aurinkoista, mutta iltapäivällä pilvisyys lisääntyi. Tuuli oli kohtalaista, mutta ainakin osittain myötäistä Ypäjälle saakka. Ajoimme nimittäin tänään Piltolan kautta Mellilään ja sieltä Koskelle. Vähän ennen Kosken keskustaa alkoi hiljalleen sataa ja heikkoja sateen ropsauksia tuli jonkin aikaa vielä Ypäjälle päinkin jatkaessamme. Hetken aikaa olimme puiden alla suojassakin. Sade kuitenkin loppui ja jatkoimme Ypäjälle ja sieltä Kartanonmäen ja Puujalkalan kautta kotiin. Lenkille tuli mittaa 77 km (gps).

15.7.2017 Oli hyvä pyöräilysää vaikka tuuli oli jonkin verran voimakasta. Lämpötila oli 20 -23 astetta ja taivas kutakuinkin pilvetön. Ajoimme tänään Piltolan kautta Mellilään, josta jatkoimme Pappisten kautta Oripäähän. Oripäästä matka jatkui Virttaan kautta Vampulaan ja Vampulasta Alastaron kautta kotiin. Kukat kukkivat teiden penkoilla voimakkaasti, erityisen paljon näyttää olevan kissankelloa, mutta nähtiinpä jopa kangasajuruohoa tienpenkalla. Tämän päivän lenkki oli mitaltaan 82 km (gps).

13.7.2017 Pyöräilyharrastus jatkui. Taivas oli pilvessä koko päivän, aamupäivällä vielä satoi. Tuuli oli melko navakkaa. Tänäänkään emme tehneet pitkää lenkkiä. Ajoimme saman lenkin kuin edelliselläkin kerralla eli Metsämaa-Ypäjänkylä-Kauhanoja-Lartanonmäki-Puujalkala, josta kotiin asutusaluekierroksen kautta, josta kertyi matkaa 49 km (gps).

10.7.2017 Jatkoimme tänään pyöräilyä muutaman päivän tauon jälkeen. Nyt alkavat olla kesälämpötilat, lämmintä oli 23 asteen paikkeilla, tuuli oli tosin melko navakka. Kiersimme vain lyhyen lenkin Metsämaa-Ypäjänkylä-Kauhanoja-Kartanonmäki-Puujalkala -reitillä, josta matkaa kertyi 49 km (gps), kun teimme pienen ylimääräisen koukkauksen Hirvikosken asutusalueella.

7.7.2017 Pyöräilyharrastus jatkui tänään, kun sää siihen oli mitä parhain. Tuuli oli hyvin heikkoa ja lämpötila 20 asteen paikkeilla. Ajoimme tänään Piltolan ja Mellilän kautta Koskelle, josta tulimme Ypäjälle ja sieltä Loimaalle. Loimaalta tulimme Puujalkalan kautta kotiin. Tämän päivän lenkille tuli mittaa 77 km (gsm). Tänään tuli myös täyteen pyöräilyssä 2000 km tämän kauden osalta. Viime vuonna sama tavoite oli täyttynyt jo kesäkuun puolivälissä.

6.7.2017 Tälle päivälle oli luvassa poutaa, mutta toisin kävi niin kuin eilenki, jolloin oli sadetta ennusteen mukaan sadetta tulossa, mutta ei kuitenkaan tullutkaan. Tänään pyöräily jäi vähälle, kun menimme aamulla pyörillä Maatalousmueso Sarkaan heinätalkoisiin. Heinätalkoissa sujahti sateiden lomassa kolmisen tuntia. Paluumatkan pyöräilimme Kartanonmäen ja Puujalkalan kautta. Matkaa tästä lenkistä tuli 20 km (gps).

5.7.2017 Kaunis aurinkoinen, mutta tuulinen oli sää tänään. Tuuli puhalteli luoteesta noin 6 km/h nopeudella. Päätimme käyttää mahdollisimman paljon aukeilla osuuksilla myötätuulta hyväksi ja mennä vastatuuleen metsäisiä osuuksia. Ajoimme ensiksi Piltolan kautta Mellilään, joka olikin lähes kokonaan mukavaa myötätuulta. Mellilästä alkoi vastatuuliosuus Pappisten ja Oripään kautta Virttaalle ja sieltä vielä Vampulan risteykseen kantatie 41:llä. Tämä väli on melko metsäinen ja tuuli tuli sopivasti vielä jonkinverran sivusta, niin metsä rauhoitti sen kummasti. Vampulasta saimmekin sitten sujutella melko mukavasti myötäisessä kutakuinkin koko matkan kotiin saakka. Mittaa lenkille tuli 82 km (gps). Reitin varrella vain muutama kevätviljapelto oli hyvin tähkällä, monilla pelloilla näki, että kasvusto oli juuri tulossa tähkälle. Paljon oli vielä peltoja, joilla ei oltu vielä tähkälletulovaiheessakaan. Yleisesti kasvustot ovat hyvin vahvoja, hyvin tummia väriltään. Hyvä niin, mutta ikävän myöhässä on kasvukausi, syksyä kohti kuitenkin ollaan koko ajan menossa.

2.7.2017 Pyöräilyharrastus jatkui tänään. Sää oli puolipilvinen ja melko tuulinen. Lämpötila kohosi tänään vähän yli 20 asteen. Ajoimme ensiksi Kuninkaisiin, jossa poikkesimme tänään Avoimet puutarhat -päivänä avoinna plleeseen loimaalaiseen Tuomiston puutarhaan. Kiersimme ja ihailimme puutarhan kasvirunsautta, mutta lopulta maltoimme jatkaa pyöräily. Ajoimme orisuolle Valtatie 2:lle ja sitä pitkin Ristimäenkulman risteykseen. Ristimäenkulman tietä ajoimme 9-tielle Koskenrannan risteykseen, josta jatkoimme vielä Ypäjänkylän kautta Kauhanojalle. Kauhanojalta tulimme Kartanonmäkeen, josta vielä jatkoimmekin Karhulan risteykseen ja vasta sieltä tulimme kotiin. Päivän lenkille tuli pituutta 76 km (gps).

29.6.2017 Kaksi viikkoa meni käymättä pyörälenkillä, mutta kävimmepä sentään vaellusmatkalla. Kävimme Lemmenjoella vaeltamassa ja olimme neljä yötä teltassa. Paluumatkalla olimme yhden yön Niilanpää-hotellissa Kiilopäällä, jossa saunoimme Kiilopään savusaunassa ja uimme raikkaassa purossa. Tämän jälkeen menimme vielä vaeltamaan ja viettämään kaksi yötä teltassa Posion Korouomalla. Lapissa juhannusviikolla sää oli viileä ja räntääkin sateli yhtenä yönä, mutta eipä tuosta nyt varsinaista haittaa ollut, eikä vilukaan tullut. Hyttysiäkään ei ollut juuri lainkaan. Tänään sitten lopulta suuntasimme pyörälenkille. Ajoimme Metsämaalle, Kollasenkulmalle ja sieltä 2-tietä Ristimäenkulmalle ja Koskenrannan risteyksestä kohti Ypäjänkylää. Ypäjänkylältä menimme Katinhännaän tien kautta Kauhanojalle, josta tulimme uutta Hämeentietä Loimaalle. Loimaan keskustaan emmen menneet vaan kiersimme sen Mäenpään sillan sekä Kemppilän ja Ylistaronkatujen kautta. Lemmensillasta tulimme taas takaisin Loimijoen lounaispuolelle, josta sitten jatkoimme Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalkalan ja Kolkkalantien kautta kotiin. Matkaa lenkistä tuli 62 km (gps).

15.6.2016 Tänään jatkoimme pyöräilyharrastusta. Eilinen navakka pohjoistuuli oli kääntynyt leppeäksi länsituuleksi. Ajoimme Piltolan kautta Mellilään ja sieltä Kumilaan, josta Pöytyän kirkon ja Oripään kautta kotiin. Ajomatkaa kertyi tästäkin lenkistä aivan sama 67 km (gps), joka oli eilinenkin ajomatkamme.

14.6.2017 Tänään vasta teimme kesäkuun ensimmäisen pyörälenkin. Kesäkuun alussa pilkoimme klapeja ja sen jälkeen lähdimme Kolille vaeltamaa. Vaelsimme siellä Herajärven kierroksen - lyhyemmän 40 km:n kierroksen, johon hiukan lisäsimme muutaman mutkan. Tänään aurinko paistoi, tuuli oli vähän navakkaa, mutta ei voinut pysyä enää pois pyörälenkiltä. Ajoimme Oripää-Virttaa-Vampula-Alastaro-Kurittula -lenkin. Vampulasta kotiin saakka oli hieno päästellä mukavassa myötätuulessa, mutta sinne piti ensiksi päästä. Alastarolla ja Vampulassakin oli vähän noussut viime päivien runsaista sateista vettä pelloille. Kosteita paikkoja näkyi muuallakin kasvustoissa. Tämän päivän lenkille tuli mittaa 67 km (gps).

29.5.2017 Sää oli tänään kolean tuulista mutta aurinkoista. Tuuli puhalteli pohjoisen suunnasta. Tänään taas kerran - Oripää-Virttaa-Vampula -lenkin. Jo ennen lenkille lähtöä kävimme pyöräillen kirjastossa. Päivän pyöräilylle tuli mittaa 70 km (gps). Oraat kaipaavat jo yleisesti vettä. Toukokuun aikana ei ole meillä mittaukseni mukaan satanut kuin 2 mm ja muutama hyvin vähäinen lumiräntäkuuro. Huomiselle on ennusteessa taas vesisadetta, mutta katsotaan kuinka siinä pilvet kuivuvat. Tienvatsilla kukkivat ahomansikat ja näkyipä puna-ailakkikin kukassa.

21.5.2017 Tuuli puhalteli tänäänkin leudosti ja pilviä ei ollut lainkaan taivaalla. Lämpötila kohosi parhaimmillaan 22 asteen paikkeille. Lähdimme tänään normaalia aiemmin, kun Loimaan Lehden pururatakierrostapahtuma oli jo klo 15. Virttaalla, Metsästysseuran majalta lähtö. Ajoimme Virttaalle Alastaron ja Vampulan kautta. Tuuli oli Vampulaan saakka vastainen, joskin aika heikko. Eräveikkojen majalta patikoimme lenkin Kankaanjärven ympäri. Patikoinnille tuli matkaa reilut viisi kilometriä. Virttaalla oli erittäin runsaasti patikoijia. Mehut nautittuamme lähdimme paluumatkalle, jonka teimme samaa reittiä kuin mennessäkin. Paluumatkalla saimme tulla hyvässä myötätuulessa Vampulasta kotiin saakka. Tuuli oli tainnut hiukan voimistua iltapäivän aikana. Pyöräilymatkaa kertyi 76 km ja kävelyä 5 km (gps).

20.5.2017 Tänään lämpötila nousi vähän yli 20 asteeseen, eilen saavutettiin helleraja, joten hiukan viileämpää oli tänään. Tuuli oli heikkoa, mutta suunta oli pohjoisen puolelta. Kohtalaisen monilla pelloilla olivat kevään kylvöt jo oraalla, mutta monilla pelloilla jatkui kylvötyö edelleen. Luonto on rävhtänyt nyt parin päivän aikana kevään upeaan vihreyteen. Ajoimme tänään Metsämaan kautta Ypäjälle ja sieltä Vaulammille, josta tulimme takaisin Palikkalan kautta Ypäjälle ja kotiin kiersimme vielä loppumatkalla Puujalkalan kautta. Päivän lenkille tuli mittaa 77 km (gps).

14.5.2017 Sää oli tänään taas aurinkoinen ja lämmin, tuulikaan ei ollut kovin voimakasta. Iltapäivällä lämpötila kohosi 15-16 asteen tuntumaan. Ajoimme tänään ensiksi Kauhanojalle normaali reittiämme. Kauhanojalta menimme Katinhännäntietä Ypäjänkylälle ja sieltä Koskenrannan risteykseen Metsämaalle, josta matka jatkui Ristimäenkulman ja Kollasenkulman kautta Metsämaan keskustaan. Onkijoen aukeella heikkona puhallellut lounaistuuli oli kääntynyt enemmän länteen ja voimistunut erittäin kovaksi. Piti oikein polkea, että sai pyörän rullaamaan eteen päin. Onneksi tällaista vastatuulta oli vain tuo muutaman kilometrin pätkä, kunnes taas pääsimme metsän suojaan. Kotiin tultaessa kiersimme vielä Hirvikosken keskustan kautta. Päivän lenkille tuli mittaa 59 km (gps). Kylvötöissä oli tänään eilistäkin vähemmän koneita pelloilla, mutta kuulimmepa reissun aikana tämän vuoden ensimmäisen käen kukunnan Murronharjulla.

13.5.2017 Tänään oli aurinkoinen sää ja tuulikin melko heikkoa. Lämpötila nousi iltapäivällä 14-15 asteeseen. Oli koko kevään paras pyöräilysää. Yöt ovat edelleen ollet pakkasöitä, viisi jopa kuusi astetta pakkasta aina alimmillaan. Emme oikein osanneet päättää suuntaa, johon ajaisimme, niinpä ajoimme ensiksi Puujalkalaan, edelleen Kartanonmäkeen ja Lemmensillalle, jonka jälkeen käännyimme takasin. Tulimme Hirvikosken keskustaan ja siitä ajoimme Kurittulaan, Kojonkulmalle ja Orisuolle. Orisuolta tulimme kotiin Kollasenkulman ja Metsämaan kautta. Tällaisesta kiertelystä tuli gps:än mukaan matkaa tasan 60 km. Peltotöissä oli tänään edellisiä pyöräilykertojamme enemmän koneita. Koko ajan kylvöt näyttävät etenevän yllättävänkin ripeästi.

11.5.2017 Pyörälenkille teki mieli tänäänkin vaikka taas sateen uhkaa oli. Tuuli oli tänään kohtalaista. Ajoimme taas Oripää-Virttaa-Alastaro -lenkin, mutta tänään lopussa kiersimme kotiin Onkijoen tien risteyksestä Hirvikosken keskustan kautta, joten lenkille tuli mitta 67 km (gps). Tänään näimme erikoisen lintujen muuttoaallon, kun Raikkolan paikkeilla jouduimme Suokukkojen muuttolauman keskelle. Linnut viuhtoivat menemään vauhdikkaasti ja melkein pelotti, että törmäävätkö meihin - eivät kuitenkaan. Lintuja oli paljon. Lennosta en olisi niitä tunnistanut, mutta yksi uros istahti tien penkalle niin oli siitä helppo tunnistaa. Tänäänkään ei kovin monella pellolla oltu toukotöissä, mutta isoilla koneilla jälkeä tulee nopeasti.Emme kastuneet vaikka räntää jonkin aikaa satelikin. Sade alkoi Alastaron keskutan paikkeilta ja jatkui Kurittulaan saakka.

10.5.2017 Koleaa säätä pitää edelleen. Sateen uhka oli vielä peikkona, mutta lähdimme kuitenkin monen päivän pyöräilytauon jälkeen ajelemaan. Ajoimme ensiksi Karhulan risteykseen, josta Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Kauhanojalle. Kauhanojalta matka jatkui Ypäjänkylän kautta Metsämaalle ja sieltä kotiin. Kotona olimme vajaan tunnin kunnes lähdimme osaltamme tämän vuoden ensimmäiselle Loimaan Lehden pururatakierrokselle. Vuorossa oli Siltojen lenkki, jonka lähtö ja paluu olivat Loimaan torilla. Ajoimme torille pyörillä, jonka jälkeen kävelimme neljän kilometrin lenkin ja palasimme pyörillä takaisin. Paluumatkalla kiersimme Hirvikosken keskustan kautta. Tämän päivän pyöräilymatkaksi tuli 52 + 11 km eli yht. 63 km ja lisäksi 4 km kävelyä. Hiukan lumiräntää saimme niskaamme kävelylenkin lopuksi ja paluumatkalla Loimaalta kotiin. Vain muutamalla pellolla oltiin toukotöissä, mutta yllättävän paljon jo oli kylvettyjä peltoja.

2.5.2017 Tuulinen, mutta muutoin oli tänään upea pyöräilysää. Tuuli puhalteli luoteesta viiden metrin sekuntinopeudella. Ajoimme sivuvastaisessa Oripäähän, josta edelleen sivuvastaisessa matka jatkui Virttaalle ja Vampulaan. Tällä välillä metsä aika paljon siivilöi tuulen voimasta pois. Vampulasta pääsimmekin sitten päästelemään hienossa myötätuulessa Alastarolle ja Vanhan Alastarontien kautta Karsattilaan ja Onkijoki/Hirvikoski -risteykseen, josta kiersimme vielä Hirvikosken keskustan kautta kotiin. Päivällä ennen pyörälenkille lähtöä kävimme pyöräillen kirjastossa, joten päivän kokonaisajoksi tuli 70 km (gps). Yksi traktori oli muokkaustöissä, kyse oli varmaan nurmikon kylvömuokkauksesta.

1.5.2017 Tänään Vapun päivänä jatkoimme pyöräilyharrastustamme. Oli aivan erinomainen pyöräilysää, tuuli oli kuitenkin edelleen melko navakkaaa. Lämpötila oli hyvän matkaa yli 10 astetta ja aurinko paistoi. Ajoimme tänään Kollasenkulmalle ja sieltä Ristimäenkulmalle, josta Ypäjänkylälle ja Kauhanojalle. Kauhanojalta tulimme Puujalkalan kautta kiertäen kotiin. Tuntui, että lähes koko ajan oli tänään vastatuuli. Vain lyhyellä pätkällä 2-tietä oli selvä myötätuuli. Hyvin lenkistä kuitenkin selvittiin. Lenkille tuli mittaa 62 km (gps). Tänään minulla tuli tämän kauden pyöräilyissä ensimmäinen 1000 km täyteen. Jokohan tällä viikolla alkavat pelloilla kevättyöt?

30.4.2017 Onpa ollut oikullisia säitä. Välillä on satanut räntää ja välillä paistanut aurinko. Koleaakin on ollut. Tänään lämpötila kohosi vain 4-5 astetta plussalle. Tuuli oli melko navakkaa. Eilen illalla alkoi voimakkaampi räntäsade, jota oli jatkunut koko yön. Aamulla oli viitisen senttiä lunta ja koko maisema valkoinen. Ihmeellistä kuitenkin, kun puoleenpäivään asti vuorotellen paistoi aurinko ja satoi vettä ja märkää räntää, niin lumet sulivat ja lopulta tietkin kuivuivat. Kun aurinko paistoi, päätimme mekin lähteä pyöräilemään. Pyöräilyvarusteet puettuamme ja ulos päästyämme oli taivas taas harmaiden pilvien peitossa. Lähdimme kuitenkin ajelemaan. Päätimme kierrellä tässä lähialueella, jotta kastuttuamme voisimme nopeasti tulla kotiin. Ilma viileni sen verran, että pyörälenkkimme aikana satoi pääasiassa vain lumirakeita ja hiukan räntää. Emme kastuneet, mutta lopetimme kuitenkin ajelun, kun olimme ajaneet 43 km (gps).

26.4.2017 Eilinen oli kolea ja sateinenkin päivä. Koleus jatkui tänäänkin erittäin voimakkaan tuulen ryydittämänä. Lähdimme kuitenkin pyöräilemään vaikka sadekuurojakin ennusteesta löytyi. Ajoimme tänään Puujalkalan, Kartanonmäen ja Piltolan kautta Mellilään, josta Pappisiin ja Oripäähän. Vastatuulta oli paljon tällä osuudella, Oripäästä saimme sitten päästellä hyvän myötätuulen saattelemina kotiin. Kevättaskuruohot olivat intoutuneet kukkimaan. Maanantaina eli toissapäivänä emme vielä niiden kukkia havainneet, tänään niitä oli paljon. Lenkki oli tänään 56 km:n (gps) mittainen.

24.4.2017 Pakkasyöt jatkuvat edelleen, alinarvomittari oli käynyt yön aikana reilussa 3 pakkasasteessa. Päivä oli puolipilvinen ja hyvin heikkotuulinen. Lämpötila kohosi iltapäivällä noin seitsämään plusasteeseen. Ajoimme tänään tämän kevään pisimmän lenkin, kun menimme Ypäjän kautta Koski Tl:ään ja sieltä Mellilään, josta tulimme Piltolan ja Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen. Kartanonmäestä kiersimme vielä Puujalkalan kautta kotiin. Lenkille tuli mittaa 78 km (gps).

23.4.2017 Tänään tuuli oli melko navakka ja tummia pilviäkin oli taivaalla. Pyörälenkille lähdimme kuitenkin tänäänkin vaikka heikko sadekuuro hiukan pitkittikin lähtöämme. Emme kuitenkaan lenkkimme aikana saaneet sadetta vaikka joillakin paikoin tie olikin hiukan sateen kostuttama. Ajoimme Oripäähän aika navakassa vastatuulessa. Oripäästä Virttaalle ja Vampulaan ajeessamme tuuli oli sen verran sivusta, että se ei tuntunut juuri mitenkään. Vampulasta saimmekin sitten tulla myötätuulessa kotiin. Päivälämpötila ei tänäänkään noussut kuin kuuden asteen paikkeille. Yöllä oli alimmillaan ollut pakkasta 1,9 astetta. Kevät etenee nyt kovin hitaasti ja muokkaustöitä ei pelloilla ole vielä aloitettu. Syysviljojen ja nurmien lannoituksia on ilmeisesti hiukan tehty. Tämän päivän pyöräilymatka oli 66 km (gps).

19.4.2017 Aurinkoista oli tänäänkin, mutta edelleen ajankohtaan nähden aika viileätä. Yöllä pakkanen oli meidän mittarissamme käynyt alimmillaan -8,4 asteessa. Päivälämpötilakin nousi vain noin kuusi astetta plussalle. Ajelimme tänään Metsämaalle ja sieltä Kauhanojalle, josta tulimme Puujalkalan kautta kiertäen kotiin. Päivän pyöräilymatkaksi tuli 49 km (gps).

18.4.2017 Tänään jatkui hyvä pyöräilysää. Aurinko paistoi, mutta lämmintä ei silti ollut iltapäivällä kuin viiden asteen paikkeilla. Tuulta haistellen ajoimme ensiksi 9-tielle Karhulan risteykseen, josta ajoimme Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen ja jatkoimme sieltä Kauhanojalle. Kauhanojalta menimme Katinhännäntietä Ypäjänkylälle ja Metsämaalle Koskenrannan risteykseen, josta jatkoimme ajoamme Ristimäenkulman kautta Kollasenkulmalle. Kollasenkulmalta tulimme Metsämaalle ja kotiin. Päivän ajosuoritus oli 66 km (gps).

15.4.2017 Melko aurinkoista oli, kun iltapäivän alkaessa lähdimme pyöräilemään. Auringosta huolimatta oli sää melko kolea. Lämpötila oli vain vajaa pari astetta plussalla. Tuuli oli melko heikkoa - pari-kolme metriä sekunnissa. Ajoimme Puujalkalan kautta Kartanonmäkeen ja siitä Kauhanojalle. Kauhanojalta ajelimme Katinhännäntietä Ypäjänkylälle ja jatkoimme Metsämaalle Koskenrannan risteykseen, josta Ristimäenkulmalle ja sieltä kakkostietä Orisuolle. Orisuolta käännyimme kohti Kojonperää ja Kojonperästä jatkoimme Köyliönkylän ja Kurittulan kautta Vakkatielle, jota tulimme Onkijoen ja Hirvikosken risteykseen. Risteyksestä tulimme suoraan kotiin. Lenkin jälkimmäisen puoliskon aikana taivaalle kasautuneista pilvistä alkoi sataa ajoittain lunta, joka kuitenkin suli tiestä lähes sitä mukaa kuin satoikin. Emme mekään lumisateesta juurikaan kastuneet, mutta kylmää keli oli ja ajoittain sormia palelti. Tämän päivän pyöräilykierrokselle mittaa tuli 70 km (gps).

14.4.2017 Sää oli tänään melko aurinkoinen, mutta erittäin kolea, lämpötila oli vain asteen pari plussalla. Tuuli oli erittäin heikkoa, mutta suunta oli pohjoisesta. Tänään ajoimme Oripäähän ja sieltä Virttaan kautta Vampulaan, josta tulimme Alastarolle. Alastarolta ajelimme vanhaa tietä Karsattilaan ja siitä Vakkatietä Onkijoen- ja Hirvikoskentien risteykseen, josta vielä tulimme Hirvikosken keskustan kautta kiertäen takaisin kotiin. Muutaman joutsenen ja kurjen näimme ja yhden valtavan hanhiparven, joka laskeutui Tammiaisissa Loimijokeen. Päivän pyöräilymatka oli 67 km (gps).

12.4.2017 Sateen uhka oli ilmeinen lähtiessämme pyörälenkille, joten päätimme tehdä vain lyhyen lenkin aivan lähituntumassa kierrellen. Ajoimme Karhulan risteykseen ja siitä Loimaan-Portin kautta Kartanonmäkeen, josta jatkoimme Tampereentielle ja sitä Haaralle. Haaralta tulimmekin jo kotiin. Ajoittain saimme sadetta niskaamme, joka tulikin lumena tai räntänä vaikka lähtiessäme pyöräilemään, oli lämpötila ollut vielä 5-6 astetta plussalla. Emme kuitenkaan kastuneet. Päivän lenkki jäi tällä kertaa vain 28 km:n (gps) mittaiseksi.

8.4.2017 Tänään sää oli puolipilvinen ja läpötila nousi parhaimmillaan vähän yli 10 plusasteen, tuulikin oli heikohkoa. Repäisimme tänään tämän kauden pisimmän pyöräilymatkan. Ajoimme ensiksi normaalin lenkkimme Alastaro-Vampula-Virttaa-Oripää, mutta sen lisäksi kiersimme vielä Kartanonmäki-Puujalkala -lenkin ja niin pyöräilymatkaa kertyi tälle päivälle 76 km (gps). Joutsenia, muutama kurkikin ja töyhtöhyyppiä oli pelloilla. Kiurut livertivät myös peltojen yllä ja muutakin laulukonserttia kuului tällaisena lämpimänä kevätpäivänä.

7.4.2017 Sää oli koko päivän pilvinen ja iltapäivälle oli ennusteltu sadekuuroja. Tuulen nopeudeksi oli enustettu 4-5 m/s ja sellaista se varmaan olikin. Lähdimme pyöräilemään. Ajoimme Puujalkalaan ja siitä Kartanonmäkeen ja Piltolan kautta Mellilään. Vettä ripsui hyvin heikosti ajoittain. Mellilän keskustassa sattui hiukan suurempi kuuro kohdalle, mutta ei sekään kuitenkaan kastellut. Loppumatkalla Mellilästä Oripäähän ja sieltä kotiin ei enää vettä ripsutellutkaan. Päivän ajo oli 56 km (gps).

5.4.2017 Puolipilvinen oli sää ja tuuli oli kohtalaista. Pyörämatka suuntautui ensiksi Alastarolle, sieltä jatkoimme Virttaalle ja Virttaalta Oripäähän ja takaisin Hirvikoskelle. Tämän päivän ajoksi tuli 55 km (gps).

3.4.2017 Pilvinen päivä, mutta ei kuitenkaan satanut. tuulikin oli heikkoa. Lapissa vietetyn hiihtoviikon jälkeen teimme tänään ensimmäisen pyörälenkin. Ajoimme 9-tielle Karhulan risteykseen ja siitä Loimaan keskustaan, jossa oli pientä asiointia, kävimme myös Eviralla ja sen jälkeen menimme Kauhanojalle ja sieltä Ypäjänkylän kautta Metsämaalle, josta tulimme kotiin. Pyöräilymatkaa tästä kertyi 57 km (gps).

23.3.2017 Tänään oli aurinkoista ja tuulta ei ollut juuri lainkaan. Ajoimme tänään Alastaro-Vampula-Virttaa-Oripää -lenkin ensimmäisen kerran tänä vuonna. Matkaa lenkkiin tuli 67 km (gps), kun lisäsimme loppuun pienen lenkin tuossa lähialueella.

19.3.2017 Jatkoimme taas tänään pyöräilyharjoitusta. Päivä oli aurinkoinen ja tuuli oli edelleen kohtalaisen heikkoa, mutta siitä huolimatta lämpötila oli selvästi eilistä viileämpi, vain 3-4 astetta plussalla. Ajoimme tänään Alastarolle ja sieltä Virttaalle. Virttaalta jatkoimme Oripäähän ja edelleen kotiin. Pienen ylimääräisen kierroksen teimme tänäänkin, jotta saimme päivän lenkille mittaa 55 km (gps).

18.3.2017 Tänään vasta jatkoimme heti vuoden alussa alkanutta pyöräilykauttamme. Ilma oli oikein kaunis, pääosin auringonpaisteinen ja lämintäkin oli ainakin kuutisen astetta, tuulikin oli melko olematonta. Kauden uudelleen avauslenkkinä ajoimme Metsämaa-Kauhanoja-Puujalkala -lenkin, johon molemmissa päissä teimme pienen lisämutkan ja näin saimme lenkille mittaa 49 km (gps).

1.1.2017 Tänään Suomi 100 juhlavuoden ensimmäisenä päivänä tuli avatuksi pyöräilykausi, joka viime vuoden osalta loppui vasta eilen, uudenvuoden aattona. Tänään lämpötila keikkui nollan vaiheilla tai hiukan sen alle. Tuuli oli melko heikkoa. Ajoimme kotoa ensiksi Oripäähän, josta Pappisiin ja sieltä Mellilään. Mellilästä tulimme Piltolan kautta Karhulan risteykseen, josta ajelimme Loimaanportin kautta Kartanonmäkeen ja sieltä Puujalakalan kautta kiertäen kotiin. Tämän vuoden avauslenkille tuli mittaa 55 km (gps).

Matkalla Orisuolle!

Kojonkulman metsästysseuran majan pihassa matkalla Orisuolle! - Kuva: Raimo Nordman