Kuukausikuvat 2017

Katso myös:
Kuukausikuvatarinat 2018
Kuukausikuvatarinat 2016

Oma valintani kuukauden kuvaksi. Kuva on kuvattu julkaisukuukautensa aikana.

Keskipäivän kaamosta Kiilopään rinteessä
Joulukuu 2017

Hyvää Uutta Vuotta 2018! Lappi kutsui niin voimakkaasti, että oli päästävä katsomaan kaamosta ja niinpä suuntasimme Kiilopäälle viettämään vuoden vaihdetta. Kaamos ei Lapissa ole mitään pimeää, se on kaunista sinistä hämärää. Meillä täällä etelässä kaamos on paljon synkempi kaikkine loskaisine keleineen. Lähdimme Kiilopäälle 28.12.2017. ja palasimme kotiin 3.1.2018 - voi olla, että tammikuun kuukausikuvakin on vielä Lapin kaamoksesta. Kiilopäällä aurinko nousee kaamoksen päättymisen merkiksi ensimmäisen kerran 7.1.2018. Kiilopäällä kaamosta riittää talvisin kuukauden ajaksi - Utsjoella vielä kolmisen viikkoa kaemmin. Lappi ei koskaan petä, siellä viihtyy ja sinne tekee aina mieli.

Talvi tulossa järvelle
Marraskuu 2017

Olimme marraskuun alussa käymässä Pieksämäellä. Joka käynnillä tuo Pyhäjärven maisema sykähdyttää, niin tälläkin kerralla. Marraskuun alussa oli jo kunnon talvea, lunta lähes kymmen senttiä ja pakkasta kireimmillään hyvän matkaa toistakymmentä astetta. Vaikka muistamme kuluneen marraskuun vesisateisena, pimeänä ja kaikin puolin melko ankeana säänsä osalta, oli tuo kuukauden alku aivan päinvastainen auringonpaisteineen ja tuulettominen pakkaspäivineen, jollaisia ei tosin montaa ollut koko kuukauden aikana.

Eijafjallajökulin kainalossa
Lokakuu 2017

Toinen kerta elämässäni, kun pääsin tutustumaan Islantiin. Olipa kaikin puolin todella upea matka ja hieno saari tutustua tuo Islanti, paljon luontonähtävyyksiä ja mainiota oli myös, että sääkin suosi lokakuun alussa tehtyä matkaan aivan mahtavasti. Valitsin matkakuvistani kuukausikuvaksi kuvan, joka on otettu Eyjafjallajökullista. Se on pieni jäätikkö eteläisessä Islannissa, noin 100 km Reykjavikista itään. Se muistetaan koko Euroopan lentoliikenteen pysäyttäjänä, kun jäätikön alla oleva tulivuori alkoi 22.3.2010 purkautua. Sen tiedetään purkautuneen ainakin vuosina 920, 1612 ja 1821–1823. Nyt tarkkaillaan aktiivisesti vieressä olevan Katlan käyttäytymistä. Katla on suuri tulivuori, jolla on ollut taipumusta purkautua samoihin aikoihin kun Eijafjallajökullkin. Kuvan ottopaikan lähellä on pieni elokuvateatteri, jossa esitetään tästä viimeisimmästä purkauksesta otettua elokuvaa. Oli vaikuttava esitys. Kävimme matkallamme yleisimmät turistikohteet ja turistien määrä on todella runsaasti lisääntynyt siitä kuin mitä meitä oli ensimmäisen matkani aikoihin 17 vuotta sitten. Kuvassa on maatila peltoinen, kaikki ne peittyivät purkauksessa vahvan tuhkakerroksen alle.

Ruskaa Vongoivan rinteessä
Syyskuu 2017
Syyskuun ruskavaelluksemme suuntautui tänä vuonna Itäkairaan. Lähdimme patikoimaan Kemihaarasta ja teimme tuntureille ja itärajan tuntuman metsissä lähes sadan kilometrin kierroksen kuuden päivän aikana. Maasto oli kaikin puolin varsin helppoa, jopa Vongoivan huipulle nousu. Tunturilla oli kiusana vain erittäin voimakas tuuli, joka jo alkoi tehdä sivutuuleen askelluksesta hiukan haastavaa. Hyvin kuitenkin selvittiin ja ruskaakin nähtii, erityisesti juuri Vongoivalle noustessa, mutta myös paluumatkan soisilla osuuksilla Kemijoen Keskihaaran varsilla. Hieno matka vaikka aurinkoa ei viikon matkamme aikana näkynyt juuri lainkaan ja monena yönä satoi vettä, jopa hyvinkin runsaasti. Kaikki onnistui, Korvatunturilla käynti tosin jäi vielä kutkuttamaan, mutta nyt ei sinne nousuun tullut lupaa hankituksi.

Örössä - rannalla
Elokuu 2017
Aurinko ei vieläkään uskaltautunut näyttäytyä, kun olimme tutustumassa toistamiseen Örön saareen. Viime vuoden matkalla satoi koko saaressa olo aikamme, mutta nyt ei satanut ennen kuin ollessamme laivalla paluumatkalla. Örössä käyntimme oli 12.8., jolloin Helsingin alueella ja maamme itäisessä osassa riehui kunnon Kiira-myrsky. Örössä oli hyvin tyyni päivä, eikä paluumatkallakaan laivaa laineet keinuttaneet. Örö on kaunis ja ympärillä on kaunis saarten kirjo erilaisia luotoja ja pieniä saaria. Varmaan melko vaikea alue merenkulun kannalta. Örössä saimme tutustua saareen sotilaalliseen historiaan, kasvitietouttakaan unohtamatta. Tutuiksi ainakin nimeltään tulivat mm. etelän- ja lännenkylmänkukka, merikaali, suola-arho, meriotakilokki, merivehnä, hietikkosara ja rantakaura Ryhmämme vahvuus oli 37 henkilöä. Kaunis kiitos kaikille mukan olijoille mukavasta matkaseurasta.

Iltavalaistu Pyhäjärvi
Heinäkuu 2017
Olimme parin päivän vaelluksella Etelä-Konneveden kansallispuistossa. Upeat näköalapaikat siellä olivat Loukkuvuori ja Kalajanvuori. Vaelluksen jälkeen meloimme kajakeilla vielä Konnevedellä vajaan päivän, Käpynänukon ainakin näimme. Konevedeltä siirryimme Pieksämäelle. Pyhäjärven rannassa saimme nauttia maukkaista saunan löylyistä ja vilvoittavista uintikäynneistä. Kaksi päivää siellä vierähti ja kumpanakin iltana saimme nauttia upeista iltavalaistuksista järven yllä. Vaikeuksia olikin valita kuukausikuvaa, kun Konnevedeltäkin olisi vaihtoehtona ollut maisemakuvia. Valitsemani kuva on nyt kuitenkin perjantai-illalta 28.7. heti jälkeen klo 22, kun aurinko on hetki sitten laskeutunut horisontin taakse.

Lemmenjoella
Kesäkuu 2017
Olemme jo vaeltaneet kesäkuussa ensiksi Kolilla, juhannusviikolla Lemmenjoella ja juhannuksen aikaan Posion Korouomassa.Säässä ei vaelluksen suhteen ollut varsinaisesti moittimista, mutta turhan pilvistä on ollut. Kolilla sentään hiukan paistoi aurinkokin. Kuva on kuitenkin Lemmenjoelta, jossa aurinko näyttäytyi vähän ennen puolta yötä ja värjäsi Ravadasjärven takan näkyvän tunturin rinteen upeilla sävyillään. Kamerani kello oli jäänyt talviaikaan ja näin kuvan exif-tiedosto näyttä kuvan ottohetkeksi klo 22.25, mutta kesäajan kello oli silloin jo 23.25.

Pettävällä pohjalla
Toukokuu - May 2017
Patikkareissulla 23.5.2017 Kurjenrahkan kansallispuistossa ihmettelimme porukalla näitä pettävällä kasvupohjalla kasvavia mäntyjä, joita Savojärven ympärillä on useita. Mänty ei voi enää siirtyä, kun on kerran kasvupaikalleen juurtunut, vaan siinä on sinniteltävä hamaan loppuun asti, joka osalle puista vääjäämättömästi odottaa veden syleilyssä.

Yksipyöräisellä!
Huhtikuu 2017
Perinteinen kevään hiihtomatka tuli tehdyksi jo maaliskuun lopulla, joten ei nyt ole kuukausikuvana kuvaa Lapista. Huhtikuu meni melko lailla kotimaisemissa. Pääsiäisen aikaan Sanna tuli perheineen Loimaalle. Samuli oli ottanut yksipyöräisensä mukaan ja näytti mummolle ja papalle miten ajo sillä sujui. Erinomaisen hyvin se sujui. Kuukausikuvaksi valikoituikin nyt Samulin ajokuva yksipyöräisellä ajaen.

Aakenus
Maaliskuu 2017
Hiihtoviikkomme Ylläkselle oli tänä vuonna jo viikko 13, vain neljä viikkoa edellisen Ylläksen matkan jälkeen viivähdimme kotona. Viikon aikana hiihtelimme Ylläksen alueen hyvin hoidettuja ja vaativuudeltaan vaihtelevia latuja 333 km. Torstaisin hiihdetään Aakenushiihto, johon mekin viikkomme torstaipäivänä osallistuimme ja kiersimme Aakenuksen. Päivän hiihtosuoritus oli 67 km. Aakenustunturi kohoaa kvartsiittihuippuineen Ounasselällä läntisessä Kittilässä Ylläksen ja Levin puolivälissä. Aakenuksen korkein huippu, Pallilaki on noin 565 metriä korkea, muita huippuja ovat mm. Moloslaki (530 m) ja Vasalaki. Aakenuksen alue liitettiin Pallas-Yllästunturin kansallispuistoon joulukuussa 2004. Itäpuolelta tarkasteltuna Aakenus näyttää kohoavan aivan äkkiä korkeuksiinsa tasamaalta. Kuva on otettu 30.3.2017 Aakenuksen itäpuolelta neljän kuvan sarjana, jotka liitin Photoshopilla panoraamaksi. Tämä oli ensimmäinen sellainen hiihtoviikkomme, jonka hiihtoretkillä joka päivä kuljetin mukanani järkkäriä.

Kesänkin rinteessä
Helmikuu 2017

Helmikuu oli viime vuoden tapaan taas kovin pilvinen ja harmaa - pakkaskelejä ja lunta täällä etelässä ei juuri ollut. Hiihtäminen on jäänyt vähiin, mutta pääsimmepä kuun loppulla suuntaamaan taas kohti Lappia, Ylläksen Äkäslompoloon. Seuranamme olivat tyttäremme Sanna kolmen poikansa kanssa. Käytimme matkapäivän jälkeen ensimmäisen päivän lumikenkäilyyn. Kiipesimme Kesänkijärveltä Kesänkille pitkin Pirunkurua, Sanna ja pojat Pirunkurun ylärinnettä. Huipulta laskeuduimme Tahkokurun laavulle ja sieltä suunnistimme vielä Lainiotunturille. Lainiotunturilta tulimme Hangaskuruun ja siitä suunnistimme takaisin Kesänkijärvelle. Kuukausikuva on otettu Pirunkurusta, kun Sanna menee ylhäällä kurun reunalla. Lumikenkäilyn jälkeen hiihtelimme viisi päivää ja saimmekin kartutetuksi kauden hiihtomäärä vähän yli 200 kilometrillä.

BigBand-musisointia
Tammikuu 2017
Meille tuli tilaisuus päästä nauttimaan Turun Seudun Musiikkiopiston Big-Bandin musisoinnista Musiikkiopiston saliin Turkuun. Hyvin puhaltimet soivat keskenään yhteen kuin myös kosketinsoittimien ja rumpujen kanssa. Solistejakin orkesterilla oli ja myös laulajia vaikka heitä ei kuvassa näykään. Tämä oli samalla tyttärenpoikamme ensimmäinen esiintymistilaisuus kyseisessä bändissä saksofonia soittaen. Kuva on liitetty yhdeksi kahdesta vierekkäisestä kuvasta. Liittäminen onnistui yllättävänkin hyvin Photoshopin kanssa.

Yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa?