Edellinen kausi 2021
Seuraava kausi 2022-23

Hiihtokausi 2022

Hiihtokauden pääsimme avaamaan uudenvuoden alussa, 2.1.2022 Virttaalla. Hiihtokausi päättyi 1.4.2022 hiihtoviikon päätteeksi Äkäslompolossa. Hiihtokilometrejä kertyi minulle talven aikana 1525 km.

Kauden hiihdot
Tammi 332 12 27,67
Kausi yhteensä 1525 42 36,31

Kauden 2022 hiihtoblogi

Kausi 2022 Kauden viimeinen hiihto oli osaltamme 1.4.2022 Äkäslompolossa. Jonkun kerran olisi vielä Loimaalla voinut sen jälkeen hiihtä, kun lunta tuli muutamassa päivässä huikeat lähes 30 cm. Äkkiä se kyllä hävisikin.
Kauden hiihtokilometrit 1525 km, josta:
Loimaan alueella 1331 km 38 päivänä
Lapissa Äkäslompolossa 194 km 4 päivänä
Yhteensä 1525 km 42 päivänä.

1.4.2022 Aamulla oli pakkasta -12 astetta, taivas oli pilvetön. Ladulle pääsimme heti kahdeksan jälkeen. Hiihdimme Äkäslompololle ja siitä Navettagallerian ladun kautta Kotamajan risteykseen, risteyksestä lähdimme Äkäsjoen jokijääosuudelle. Jokijään jälkeen suuntasimme Kutujärvelle pitämään evästaukoa. Evästauon jälkeen lähdimme kohti Pyhäjärven kotaa. Ensiksi oli pitkä puuduttava nousu ja sen jälkeen pitkä laskuosuus, jossa oli pari oikein vauhdikasta osuutta. Ehjänä selvisimme Pyhäjärven kodalle, jota ei ladulle näkynyt juuri lainkaan eikä sitä oltu viitoitettu. Osasimme kuitenkin sinne poiketa. Melko pian perässämme tuli isä teini-ikäisen poikansa kanssa. He olivat menossa Leville, jonne mies kertoi vaimonsa tulevan heitä hakemaan. Me kerroimme omista kokemuksistamme Äkäslompolon ja Levin välisistä hiihdoista, joita olemme tehneet viisi kertaa hiihtäen saman päivän aikana matkan edestaikaisin. Näiden jutujen jälkeen jatkoimme Pyhäjärven jäätä Pyhäjärven autiotuvalle, josta pysähtymättä suoraan aina Kotamajalle saakka. Kotamajalla kävimme mehulla ja munkilla ennen kuin nousimme mäen päälle ja laskettelimme kohti Hangaskurun laavua. Hangaskurustakin jatkoimme alamäkeä kohti Latvamajaa. Latvamajalla pidimme tauon, jonka jälkeen hiihtelimme Äkäslompoloon. Kiersimme vielä ylimääräisenä takaisin Kesänkijärvelle ja toista latua Äkäslompoloon ennen kuin nousimme ylös Röhkömukkaan asunnollemme. Keli oli aika hyvä, mutta hiihto tuntui kyllä melkoisesti takamuksessani, jota vielä seuraavan päivän istuminen kotimatkalla autossa ei helpottanut. Päivän hiihto oli 53 km (gps). Koko Ylläs-viikon hiihto jäi osaltani 194 km:iin. Marja-Liisa hiihti lähes sata kilometriä enenmmän. Kävelimpä hiihdon lisäksi sentään 22 km.

31.3.2022 Tämäkin päivä meni osaltani vielä kävelyharjoituksilla. Laskeuduin aluksi Kesänkijärvelle ja menin sen pohjoisrantaa Kesänkin laavulle, josta nousi Pirunkurua ylös Kesänkille. Jatkoi Tahkokurun kodalle ja sielä kävelyreitiä takaisin Kesänkijärvelle ja takaisin majapaikkaan. Kävelymatkaa kertyi tänäänkin upeassa aurinkoisessa säässä 11 km (gps). Marja-Liisa hiihteli yksikseen 50 kilometrin lenkin.

30.3.2022 Tänään katsoin olevan parasta, että en lähde hiihtämään, pakaroissa tuntui sen verran voimakasta kipua. Lähdin kävelykierrokselle, joka ei tuntunut lainkaan niin pahalta kuin hiihto. Kävelin Kellokkaaseen ja sieltä Varkaankurun laavulle, jolta tulin takaisin kämpille kiertäen Kesänkijärven ja Äkäslompolon kautta. Kävelymatkaa kertyi 11 km (gps). Marja-Liisa hiihteli yksikseen 46 kilometrin lenkin.

29.3.2022 Pakkasta oli aamulla 11,5 astetta. Aika tuskaiselta hiihto tuntui, mutta lähdin kuitenkin. Laskettelimme alas Äkäslompolon suuntaan ja sieltä jatkoimme Velhonkodalle ja edelleen Luosujärvelle. Luosujärvellä poikksesimme kahvilaan mehulle ja munkille. Matka jatkui Aurinkotuvalle ja sieltä pienen napostelutauon jälkeen Ylläsjärvelle ja edelleen Ojanlatvan laavulle, jolla oli taas pidettävä napostelutauko ennen kuin jatkoimme kohti Latvamajaa. Sinne saakka emme ihan menneet vaan käännyimme Kesänkin laavun suuntaan, jossa taas pidimme taukoa ennen loppurutistusta Äkäslompoloon ja Röhkömukkaan. Päivän hiihto oli 43 kilometriä. Hiihto oli minulle aika tuskaista. Ilmeisesti ensimmäisen päivän kaatuminen jäisellä ladulla vioitti häntäluuta, joka nyt ilmoittaa olemassaolostaan.

28.3.2022 Taivas oli aamulla pilvessä, lämpötila oli kymmenen astetta pakkasella. Odottelimme, että urheiluliike aukeaa ja olin jo ennen aukeamista oven takan odottelemassa. Sattumoisin sieltä löytyi vanhoihin siteisiini sopivat oikean kokoiset monot, myös sauvat tulivat korjatuiksi. Ladulle pääsimme vasta klo 10 jälkeen. Eiliseen verrattuna oli keli selvästi tahmeempi yöllä sataneen uuden lumen johdosta. Laskettelimme alas Äkäslompolon suuntaan ja sieltä jatkoimme kohti Äkäsjokea, jonka jääosuutta menimme ja poikkesimme Kutujärven tuvalle. Sieltä jatkoimme Peurakaltioon ja toista reittiä takaisin Kutujärvelle, josta palailimme Ylläs-Agrolaan takaisin samaa reittiä, jota olimme tulleetkin. Hiihtoani haittasi huomattavasti eilinen kaatuminen ja myös eilistä tahmeampi keli. Hiihdimme tänään vain 37 km (gps).

27.3.2022 Ajelimme eilen Ylläkselle Äkäslompoloon ja tänään lähdimme ladulle hienossa aurinkoisessa säässä. Aamulla oli kunnon pakkanen -18 astetta, mutta iltapäivällä enää pari astetta pakkasella. Keli oli koko päivän todella vauhdikas, joten poikkeuksellisesti lähdimmekin Röhkön mökiltämme nousuemaan ylämäkeen kohti luontokeskus Kellokasta ja edelleen Tunturi-Ylläkselle, josta jatkoimme Tunturijärvelle. Tunturijärveltä menimme mukavaa alamäkeä Luosun ladulle ja siitä Ylläsjärvelle. Ylläsjärveltä jatkoimme Lainioon. Lainiosta matka jatkui Villenkämpälle ja Tammituvan, Karhukodan ja Latvamajan kautta takaisin mökille Ylläs-Agrolaan. Tammituvan ja Karhukodan välissä olevassa suoalueelle päättyvässä laskussa kaaduin, jossa rytäkässä sauvat vähän vaurioituivat ja vasemmanjalan monosta irtosi pohja monon puoliväliin saakka. Tämän jälkeen hiihtäminen ei onnistunut kuin tasatyönnöillä, kun monon piti olla koko ajan tukevasti suksen päällä. Tästä tuli sellainen reilun 15 kilometrin tasatyöntörutistus, mutta sujuihan se. Pahoja mäkiosuuksia ei tälle välille sattunut. Päivän hiihto oli 61 km (gps).

23.3.2022 Eilisen jouduimme olemaan pois ladulta vaikka päivä olisikin ollut hyvä hiihtopäivä. Tänään oli sää taas aivan edellispäivien kaltainen, auringonpaistetta ja iltapäivällä myös lämmintä. Tuuli oli edelleen heikkoa. Virttaalta moottoriradan olevalta parkkialueelta lähdimme hiihtelemään sinne ajettuamme heti aamulla seitsemän jälkeen. Kiertelimme nyt 2,4 km:n ladun 18 kertaa ja lisäksi 400 metrin pätkän edestakaisin. Keli ei ollut tänään aivan yhtä liukas kuin se on ollut, vaikka aamulla lähtiessämme oli vajaa kolme astetta pakkasta. Tänään oli taivaalla vaihtelevasti pilvisyyttä, joten lämpötila ei kohonnut plussalle niin nopeasti kuin edellisinä päivinä ja keli jatkui suhteellisen hyvänä koko hiihtomme ajan. Saimme tämän päivän suoritukseksi 44 km (gps).

21.3.2022 Edelleen hiihto maistuu, kun keli on niin mahtava. Pakkasta oli aamulla kolme astetta. Päivä oli eilisen kaltainen, auringonpaisteinen ja iltapäivällä myös lämmin. Tuuli pysyi edelleen heikkona. Virttaalle lähdimme ja ajelimme taas ihan moottoriradan vieressä olevalle parkkialueelle, jossa kiertelimme ns. "sormikkaan" latuja. Keli oli liukas tänäänkin. Kiersimme nytkin mökkikylän sormikkaassa pääosin 2,4 km:n lenkkiä ja muutaman kerran lenkkiä, josta tuli vain noin kilometri. Saimme näistä tämän päivän suoritukseksi 43 km (gps).

20.3.2022 Päivä oli säältään taas aurinkoinen ja lähes tuuleton, iltapäivällä oli lämmintä 12-13 astetta. Yöllä oli ollut pakkasta alimmillan pari-kolme astetta. Virttaalle taas lähdimmen aamulenkille moottoriradan vieressä olevalle parkkialueelle, jossa kiertelimme ns. "sormikkaan" latuja. Keli oli liukas tänäänkin. Kiersimme mökkikylän sormikkaassa tällä kertaa pääasiassa 2,4 km:n lenkkiä ja myös lyhempää pätkää, joka pääasiassa oli vain pitkä suora hiihdettynä edestakaisin. Saimme kuitenkin tämän päivän suoritukseksi 42 km (gps) ennen kuin lämpötila nousi sen verran korkeaksi, että luisto alkoi takuta.

17.3.2022 Päivä oli säältään taas aivan edellispäivien kaltainen, auringonpaistetta ja iltapäivällä myös lämmintä. Tuuli oli edelleen heikkoa. Virttaalle taas lähdimmen moottoriradan vieressä olevalle parkkialueelle, jossa kiertelimme ns. "sormikkaan" latuja. Keli oli liukas tänäänkin. Kiersimme ensiksi mökkikylän sormikkaassa 1,7 km:n lenkkiä kymmenen kierrosta, jonka jälkeen muutimme pitemmälle lenkille. Tätä 3,36 kilometrin lenkkiä kiersimme kahdeksan kierrosta. Näiden lisäksi menimme noin 150 metrin pätkän edestakaisin. Saimme tämän päivän suoritukseksi 44 km (gps).

16.3.2022 Ei voi pitää välipäivää, kun keli on niin mahtava. Pakkasta oli aamulla viitisen astetta. Päivä eteni eilisen kaltaisena, auringonpaisteisena ja iltapäivällä myös lämpimänä. Tuuli oli ainakin aamupäivällä erityisen heikkoa. Lähdimme Virttaalle ja ajelimme taas ihan moottoriradan vieressä olevalle parkkialueelle, jossa kiertelimme ns. "sormikkaan" latuja. Keli oli liukas tänäänkin. Kiersimme niin mökkikylän sormikkaassa 1,7 km:n lenkkiä ja myös pitempää 3,36 km:n lenkkiä vähän vuorotellen. Saimme tämän päivän suoritukseksi 42 km (gps).

15.3.2022 Välipäivän jälkeen lähdimme tänään hiihtämään aamulla. Pakkasta oli aamulla viitisen astetta. Päivä eteni auringonpaisteisena ja iltapäivällä oli lämmintä taas seitsemän kahdeksan astetta. Me olimme silloin jo pois ladulta. Tuuli oli heikkoa. Lähdimme Virttaalle, nyt ajelimme ihan moottoriradan vieressä olevalle parkkialueelle, jossa kiertelimme ns. "sormikkaan" latuja. Keli oli aika liukas tänäänkin. Kiersimme ensiksi mökkikylän sormikkaassa 1,7 km:n lenkkiä viisi kierrosta, jonka jälkeen aloimme kierrellä pitempää lenkkiä. Mittaa pitemmällä lenkillä oli tällä kertaa 3,36 km. Sen kiersimme 13 kertaa. Saimme tämän päivän suoritukseksi 52 km (gps), joka on taas uusi tämän kauden päiväennätys.

13.3.2022 Pakkasta oli aamulla asteen pari eilistä enemmän. Päivä eteni auringonpaisteisena ja iltapäivällä oli lämmintä jo seitsemän kahdeksan astetta. Tuuli oli eilistä vaoimakkaampaa. Lähdimme Virttaalle. Keli oli aika liukas tänäänkin, vain auringon pitempään paahtaman kohdat menivät puuroisiksi. Lähdimme edelleen Säkyläntien parkkipaikalta ja menimme mökkikylään. Kiersimme mökkikylän pidennetyn lenkin ennen kuin jatkoimme Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajallle. Ulkoilumajalta kiersimme kahdesti Porsaanharjun lenkin ja sen jälkeen kävimme sieltä edestakaisin Kankaanjärvellä. Tämän jälkeen menimme mökkikylän alueelle Kankaanjärven kautta. Kiersimme vielä mökkikylän pidennetyn lenkin (3,37 km), jonka jälkeen tulimme autolle. Lopussa hiihdimme vielä kahdensadan metrin pätkän edestakaisin. Saimme tämän päivän suoritukseksi 40 km (gps).

12.3.2022 Pakkasta oli aamulla -5 astetta, mutta iltapäivällä lämpötla nousi saman verran plussalle. Koko päivä oli kaunis ja aurinkoinen, tuulta ei ollut juuri lainkaan. Virttaan laduille suuntasimme. Keli oli plusasteista juolimatta hyvä koko iltapäivän ajan. Ladut oli ajettu eilen ja ne olivatkin yllättävän hyvässä kunnossa. Roskat olivat hävinneet ja kova jäätikkö oli murentunut. Lähdimme Säkyläntien parkkipaikalta ja hiihdimme mökkikylän ja Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle. Siitä kiersimme ensiksi Porsaanharjun lenkin ja sen jälkeen nousimme uudestaan Porsaanharjun suuntaan ja laskettelimme alas Kantolaavulle. Kantolaavulta palasimme ja nousimme Näköalalaavulle saakke. Sieltä sitten laskettelimme ulkoilumajalle ja teimme uudestaan Porsaanharjun lenkin, jonka jälkeen menimme uudestaan Kantolaavulle, mutta nyt Raja- ja Juvankoskilaavujen kautta. Kantolaavulta kävimme vielä uudestaan Juvankoskilaavulla ja sen jälkeen vasta palasimme samojen laavujen kautta ulkoilumajalle. Ulkoilumajalta menimme Kankaanjärvelle ja palasimme takaisin Ulkoilumajalle, jonka jälkeen jatkoimme taas Kankaanjärven kautta mökkikylälle. Kiersimme siellä lenkin kertaalleen ennen kuin jatkoimme mökkikylän kautta takaisin Säkyläntien parkkipaikalle. Lopussa hiihdimme vielä sadan metrin pätkän edestakaisin ja niin oli päivän suoritus takana, yhteensä 43 km (gps). Nyt ylityi tämän kauden osalta 1000 km ja meni 24 km vielä ylikin..

10.3.2022 Pilvinen päivä oli tänäänkin. Yöllä oli ollut alimmillaan pakkasta kuutisen astetta. Aamulla oli vielä lähes kaksi astetta. Päivä oli pilvinen, mutta silti tänään lämpötila nousi iltapäivällä pari astetta plussalle. Hiihtokeli oli kuitenkin melko hyvä. Ladut ovat niin jäisiä, että tasamaalla menee hyvin tasatyöntöä lykkien. Virttaalla hiihdimme taas. Lähdimme Säkyläntien parkkipaikalta ja menimme mökkikylän lenkille. Kiersimme siellä lenkkiä, jolla oli pituutta 3,37 km. Kiersimme lenkin 10 kertaa ja lisäksi meno ja paluumatka autolle 3,59 km suuntaansa. Tämän lisäksi menimme lopussa edestakaisin 100 metrin pätkän, niin hiihtosuoritus oli vähän yli 41 km (gps).

9.3.2022 Hiihto jatkui tänään. Yöllä oli hiukan lämpötila laskenut pakkasen puolelle eikä se siitä päivän aikanakaan noussut plussalle. Tiedossa oli liukasta keliä. Virttaalle ajoimme ja Säkyläntien parkkialueelta lähdimme hiihtämään kohti mökkikylää. Kiersimme mökkikylän alueella ensiksi kolme lenkiä ennen kuin jatkoimme Kankaanjärvelle. Kankaanjärven takaa hiihdimme kuusi edestakaista käyntia Vampulan ulkoilumajalla. Yhdestä käynnistä tuli aina hiukan yli 4,6 km. Sen jälkeen tulimme takaisin mökkikylän alueelle ja kiersimme siellä lenkin pari kertaa, jonka jälkeen suuntasimme takaisin autolle. Tästä kiertelystä tuli päivän hiihtosuoritukseksi uusi kauden päiväennätys ja samalla kauden ensimmäinen 50 km:n ylitys, kun hiihtomatkaa kertyi yhteensä 51 km (gps).

8.3.2022 Aamulla oli maassa pari senttiä uutta lunta. Yöllä oli lämpömittari käynyt reilun asteen pakkasen puolella. Melko lämmin tuli päivästä. Iltapäivällä lämpötila nousi noin neljään-viiteen asteeseen ja sai uuden lumen nopeasti pehmenemään. Aurinko paistoi, mutta pilviäkin seilaili taivaalla. Lähdimme kaikesta huolimatta katsomaan Virttaalle hiihtoladun kuntoa. Latuja ei ollut ajettu. Lähdimme lykkimään Säkyläntien parkkipaikalta. Keli oli tämän kauden tahmein. Suksi ei luistanut. Hiihdimme kuitenki mökkikylän ja Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle ja sieltä teimme vielä Porsaanharjun kierroksen. Sen jälkeen laskettelimme Rajalaavun kautta Kantolaavulle saakka. Kantolaavultta tulimme samaa reittiä takaisin ulkoilujalle, josta lähdimme kohti autoa. Kiersimme kuitenkin mökkylän kautta ja Mökkikylän lenkin vielä uudestaankin ennen kuin tulimme autolle. Mittariin tuli tämän päivän rankasta kierroksesta 25 km (gps).

6.3.2022 Yöllä oli ollut pakkanen. Iltapäivällä lämpötila kohosi pari-kolme astetta plussalle, mutta siitä huolimatta keli pysyi luistavana. Aurinko paistoi, mutta tuuli oli melko navakkaa. Hiihtelimme edelleen Harjureitin maastoissa. Lähdimme ladulle Virttaalta Säkyläntien parkkipaikalta. Lämmin sää varmaan jo sai monet jäämään pois laduilta. Teimme taas monia lenkkejä ja muutamia pätkiä kiersimme vielä tuplasti edestakaisin tai toisen kierroksen. Hiihdimme taas uuden tämän kauden päivämatkaennätyksemme, joka nyt oli 44 km (gps).

4.3.2022 Jatkoimme hiihtoharrastusta myös tänään. Keli oli edelleen hyvä, mutta monet ladut aika jäisiä. Lämpötila oli iltapäivällä asteen verran plussalla. Yöllä oli pakkasta ollut lähes kymmenen astetta. Virttaalla oli eilen paljon puista varissutta roskaa laduilla, joten päätimme mennä katsomaan Oripään lentokentä latutilannetta. Siellä latuja oli aamulla ajettu. Osa oli jouduttu tekemään uuteen paikkaan jään ja veden takia. Kiersimme ensiksi latuja kahdeksan kilometrin kierroksen kahdesti. Sen jälkeen otimme kierroksiimme mukaan enmmän myös niitä jäisiä latuosuuksia ja saimme näin kierroksen mitaksi keskimäärin 8,5 km. Kiersimme näin vielä kolme kierrosta ja lopussa hiihdimme vielä pienen pätkän edestakaisin. Näin koko hiihtomme oli tänään 42 km (gps).

3.3.2022 Aurinkoinen, kaunis kevättalvinen sää jatkui taas tänään. Lämpötila kohosi iltapäivällä parisen astetta plussalle. Yöllä oli pakkasta ollut lähes kuusi astetta. Tuuli oli melko navakkaa ja sai roskia laduille kaikilla metsäisimmillä väleillä. Virttaalta, Säkyläntien parkkipaikalta lähdimme taas hiihtelemään. Kiersimme mökkikylän lenkin kautta niin mennessä kuin tullessakin ja molemmilla kerroilla hiihdimme mökkikylän lenkiä vielä ylimääräisen kierroksen. Sieltä menimme Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle ja sielläkin mennen tullen hiihdimme ekstrana välin Ulkoilumaja - Kankaanjärvi. Ulkoilumajalta teimme Porsaanharjunlenkin ja sen jälkeen laskettelimme harjulta Kantolaavulle. Takaisin sieltä tulimme Näköalalaavun kautta Ulkoilumajalle. Sen jälken laskettelimme Rajalaavun kautta taas Kantolaavulle ja tulimme takaisin Ulkoilumajalle, jonka jälkeen ylimääräisen edestakaisen Kankaanjärven käynnin jälkeen palasimme Kankaanjärven kautta Virttaalle Säkyläntien varteen. Tämän päivän hiihtomatka oli uusi kauden päiväennätys 43 km (gps). Melko pahasti laduille tippuneet roskat jarruttivat menoa. Erityisen pahoja olivat runsaana laduille tulleet kuusenneulaset, mutta haittaa tekivät myös kaikki muut roskat.

2.3.2022 Välipäivän jälkeen olimme hiihtämässä Virttaalla. Yö oli melko leuto. Päivällä lämpötila kohosi pariin asteeseen. Hiihtämään lähdimme Säkyläntien parkkipaikalta. Menimme samoja latuja suunnilleen samassa järjestyksessä kuin aiemminkin, mutta hiihtelimme aina välillä joitain hyviä pätkiä lisäksi edestakaisin. Keli tuntui lähtiessä hiukan tahmealta, mutta muuttui nopeasti oikein luistavaksi. Pilvet katosivat taivaalta ja aurinko tuli esiin. Auringon olisi olettanut lämmittävän, mutta eipä se juuri tuntunut kuin aivan auringossa kylpevissä kohdissa. Tänään tuli eräs parikunta vastaan, emme heitä tunteneet, mutta juttelimme kuitenkin vähän aikaa. Heistä tuli kovin nostalginen olo, kun he kertoi suksiensa olevan ainakin 50 vuotta vanhat, siteet olivat myös vanhat Y-siteet, jollaiset itselläni oli 1950-luvulla kansakouluaikoina. Sukset olivat Järviset, jollaisilla myös itse lapsuudessa ja nuoruudessa hiihtelin. Pariskunta kertoi heillä olevan uusien suksien hankita harkinnassa. Miettivät voivansa elvyttää hiihtoharrastustaan vuosien tai vuosikymmenten tauon jälkeen. Meidän hiihtosuorituksemme oli tänään taas 42 km (gps). Oli oikein hieno hiihtopäivä.

28.2.2022 Aamulla pakkasta oli lähes viisi astetta. Aurinko paistoi koko päivän pilvettömältä taivaalta. Iltapäivän alkaessa lähdimme Virttaalle hiihtelemään. Lähdimme taas Säkyläntien parkkipaikalta. Keli oli vähän eilistä jäisempi. Tänään päivällä lämpötila jäi asteen verran eilistä alhaisemmaksi noin + 2 asteeseen. Kiertelimme samat lenkit kuin eilenkin, mutta sen lisäksi Porsaanharjun lenkin kertaalleen eilistä enemmän, mökkikylän lenkin kiersimme kolme kertaa enemmän kuin eilen. Näistä kertyi hiihtoa tänään 42 km (gps).

27.2.2022 Yöllä oli käynyt pakkasella seitsemän astetta. Päivällä lämpötila nousi kolmen asteen verran plussalle. Auto sopi Virttaalla Säkyläntien parkkipaikalle, josta tapamme mukaan Mökkikylän lenkin ja Kankaanjärven kautta kiertäen hiihdimme Vampulan ulkoilumajalle. Kiersimme Porsaanharjun lenkin ja sen jälkeen laskettelimme alas Kantolaavulle. Tulimme sieltä saman tien ylös ja kiersimme Näköalalaavun kautta Vampulan ulkoilumajalle. Sieltä laskettelimme Rajalaavun kautta Säkyläntien varteen Kantolaavulle. Kävimme sieltä edestakaisin vielä Juvankoskilaavulla Säkyläntien varressa ennen kuin palasimme Juvankoski- ja Raajalaavujen kautta Vampulan ulkoilumajalle. Sieltä hiihdimme Mökikylään ja kiersimme mökkikylän lenkin vielä kertaalleen ylimääräisenä ennen kuin tulimme ja laskettelimme aivan Eräveikkojen Ampumaradan kohdalle saakka. Sieltä vasta palasimme takaisin ja tulimme autolle. Matkaa tuli tälle päivälle 34 km (gps). Keli ei ollut aivan yhtä hyvä, mitä eilen oli, mutta toisaalta jotkut mäet veivät vauhdikkaammin alas kuin eilen. Tuuli oli tänään hiukan eilistä navakampaa.

26.2.2022 Hiihto jatkui tänään parin välipäivän jälkeen edelleen Virttaan laduilla. Lumet hupenevat, kun päivisin on lämpöasteita. Tänään tosin ei lämpötila kohonnut kuin asteen verran plussan puolelle. Tuuli oli kohtalainen. Öisin sentään on lämpötila käynyt useamman asteen pakkasella, joka hidastaa latujen pehmenemistä. Luisto oli kohtalaisen hyvä. Muitakin hiihtäjiä oli runsaasti. Emme saaneet autoa Säkyläntien parkkipaikalle vaan ajoimme Eräveikkojen majan parkkipaikalle, jossa tilaa riittää. Kävimme ensiksi hiihtäen Säkyläntien parkkipaikalla ja sieltä jatkoimme mökkikylän lenkkin ja Vampulan ulkoilumajan kautta Porsaanharjun näköalalaavulle. Sieltä tulimme takaisin Ulkoilumajalle ja kiersimme Porsaanharjun lenkiä uudestaankin sen verran että harjulta pääsimme laskettelemaan Kantolaavulle. Kantolaavulta tulimme takaisin Porsaanharjulle ja kiersimme Näköalalalaavun kautta ulkoilumajalle. Kiersimme vielä uudelleen Porsaanharjun lenkin ennen kuin laskettelimme Rajalaavun kautta Kantolaavulle, josta teimme kaksi ylimääräistä edestakaista hiihtoa Juvankoskilaavulle Säkyläntien varteen saakka ennen kuin nousimme takaisin ulkoilumajalle. Ulkoilumajalta tulimme ja kiersimme kaksi ylimääräistä kierrosta Mökkikylän lenkiä ennen kuin jatkoimme ja tulimme autolle. Tämän päivän lenkki oli meille tämän kauden pisin, mitaltaan 38 km (gps).

23.2.2022 Ajelimme tänään taas Virttaalle. Säkyläntien parkkipaikalta löytyi tilaa autolle ja lähdimme siitä hiihtelemään. Menimme mökkikylän lenkin ja Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle ja nousimme Näköalalaavulle. Sieltä tulimme takaisin ulkoilumajalle ja nousimme uudestaan Porsaanharjulle, josta nyt laskettelimme Säkyläntien varteen Kantolaavulle. Sieltä nousimme takaisin Porsaanharjulle ja kiersimme Näköalalaavun kautta taas Ulkoilumajalle, josta laskettelimme nyt Rajalaavun kautta Säkyläntielle. Menimme tiestä ylitse ja hiihtelimme Kantolaavulle. Kantolaavulata tulimme takaisin samaa reittiä Vampulan Ulkoilumajalle. Ylimääräisiä lenkkejä emme tehneet vaan tulimme sieltä mökkikylän lankin kautta takaisin autolle. Loppuun hiihtelimme lyhyen edestakaisen pätkän, että saimme täyteen tämän päivän hiihdoksi 30 km (gps). Eilisen lumisateen jäljiltä ei keli ollut kovin luistava, mutta ladut olivat muutoin ihan erinomaisessa kunnossa. Aurinko paisteli ajoittain ja tuulta ei ollut juuri nimeksikään. Luonto oli hyvin kaunis.

20.2.2022 Tänään oli taas aivan erilainen päivä kuin toissapäivänä. Lämpötila oli aamulla kuutisen astetta pakkasella ja tuuli oli heikkoa. Päivällä pakkasta oli asteen verran, keli oli luistava. Hiihtelimme tänään Oripään lentokentän ympärillä olevilla laduilla. Yhdistelimme siellä olevia latulenkkejä yhdeksi lenkiksi, jolle mittaa tuli melko tasan 9 km. Kiersimme tämän lenkin neljä kertaa eli yhteen 36 km (gps). Kulunen viikon suojasäät räntäsateista huolimatta tai niiden ansiosta on saanut lumikerroksen ohenemaan. Lunta on paikoin jo aika vähän.

18.2.2022 Viikon katkos tuli hiihtämiseen, kun oli kovin sateista ja ihan vesikeliä. Käväisimme myös Savossa. Sukset olivat matkassa mukana , mutta kelit eivät innostaneet ottamaan niitä autosta pois. Tänään sentään pääsimme hiihtolenkille. Virttaalla jatkoimme harrastusta. Tänään kiertelimme siellä gps:n mukaan latuja 30 kilometrin matkan. Keli ei ollut kovin vauhdikas. Eilen satanut räntälumi ei oikein luistanut vaikka yöllä oli ollut aste-pari pakkasen puolella, päivälläkin oli vähän pakkasella.

11.2.2022 Aurinko paistoi tänäänkin iltapäivällä, mutta nyt oli lämpömittarit asteen verran pakkasen puolella. Tuuli kävi länsi-luoteesta kohtalaisella viimalla. Hiihdimme tänään Virttaalla samat ladut kuin eilenkin. Keli oli oikein hyvä. Saimme tälle päivälle yhtä paljon hiihtokilometrejä kuin eilenkin eli 34 km (gps).

10.2.2022 Öisin on ollut pakkasia, mutta päivisin vähän plussan puolella. Tänään lämmintä oli parisen astetta ja ihan kirkas aurinkoinen ilma. Lounaan puoleista tuulta jonkin verran oli. Kiertelimme tänään pluskelistä huolimatta liukkaita Virttaan latuja 34 km:n (gps) matkan

7.2.2022 Päivä oli pilvinen, mutta ei juurikaan satanut. Lämpötila oli nollan vaiheilla ja tuuli oli heikkoa. Säkyläntien parkkialueella oli tilaa, joten siitä starttasimme taas hiihtämään ja kiertelimme aivan saman lenkin kuin edelliskerrallakin. Sen lisäksi kiersimme tänään Vampulan ulkoilumajalta yhden lisäkierroksen Näköalaalaavulle ja takaisin. Melko hyvä oli luisto edelleen ja ladut hyvässä kunnossa. Mukava oli hiihdellä kauniissa lumimaisemassa. Pientä sadetta esiintyi vähän aikaa. Hiihtomatkaksi kertyi tänään 32 km (gps).

5.2.2022 Hiihtoharrastus jatkui parin välipäivän jäkeen. Suuntana oli tällä kertaa Virttaa. Saimme auton sopimaan Säkyläntien parkkipaikalle, josta lähdimme lykkimään perinteisen reittimme: Säkyläntien parkkipaikka-Mökkikylä-Kankaanjärvi-Vampulan ulkoilumaja-Näköalalaavu-takaisin lähes ulkoilumajalle saakka-Kantolaavu-Näköalalaavu-Vampulan ulkoilumaja-Rajalaavu-Kantolaavu-Rajalaavu-Vampulan ulkoilumaja-Mökkikylä-Eräveikkojen Ampumaradan risteys-Säkyläntien parkkipaikka, lisäksi vielä edestakaisin loppuun 100 m:n pätkä. Tässä reitti nyt kerrattuna. Kohtalaisen hyvä oli keli ja ladut olivat hyvässä kunnossa. Virttaalle ajellessamma tihkutti vettä, mutta hiihdon aikana ei enää lainkaan. Lämpötila oli iltapäivän aikana nollan ja yhden plusasteen vaiheilla. Päivän lenkki oli 30 km (gps).

2.2.2022 Taas yhden välipäivän jälkeen ladulla, tälläkin kerralla Oripäässä. Tänään pakkasta oli koko iltapäivän ajan noin -10 astetta. Tuulta ei ollut juuri lainkaan. Aurinko ajoittain näyttäytyi heikon pilviverhon lävitse ja ajoittain satoi hyvin hiuenoa lunta, jota eilen satoi koko päivän ajan ja vielä yölläkin. Lumisade ei kovin paljoa luistoa heikentänyt, mutta pakkanen sai kuitenkin lenkin jäämään melko lyhyeksi ja matkaa kertyi nyt 21 km (gps)

31.1.2022 Tuli muutama välipäivä, mutta tänään lähdimme, nyt kuitenkin Oripäähän lentokenttää kiertämään. Kaksi edellistä päivää oli kunnon pyrypäiviä. Lunta tuli yhteensä parin päivän aikana lähes 30 senttiä. Oripäässä ladut olivat ajettuina, mutta Virttaan latujen kuntoa emme oikein saaneet selville latukamerakuvasta, joten siksi Oripäähän. Luistelu-ura oli Oripäässäkin paikoin hyvin pehmeä edellispäivien runsaasta lumentulosta johtuen, joten hiihto luistellen oli hyvin raskasta. Ladulla lykkelimmekin melko paljon tasatyönnöillä, luisto ei kutenkan ollut kovin hyvä uudella lumella, joten tämän päivän hiihto jäi 18 km:iin (gps).

27.1.2022 Lähtiessä jo oli sellainen tunne, että suksi ei kunnolla luista. Lähdimme kuitenkin Virttaalle. Lämpötila mittarin mukaan oli aste plussalla. Tuuli oli onneksi heikkoa. Taivas oli kuitenkin pilvessä ja illansuuhun oli ennustettu alkavaa lumisadetta. Hiihtolenkin aloitimme Säkyläntien parkkipaikalta ja menimme perinteisesti mökkikylän ja Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle. Nousimme Näköalalaavulle ja laskettelimme takaisin Ulkoilumajalle. Sieltä jatkoimme Porsaanharjun kautta Kantolaavulle, josta tulimme takaisin Porsaanharjulle ja kipusimme aina Näköalalaavulle saakka. Laskettelimme Ulkoilumajan ja Rajalaavun kautta Kantolaavulle, josta tulimme menomatkan reittiä takaisin Ulkoilumajalle. Lumisade oli vähitellen alkanut ja satoi tässä vaiheessa jo kohtalaisesti. Hiihdimme takaisin autolle Mökkikylän kautta kiertäen. Pientä edestakaista hiihtoa piti tehdä, että saimme tämän päivän hiihdoksi 30 km (gps). Oli ihan kohtuullinen suritus näin raskaassa kelissä.

25.1.2022 Aurinko paistoi tänään koko päivän pilvettömältä taivaalta. Tuuli oli kohtalaista, mutta pakkasta ei ollut kuin asteen verran hiihtämään lähtiessämme. Eilinen lämmin ja tihkusateinen päivä sai tämän päivän pienen pakkasen kanssa ladut jäisiksi. Ajelimme kuitenkin Virttaalle ja saimme auton Säkyläntien parkkipaikalle, josta lähdimme kohti mökkikylää. Kiersimme mökkikylän lenkkiä vielä pari ylimmääräistäkin kierrosta, kun meni mukavasti lähes tastyöntöä lykkien. Sen jälkeen hiihtelimme Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle, josta kiersimme vielä Porsaanharjun lenkin. Vauhti kohosi alamäissä melko korkeaksi, ladutkaan eivät olleet enää monen päivän hiihtojen jälkeen kovin priimakunnossa, joten emme nousseet harjulle enää uudestaan vaan palailimme takaisin Kankaanjärvelle. Kankaanjärven ja ulkoilumajan välinen osuus oli mukavaa hiihtä, joten tempaisimme sen edestakaisin vielä kolme kertaa. Kankaanjärveltä tulimme mökkikylän lenkille jonka kiersimme taas kertaalleen ylimääräisenä ennen kuin jatkoimme Virttaan Eräveikkojen ampumaradan kautta takaisin autolle. Päivän hiihto oli taas uusi päiväennätys tälle kaudelle, 36 km (gps).

23.1.2022 Ei tullut rokulipäivää väliin, kun jatkoimme hiihtämistä tänäänkin. Oli niin hieno sää, että ei malttanut pysyä pois ladulta. Aamupäivällä oli melko pilvistä ja yöllä oli aivan olematon kerros tullut märkää lunta. Iltapäivän alkaessa alkoi sää kirkastua. Lämpötila oli kotona lähtiessämme aivan muutaman kymmenyksen plussan puolella. Virttaan alueella sää kirkastui enemmän ja lämpömittaritkin painuivat pakkasen puolelle. Kotona oli plussalla vielä koko illan. Suksi luisti ihan mukavasti. Kiertelimme taas kaikki samat latukiemurat mitä eilenkin kiertelimme. Tänään hiihdimme lisäksi mökkikylän lenkin ylimääräisenä kahteen kertaan. Mökkikylän lenkille mittarimme näytti pituutta 1,83 km. Tämän lisäksi autolta lähdimme vielä takaisin 350 metrin matkan edestakaisin hiihtäen ja näin päivän hiihtosuoritukseksi saimme tämän kauden uuden ennätyksemme 34 km (gps).

22.1.2022 Jatkettiin hiihtoa Virttaalla myös tänään. Pakkasta oli tänään seitsemän-kahdeksan astetta ja tuulta ei juuri lainkaan. Taivas oli lähes pilvinen. Keli oli hyvä, eilistä parempi. Saattoi luistoon vaikuttaa myös ennen hiihton lähtöä tekemäni suksien voitelu. Virttaan maastoissa oli hiihtäjiä runsaasti. Säkyläntien parkkipaikalta pääsimme kuitenkin lähtemään ja kiertelimme aivan samat silmukat kuin toissa kerrallakin. Eiliseen lenkkiin tuli lisäksi käynti Vampulan ulkoilumajalta Rajalaavun ja Juvankoskilaavun kautta Kantolaavulla. Tämän päivän hiihtoon matkaa tuli 6 km eilistä enemmän eli 30 km (gps).

21.1.2022 Puolipilvistä, pakkasta muutama aste, tuuli oli navakkaa. Virttaalle edelleen ajelimme Säkyläntien parkkipaikalle. Eilisen lumisateen jääljiltä oli ladut pääosin ajettu. Muutama pätkä oli ajamatta, kun latukone oli särkynyt. Illansuussa tuli Loimaalta toinen kone ajamaan loppuja. Mahtoiko löytää kaikki ajamattomat osuudet. Me hiihdimme Mökkikylän kautta taas Kankaanjärvelle, mutta sieltä olikin latu Vampulan ulkoilumajalle ajamtta, joten tulipa vain kierretyksi Kankaanjärvi ja palatuksi Virttaan ja Ulkoilumajan väliselle valaistulle latuosuudelle, josta sitten jatkoimme Vampulan ulkoilumajalle ja sieltä hiihtelimme Porsaanharjun lenkin, jonka jälkeen laskettelimme Porsaanharjulta Kantolaavulle ja nousimme takaisin Porsaanharjun Näköalalaavulle ja tulimme taas ulkoilumajalle, josta tulimmekin nyt Mökkikylän kautta kiertäen takaisin autolle. Keli uudella ja osin tuiskun tuomalla lumelle ai ollut kovin hyvä. Päivän hiihtomatka jäi 24 km:iin (gps).

18.1.2022 Puolipilvistä, pakkasta muutama aste, eikä tuulikaan ollut navakkaa. Virttaalle taas ajelimme Säkyläntien parkkipaikalle. Hiihtelimme tänään aivan samat lenkit kuin edelliselläkin kerralla. Keli oli melko hyvä, mutta lunta on aika niukalti. Päivän hiihtomäärä oli 30 km (gps).

11.1.2022 Melko ankaraa pakkasta oli pari päivää, joten jätimme hiihtämisen. Parin välipäivän jälkeen jatkui taas hiihtoharrastus tänään Virttaalla. Luisto oli tänään aivan erinomainen. Aamulla oli vielä pakkasta lähes 20 astetta, mutta iltapäivällä siitä oli jäljellä enää viisi-kuusi astetta. Lähdimme Säkyläntien parkkipaikalta ja menimme edelliskertojen reittiä mökkikylän ja Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle. Ulkoilumajalta teimme ensiksi Porsaanharjun lenkin ja sen jälkeen lasketelimme Porsaanharjulta alas Kantolaavulle ja palasimme takaisin Porsaanharjulle aina Näköalalaavulle saakka. Sieltä laskettelimme Ulkoilumajalle ja siitä edelleen Rajalaavun kautta Kantolaavulle. Kantolaavulta tulimme myös takaisin Rajalaavun kautta Ulkoilumajalle. Ulkoilumajalta tulimme autolle kiertäen mökkikylän lenkin kautta ja pieni edestakainenkin pätkä hiihdettiin, jotta saimme päivän hiihdoksi tasan 30 km (gps).

8.1.2022 Yöllä oli hiukan satanut pakkaskelin puuterilunta. Luisto oli uudesta lumesta huolimatta kuitenkin hyvä vaikka pakkasta oli noin kymmenen astetta ja tuulikin aika voimakas. Virttaalle ajelimme tänäänkin hiihtoreissulle. Lähdimme Säkyläntien parkkipaikalta ja hiihtelimme Mökkikylän ja Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle ja siitä edelleen Porsaanharjulle, josta laskettelimme Kantolaavulle ja tulimme takaisin Porsaanharjun Näköalalaavulle ja siitä Ulkoilumajalle. Ulkoilumajalta laskimme Rajalaavun kautta Kantolaavun kohdalle Säkyläntien viereenn. Palasimme täältäkin samaa reittiä takaisin Ulkoilumajalle. Ulkoilumajalta hiihtelimme Mökkikylän lenkin kiertäen takaisin autolle. Vampulan Eräveikkojen Ampumaradan lenkin kiertelimme, jotta saimme koko hiihtosuoritukseksi 28 km (gps).

5.1.2022 Eilinen oli lumisateinen päivä ja tänäänkin satoi vielä aamupuolella hiukan yli puoleen päivään. Sateen tauottua katselimme Virttaan latukameran kuvaa ja päätimme lähteä Virttaalle. Taivas oli pilvessä ja sadetutka näytti, etä lunta voisi vielä tulla. Säkyläntien parkkipaikalle saimme tälläkin kertaa automme vaikka siellä autoja jo oli ennestäänkin useita. Hiihtokeli oli hyvä. Ladut oli juuri avattu. Lämpötila oli vain aavistuksen pakkasen puolella. Hiihdimme taas mökkikylän lenkin ja Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle. Nousimme sieltä kohti Näköalalaavua, mutta laskettelimmekin alas Kantolaavulle. Alas päästyämme lähdimme heti nousemaan samaa latua ja nyt nousimme aivan Näköalalaavulle saakka. Sieltä laskettelimme loivemman rinteen kautta ulkoilumajalle, josta jatkoimme Rajalaavun kautta Kantolaavulle. Sieltä tulimme samaa reittiä takaisin Ulkoilumajalle, josta nyt palailimme autolle mökkikylän ja Eräveikkojen ampumaradan lenkit kiertäen. Tämän päivän hiihto oli 28 km (gps). Lunta ei iltapäivän aikana enää lisää satanut. Ei sitä vieläkään runsaasti ole vaikka pihaa on saanut kolata useita kertoja tämän vuoden puolella.

3.1.2022 Hiihto jatkui eilisen jälkeen heti tänään. Lumitilanne vähän korjaantui eilisestä lumisateesta. Ajoimme taas Virttaalle Säkyläntien parkkipaikalle, josta lähdimme lykkimään aivan samaa reittiä Vampulan ulkoilumajalle ja Näköalalaavulle saakka kuin eilenkin. Tulimme sieltä loivemman mäen kautta Vampulan ulkoilumajalle ja siitä laskettelimme Rajalaavun kautta Juvankoskilaavulle ja edelleen Säkyläntien varteen Kantolaavulle. Kantolaavulta nousimme Porsaanhajun Näköalalaavulle ja sieltä laskettelimme loivemman rinteen kautta Vampulan ulkoilumajalle, josta jatkoimme pääreittiä kohti Virttaan Eräveikkojen majaa. Kiersimme sinne paluumatkallakin mökkikylän lenkin kautta. Kiersimme Virttaan eräveikkojen ampumaradan kautta ennen kuin palasimme autollemme Säkyläntien varteen. Keli oli hyvä. Tämän päivän hiihtomatka oli 24 km (gps).

2.1.2022 Joulu oli valkoinen, mutta ei vielä luminen. Hiihtokelejä ei vielä luonnonladuilla ollut. Joulun jälkeen oli melko kylmiä pakkaskelejä, mutta lunta ei satanut. Aivan uudenvuoden alla ilma lauhtui lähelle nollaa ja pikkasen satoi luntakin. Lisää lunta saatiin uudenvuoden päivänä ja niinpä pääsimme aloittamaan hiihtokautemme 2.1.2022. Lunta ei vielä ollut Virttaalla kuin nimeksi ladun tekoon. Lisää lunta saatiin heti illalla, kun olimme lopettelemassa hiihtolenkkiämme. Lenkin aloitimme Säkyläntien parkkipaikalta ja sinne myös palasimme, kun olimme kierroksemme tehneet. Kieros oli Mökkikylän ja Kankaanjärven kautta Vampulan ulkoilumajalle ja sieltä Porsaanharjun Näköalalaavulle. Laavulta tulimme lenkin kierrettyämme takaisin ulkoilumajalle, josta laskettelimme Rajalaavun kautta Säkyläntien varteen lähelle Juvankoskilaavua. Sieltä hiihtelimme Myllylähteen parkkipaikan vieritse ns. oikolatua kohti Virttaata. Paluumatkallakin kiersimme Mökkikylän lenkin kautta. Autolle tulimme kohtalaisessa lumisateessa. Lumisade oli aivan paikallaan latujen niukan lumitilanteen vahvistajana. Ensimmäinen lenkkimme oli matkaltaan 20 km (gps).