Raimo Nordman

Katso myös:
Kuukausikuvatarinat 2011
Kuukausikuvatarinat 2009

Oma valintani kuukauden kuvaksi. Kuva on kuvattu julkaisukuukautensa aikana.

Joulukuutako? Hyvää Joulua!
Joulukuu 2010
Minun Loimaani -sarja
Harvoin joulukuussa saamme nauttia aurinkoisesta pilvettömästä säästä - nyt tällasia päiviä on ollut jo useita. Kuukausikuvakseni valitsema kuva on otettu 12.12.2010 klo 11:22 Loimaan Krekilässä. Kuvanoton aikaan pitäisi auringon olla lähes korkeimillaan päivän kierrossa ja näin matalalla se siitä huolimatta on. Sitä ei kesällä tule oikein ajatelluksikaan, että kuinka vinosti me sitä paistetta talven pimeimpään aikaan olemme mahdollisia saamaan. Useimmat joulukuut ovat lipuneet ohitse hämärän pilvisen ja ehkä vähän sumuisenkin sään vallitessa - hienoja tällaiset aurinkoiset päivät - tosin melko kylmiä, tätäkin kuvaa otettaessa oli lämpötila yli 15 astetta pakkasen puolella.
Tämän kuvan myötä toivotan kaikille sivujemme kävijöille oikein Hyvää Joulua ja Onnea Vuodelle 2011.

Mitä lie linnunmunia!
Marraskuu 2010

Kuvan pallurat eivät toki ole mitään linnunmunia vaan siemenistä on kysymys - nämä ovat sinilupiinin (Lupinus angustifolius) siemeniä. Sattui olemaan kamera mukana, kun loimaalainen viljelijä toi Pöytyälle sinilupiinisatonsa siemenkunnostukseen, niin sain heti siemenistä kuvan.
Sinilupiinin viljelyä kokeillaan nyt - tarkoitus olisi saada siitä uusi valkuaisrehukasvi erityisesti naudoille, mutta ei viime kesänä kuitenkaan sato ollut riittävä. Varoituksen sana - pitää muistuttaa, että sinilupiini on aivan eri kasvi kuin tienreunoilla kasvava komealupiini, jota ei rehuksi pidä eläimille syöttää sen sisältämien myrkyllisten yhdisteiden vuoksi.

Auringonlaskun kajoa Loimijoella
Lokakuu 2010
Minun Loimaani -sarja
Tein tiistain 6.10. illansuussa ennen auringonlaskua kuvausmatkan lähiseudulle - polkupyörän kanssa. Tällä reissulla kävin mm. Loimijoen Hirvikoskella. Olin kuitenkin miettinyt auringonsuunnan väärin, eikä itse patoon ja koskeenkaan juuri aurinko paistanut, mutta kosken alajuoksulla oli vielä paistetta. Tästä nappaamani kuva nyt edustaa tämän kuukauden kuvaa..

Seeprakuvioitua sänkipeltoa
Syyskuu 2010
Pöytyällä olen jo aikaisemminkin katsellut tätä peltoa, jossa puimurin jäljet näkyvät erittäin voimakkaana seeprakuviona. Ilpolta saamani palautteen perusteella tosiaan vaalemmat jäljet ovat puimurin pyörien alle jäänyttä osaa ja tumma tallaamatonta sänkeä, siitä tämä raitaisuus eikä suinkaan edestakaisin puinnista. Edustakoon tämä nyt tätä syksyistä kuvaa, kun ilmakin oli kovin syksyinen kuvaa 17.9.2010 ottaessani - hiukan vihmoi vettä ja taivas oli melko vahvassa pilvessä. Keväällä 2011 oikein selvisi, että raidat johtuivat suorakylvöstä, kun sänkipelto oli kylvetty syysvehnälle.

Hapsihirssi - Panicum capillaris - vierailijana kasvimaalla.
Elokuu 2009
Tässä kesällä vaimo alkoi ihmetellä, että mikä ruoho meidän kasvimaallamme mahtaa kasvaa. Hän ei ollut sitä kitkenyt pois, kun kasvi oli niin oudon näköinen. Menin lopulta tutustumaan kasviin ja selvittelin tuntomerkkejä - päädyin, että hapsihirssihän se on. Kasvina se on tällainen tulokaslaji, joka linnunruokasiementen mukana, mutta ilmeisesti myös keittiökasvin siementen mukana saattaa tulla vierailemaan. Todennäköisesti se ehtii ainakin osan siemenistään saada valmiiksi ennen syyskylmien tuloa, jännä seurata. Näitä yksilöitä sattuu olemaan kaksi samalla pienellä kasvipenkin matkalla. Toinen vasta alkaa työntää röyhyään ulos tupesta, mutta toisella röyhy on jo hyvin pitkälti tullut esiin - osa senkin röyhyn haaroista näyttäisi vielä olevan tupessa. Kasvi ei ole kovin yleinen maassamme, mutta toisaalta on sitä tavattu aina Oulun korkeudelle saakka.

Suomalaisessa kansallismaisemassa
Heinäkuu 2010
Vaellus alkoi kiinnostaa ja niinpä Ison Karhunkierroksen kierrettyämme teimme heti heinäkuun alussa toisen, vähän lyhyemmän vaelluksen Kolin maisemissa. Reittimme oli noin 40 km pitkä Herajärven kierros, johon heinäkuun alun hellesäässä käytimme kaksi vuorokautta. Maasto oli melko vaativa, mutta myös palkitseva upeine maisemineen. Ensi vuonna ilmeisesti Herajärven kierros onkin jo 60 km:n mittainen, näin meille kerrottiin. Toivo elää, että vaellusta voisimme jatkaa vielä tulevaisuudessakin - katsotaan?

Sateinen iltapäivä Oulangajoen Taivalkönkäällä.
Kesäkuu 2010
Uutena haarastuksena löysimme vaimoni Marja-Liisan kanssa tänä kesänä vaeltamisen, yli yön kestävänä. Ensimmäisen tällaisen pitkän vaelluksen teimme Sallan ja Kuusamon maisemissa Isolla karhunkierroksella - 80 km, jonka selvitimme vajaassa viidessä vuorokaudessa. Kuvia matkalta tuli paljon kasveista ja maisemista. Tämä Oulangajoen Taivalkönkään kuva, joka on otettu päivää ennen kesäpäivän seisausta, näyttää mainiosti pohjoisen kevätkesän vehreyden, jonka matkalla koimme. Oulangajoki oli jo asettunut kevään raivostaan hyvin uomaansa.
Upeita nähtävyyksiä olivat myös Kiutaköngäs ja koko Oulangajoen alue sekä Kitkajoki ja tietenkin maisemat Kumpuvaaralta, Konttaselta, Valtavaaralta ja Rukalta. Sadetta emme saaneet muuta kuin juuri tuona kesäkuun 20. päivän iltapäivän aikana, muina päivinä sää oli aurinkoinen, lämpötila 20 asteen tienoilla.

Pekka tuuliajolla
Toukokuu - May 2010
Sunnuntaina 2.5.2010 se viimein tapahtui - tuuli tyyntyi niin paljon, että kuumailmapalloilu oli mahdollista. Pääsiäisestä saakka oli tätä jo odotettu. Niin oli tasaista upeaa menoa ja maisemia oli hieno ihailla yläilmoita, kertoi Pekka kokemuksenaan palloilun jälkeen. Ypäjältä oli lähtö ja Somerolle, lähelle Tammelan rajaa lentoretki tunnin lennon jälkeen päätyi. Oli hienoa, että saimme olla mukana jakamassa tämän lentoonlähtökokemuksen.

Iltalenkki Kellostapulin kurussa
Huhtikuu 2010
Huhtikuussa viikolla 16. teimme keväisen matkamme Lappiin, Äkäslompoloon. Viikko oli mitä parhain hiihtoviikko. Kaikki päivät olivat erinomaisen hyviä hiihtopäiviä ja kilometrejä kertyi aivan mahdottomasti. Hiihdimme kuuden päivän aikana yhteensä 509 km, joka ylittää 55 kilometrillä entisen viikon hiihtoennätyksemme. Kameraa ei jaksanut hiihtäessä pitää juurikaan mukana, mutta tiistai-illansuussa lähdimme iltalenkille, johon otin Nikonin mukaani. Nousimme ensiksi ylös Luontokeskukselle ja siitä jatkoimme Varkaankurun ylitse Kellostapulin kuruun, josta kuukausikuva on napattu. Taivas pilvistyi melko tummaan pilveen, mutta sateesta ei ollut tietoakaan. Tummat pilvet auringonlaskun puolella antoivat kuvaan tummuuttaa. Tuntuu kuin kuva ei olisikaan huhtikuussa otettu, jolloin Lapissa jo on paljon valoa.

Kevään merkkejä pitkän talven jälkeen
Maaliskuu 2010
Minun Loimaani -sarja
Pakkasta ja lunta on tänä talvena saatu monen viime vuoden edestäkin. Tiukassa on kevään tulo ollut. Maaliskuun 13. päivänä oli Kojonjoessa vasta hiukan kevään merkkejä näkyvissä - koskesta oli vesi vallannut aukkoja lumipeitteeseen ja lehtipuiden väri oli muuttunut keväisemmäksi talven harmaista ja huureteisistakin väreistä.

Varvasmylly Valtatie 9 varrelta
Helmikuu 2010
Talvi on ollut oikein talvi. Yli kahteen kuukauteen ei ole lämpömittari noussut nollan yläpuolelle. Pakkasta oli yli kymmenen asetta torstaina 18. helmikuutakin, kun ajelin kotia kohti. Pysähdyin kuvamaan lumisia maisemia useammassakin paikassa, mutta kuukausikuvaksi valitsin tämän Pöytyältä Valtatie 9 varrelta varvas- eli jalkamyllystä ottamani kuvan. Varvasmylly on vanhin suomalainen tuulimyllytyyppi, jota kutsutaan myös jalka- tai konttimyllyksi. Varvasmylly on mylly, jossa koko rakennus käännetään varvapönkillä tuetun jalkatolppansa varassa tuulen suuntaan.

Ovatko ufot laskeutuneet?
Tammikuu 2010
Lauantai-illalla, kun olin juuri saunaan lähdössä, huomasi vaimo, että erikoiset valot kajastivat läntisellä taivaalla. Menin katsomaan ja kuvahan niistä piti ottaa. Varmaankin Hirvihovin piha-alueella tai siinä lähistöllä oli jokin tällainen valonlähden, joka valotolpat sai aikaiseksi. Valitsin sen nyt kuukauden kuvaksi, vaikka kuukausi on vasta aluillaan. Kuvan myötä toivotan Hyvää Uutta Vuotta 2010 kaikille sivuihin tutustuville.

Yksi kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa?